سایت الف، وابسته به احمد توکلی در یادداشتی نوشت: دومین نامه علنی شخص دوم مملکت به رییس دستگاه قضا در کمتر از سه روز با لحن تند و عجیب به بهانه یک موضوع فرعی منتشر شد و زمینه التهاب سیاسی در داخل کشور را فراهم ساخت. محتوای این نامه شامل گلایه‌های تند و تهدیدهای تندتر رییس یک قوه‌خطاب به رییس قوه‌دیگر است. هرچند ظاهرا بهانه موضوع این نامه‌نگاری، «درخواست برای بازدید از زندان اوین» است که قاعدتا امری نیست که موجب ایجاد معضل سیاسی در کشور شود، اما از لحن کلام رییس‌جمهور، نه دلسوزی؛ بلکه ستیزه‌جویی به مشام می‌رسد.

سایت توکلی اضافه کرد: متاسفانه نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که «شرایط زمانی» انتشار این نامه و محتوای آن، بوی بیانیه‌های نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را به مشام می‌رساند.

هم این نامه و هم آن بیانیه‌ها چند وجه مشترک داشتند. در هر دو قابلیت ایجاد التهاب سیاسی، وجود داشت و دارد و هر دو پس از خطابه صریح رهبر معظم انقلاب و کاملا مغایر با فرامین ایشان منتشر می‌شدند و منتشر شده‌اند.

الف می‌نویسد: اگر نامه‌نگاری تند و التهاب‌آفرین آقای احمدی‌نژاد علیه رییس قوه‌قضائیه را در کنار سخنان مشابه‌اش علیه رییس قوه‌مقننه در نشست خبری اخیر بگذاریم، متاسفانه باید اذعان کنیم که از این اقدامات آقای رییس‌جمهور، بوی فتنه می‌آید، اما همان طور که ذکر شد عاقبت فتنه‌گران، مشخص است و در جامعه اسلامی، بن‌بستی نداریم.

حکایت «فرخنده پی» ای که از حمام می‌آمد

روزنامه کیهان هم در سرمقاله دیروز خود با اشاره به نامه احمدی‌نژاد نوشت: به این ترتیب روشن است اینکه رییس‌جمهور مسوول اجرای قانون اساسی است و درباره آن باید سوگند یاد کند، به مفهوم مسوولیت و تکلیف ساقط نشدنی در حوزه اختیارات وی در قوه‌مجریه است و منطقا نمی‌توان به نحوی اجتهاد مقابل نص کرد که منجر به نقض استقلال قوا و در واقع نقض و دور زدن قانون اساسی شود. بی اعتنایی به اصول قانون یا نظر فیصله بخش شورای نگهبان قانون اساسی، مقدمه قانون‌شکنی و آنارشیسم است و منطقا کسی مجاز نیست به اسم اجرای قانون آن را نقض کند. آخر این خط در صورت تداوم به همان جا منجر می‌شود که جریان مصطلح به فتنه طی ۳ سال گذشته پیمودند و به موازات نقض مبانی اسلامی و جمهوریتی نظام، مدعی اجرای بدون تنازل قانون اساسی شدند! یعنی حکایت همان فرخنده «پی ای» که می‌گفت از حمام می‌آید، اما زانوانش چیز دیگری را دلالت می‌کرد.