ریشه‌یابی احمدی‌نژاد از مشکلات اقتصادی

عکس: president،ir دیدار رییس‌جمهور با نمایندگان مجلس بدون حضور سران قوه مقننه انجام شد

انتقاد دوباره از اعمال نظرهای خارج از دولت

با اعمال نظر چند نفر خارج از دولت نمی‌توان به‌درستی مدیریت کرد

معوقات بانکی و شبکه دلالان از جمله عوامل مشکلات اقتصادی هستند

دنیای‌اقتصاد- نشست محمود احمدی‌نژاد با جمعی از نمایندگان مجلس که با تعابیر و تفاسیر مختلفی از سوی مدافعان و منتقدان طرح سوال از رییس‌جمهور روبه‌رو بود، با شرکت نزدیک به ۷۰ نماینده مجلس برگزار شد. در این جلسه، ایما و اشاره‌های رییس‌جمهور در به‌کارگیری عباراتی که نشان از گلایه‌هایش به عملکرد و مواضع برخی گروه های داخلی داشت، برای حاضران نشست جلب نظر می‌کرد. علاوه بر این بخشی از دیدگاه‌های او مربوط به تحریم‌ها بود که در این حوزه اعتقاد خود را مبنی بر اینکه می‌توان کارآیی تحریم‌ها در کشور را به کلی از بین برد، بیان کرد.

وی در سخنانش باز هم از حجم انتقادات به دولت ابراز نارضایتی کرد و عنوان کرد که اگر علت اصلی مشکلات به مردم گفته شود، بهتر می‌توان بر فشار دشمنان غلبه کرد. فارغ از اینها وعده حل مشکلات اقتصادی از طریق تعامل تمامی نهادها و تاکید چندباره بر لزوم تمرکز مدیریتی کشور در دولت و قوه اجرایی و عدم دخالت دیگران در امور، اصلی‌ترین مضامین سخنرانی رییس‌جمهور برای نمایندگان را تشکیل می‌دادند.

او پیش از این نیز بارها اعتقاد خود را مبنی بر دخالت دیگر نهادها و ارگان‌ها در کار دولت و حتی مانع تراشی برخی گروه‌های سیاسی بر سر راه خدمت‌رسانی مسوولان دولتی عیان کرده بود. احمدی‌نژاد در خردادماه ۸۹ در نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان تاکید کرده بود که «مجلس شورای اسلامی نباید در امور اجرایی و لوازم آن دخالت کند و تصمیماتی بگیرد که از وظایف قوه مجریه است.» وی بار دیگر در مراسم افتتاحیه مجلس نهم نیز گفته بود که «نظارت مجلس باید عالمانه و بدون دخالت در مرزهای حقوقی و مسوولیت دیگران باشد» و پس از بیان این عبارت، تصریح کرد: «جایگاه رییس‌جمهور به عنوان برگزیده ملت در اجرای قانون اساسی در جای خود محفوظ است. هرگز تلاش برای گرفتن اختیارات بیشتر و دخالت در امور دیگران به نفع کشور نخواهد بود، این فقط تخریب‌کننده است.»

احمدی‌نژاد در حال حاضر نیز نشان می‌دهد که مصرانه به این دیدگاه خود پایبند است، همانطور که در اظهارات اخیرش نیز خطاب به نمایندگان اعلام کرد که مدیریت درست کشور در گروی آن است که «چند نفر خارج از دولت» مشغول تصمیم‌گیری برای امور اجرایی نباشند. در این حال همه گلایه‌ها و اقدامات محمود احمدی‌نژاد در برابر آنچه وی دخالت دیگران در کار دولت می‌داند منحصر به این اظهارنظرها نبود، چنانکه ماه گذشته نیز در نامه‌ای به مسوولان اجرایی کشور دستور داده بود که از پذیرش و انجام هرگونه اقدامی که «شائبه دخالت در عزل و نصب مدیران اجرایی در اثر فشار یا خواست نمایندگان مجلس» را داشته باشد، خودداری کنند.

علت اصلی مشکلات گفته شود

رییس‌جمهور در جلسه با نمایندگان مجلس اهمیت تمرکز مدیریت در کشور را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: بدیهی است اگر چند نفر خارج از مجموعه دولت بخواهند برای انجام امور اجرایی تصمیم‌گیری و اعمال نظر کنند، بدون تردید نمی‌توان به‌درستی مدیریت کرده و نتیجه مطلوب گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محمود احمدی نژاد با بیان اینکه دولت ‌با اطمینان، آرامش و عالمانه در مسیر پیشرفت کشور، اصلاح امور و خدمت خالصانه به مردم گام برمی‌دارد، گفت: باور عمیق دارم که با همدلی و همکاری می‌توان تحریم‌های دشمنان را به یک عنصر مثبت در اقتصاد کشور تبدیل نمود؛ بنابراین باید با حرکت در این مسیر کاری کرد که تحریم‌ها بی‌اثر شده و کارآیی خود را به طور کامل از دست بدهد و این شدنی است. احمدی‌نژاد با بیان اینکه دشمن تمام توان خود را بسیج کرده و سخت‌ترین تحریم تاریخ را علیه ملت ایران اعمال کرده است، اظهار کرد: در مقابل اقدامات دشمنان دو راه تسلیم یا ایستادگی و مقاومت وجود دارد و دولت راه ایستادگی و راه امام حسین(ع) را انتخاب کرده و دنبال آن است تا با تدبیر و درایت فشارهای دشمنان را بی‌تاثیر و خنثی کند. وی همه را به خدمت خالصانه و هوشیاری در مقابل توطئه‌های دشمنان توصیه و خاطرنشان کرد: باید مراقبت کرد که به‌خاطر برخی مطامع شخصی و گروهی، نگاه و توجه مردم از توطئه و فشار دشمن به سایر موضوعات منحرف نشود؛ چرا که اگر علت اصلی مشکلات به مردم گفته شود بدون تردید مردم با اتخاذ رفتار مناسب و تقویت روحیه شجاعت و ایمان و وحدت در خود، می‌توانند دشمنان را در رسیدن به اهداف خود ناکام بگذارند.

رییس‌جمهور معوقات بانکی و شبکه دلالان را از جمله عوامل مشکلات اقتصادی در کشور دانست و گفت: به‌رغم وجود این مشکلات، معتقدم با تدبیر، همدلی و همکاری یکدیگر می‌توانیم نه تنها این مشکلات را برطرف کنیم بلکه باعث رونق و شکوفایی روزافزون اقتصادی در کشور باشیم.

رییس‌جمهور تصریح کرد: در شرایط کنونی کشور، باید کاری کنیم که داغی بر دل دشمنان گذاشته شود که وقتی بخواهند علیه ملت ایران حرف بزنند قادر به آن نباشند و به فضل الهی این کار را خواهیم کرد. وی تاکید کرد: ما جانمان را فدای انقلاب و ارزش‌های الهی می‌دانیم و هرگز اجازه نخواهیم داد که به‌خاطر مطامع سیاسی و قدرت و ثروت‌اندوزی صدمه‌ای به اصول و آرمان‌های انقلاب وارد شود.

رییس‌جمهور در ادامه بر کار خالصانه برای خدا تاکید کرد و گفت: باید از فرهنگ انقلاب و اصول و ارزش‌های الهی صیانت کنیم و نباید اجازه‌ داد که عده‌ای با خودخواهی و بی‌تقوایی فضای عمومی کشور را آلوده کنند. احمدی‌نژاد تصریح کرد: دولت بدون مجلس و مجلس بدون دولت معنا ندارد و دولت خود را همراه و دوست نمایندگان و بازوی کارشناسی مجلس شورای اسلامی می‌داند.

رییس‌جمهور افزود: اگرچه عده‌ای تلاش دارند با خبررسانی‌های ناجوانمردانه و دروغ‌پراکنی، القائاتی علیه دولت انجام دهند اما بی‌تردید از چنین اقداماتی سودی نخواهند برد و دولت و مجلس با هم و در کنار یکدیگر از موانع و فشارهای دشمنان عبور خواهند کرد. احمدی‌نژاد خطاب به نمایندگان مجلس تصریح کرد: هر موقع به مردم فشار و زحمتی وارد می‌شود باید کنار مردم باشیم و تصمیمات ما باید به سمتی باشد که مشکلات زندگی مردم را جبران کند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: یقینا همه تحولات به نفع آرمان‌های انقلاب در حال پیشروی است و اگرچه خودخواهی و آلودگی‌هایی پیدا شده است، اما اگر از افق بالاتر نگاه شود، خواهیم دید که این زلال انقلاب است که در حال پیشروی است.

صندلی‌های خالی متعلق به چه کسانی بود؟

نشست اخیر پاستور به تعبیر چهره های دولتی و نمایندگان حامی دولت در جهت همدلی و تعامل میان پاستور و بهارستان برگزار شد، اما نمایندگانی که در زمره مدافعان طرح سوال از رییس‌جمهور و منتقدان دولت در مجلس قرار گرفته‌اند، دعوتنامه فروزنده معاون پارلمانی دولت برای نمایندگان را اقدامی به منظور تحت تاثیر قرار دادن سرانجام سوال از رییس‌جمهور قلمداد می‌کردند. با این وجود معاون پارلمانی رییس‌جمهور که این نشست را برنامه‌ریزی کرده بود در دعوت‌نامه نمایندگان که در کازیه‌‌هایشان توزیع شده بود؛ آن را به درخواست نمایندگان خوانده بود.

در این میان در نحوه برخورد نمایندگان و رسانه‌های دولتی و غیر دولتی با جلسه مشترک احمدی‌نژاد و نمایندگان تداوم رقابت دو فراکسیون عمده مجلس آشکار بود، چنانکه در پوشش خبری این نشست نیز همچنان رقابت اعداد میان دو گروه حامی و منتقد دولت در جریان بود. خبرگزاری ایرنا با آغاز این نشست حاضران را ۱۰۰ تن اعلام کرد اما برخی نمایندگان از جمله حسین سبحانی نیا عضو هیات‌رییسه مجلس، شرکت کنندگان در این جلسه را ۷۰ تن اعلام کرد. این اختلاف در ارائه آمار یادآور رقابتی بود که هر یک از طیف‌های مجلس در جریان انتخاب رییس مجلس از خود بروز دادند که در پی آن رسانه‌ها و چهره‌های نزدیک به هر کدام سعی می‌کردند شمار شرکت‌کنندگان در نشست‌های طیف متبوع خود را به نسبت طیف مقابل بیشتر اعلام کنند. در همین حال، جلسه یکشنبه شب رییس‌جمهور با جمعی از نمایندگان علاوه بر غیبت اعضای هیات‌رییسه و در راس آنها علی لاریجانی و محمدرضا باهنر غایبان نام آشنای دیگری هم داشت، چنانکه افزون بر اعضای فراکسیون رهروان ولایت چند تن از نمایندگان فراکسیون اصولگرایان نیز در جلسه شرکت نکردند. به گفته سبحانی‌نیا میزبانی مراسم سوگواری امام حسین‌(ع) دلیل عدم حضور لاریجانی و باهنر در جلسه با رییس‌جمهور بود. او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تاکید کرد که باقی اعضای هیات‌رییسه هم در نشست‌ها و مراسم‌های دیگر بوده‌اند.

در نشست پاستور همچنین صندلی غلامعلی حداد عادل رییس فراکسیون اصولگرایان، مرتضی آقا تهرانی و احمد توکلی از شخصیت‌های شاخص مخالف طرح سوال از رییس‌جمهور خالی بود تا اقدام دولت برای تعامل با مجلس در آستانه سوال از رییس‌جمهور در گردآوردن غالب نمایندگان زیر چتر تدبیر احمدی نژاد به همه اهدافش دست پیدا نکند.

وعده احمدی‌نژاد درباره جلسه سوال

آن عده از نمایندگان مجلس که یکشنبه شب گذشته به دیدار رییس‌جمهور رفتند، روایت‌ها و جزئیاتی را از آنچه در این جلسه گفته و شنیده شد، نقل کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از نمایندگان حاضر در این جلسه گفت: حدود ۱۰۰ نفر از نمایندگان عضو دو فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان در جلسه مشترک با رییس‌جمهور شرکت کردند. هرچند حسین سبحانی نیا، از اعضای هیات رییسه مجلس -که البته در این جلسه حاضر نبود- تعداد نمایندگان حاضر در جلسه را حدود ۷۰ نفر تخمین زده است. ضمن اینکه اعضای فراکسیون رهروان ولایت، حضورشان در این جلسه را رد کرده‌اند.

قول احمدی‌نژاد برای حل مشکلات اقتصادی

اما نماینده‌ای که با خبرگزاری مهر گفت‌وگو کرده و خواسته که نامش فاش نشود، ادامه داده است: دغدغه اصلی نمایندگان در سخنانشان مشکلات اقتصادی مردم بود که اذعان می‌کردند پاسخی به مشکلات ندارند. این عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس، تصریح کرد: رییس‌جمهور قول داد در آینده‌ای نه‌چندان دور و پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مشکلات اقتصادی حل خواهد شد.

احمدی‌نژاد: حرفی بر خلاف مصالح نظام نمی‌زنم

به گزارش خبرگزاری مهر، قاسم جعفری، دیگر عضو فراکسیون اصولگرایان نیز گفت: احمدی‌نژاد در این جلسه در پاسخ به سوالات نمایندگان در خصوص جلسه سوال از رییس‌جمهور به صراحت اعلام کرد «ما و همکاران ما فدائیان نظام و انقلاب هستیم، سوال از رییس‌جمهور حق نمایندگان است، من در جلسه سوال از رییس‌جمهور صحبت‌هایی برای روشنگری مردم خواهم زد، اما این روشنگری‌ها در چارچوب منافع نظام و انقلاب خواهد بود و حرفی که به ضرر انقلاب، نظام و مصالح مردم باشد نخواهم زد.»

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین طلا، نماینده تهران نیز گفت که در این جلسه، نگرانی‌هایی درباره اینکه حضور رییس‌جمهور در جلسه سوال سبب وارد شدن ضرباتی به بحث وحدت شود، مطرح شد که رییس‌جمهور هم تاکید کرد که چنین فضایی به هیچ عنوان ایجاد نمی‌شود.

پاسخ به سوالات اقتصادی به جلسه سوال موکول شد

به گزارش ایسنا، اسماعیل کوثری، نماینده تهران نیز گفت: رییس‌جمهور در پاسخ به سوالات اقتصادی نمایندگان تاکید کرد چون ممکن است پاسخ این سوالات تکراری باشد توضیحات را به جلسه سوال موکول می‌کند.

انتقاد رییس‌جمهور از طرح‌های دو فوریتی مجلس

حسینعلی حاجی دلیگانی دیگر عضو فراکسیون اصولگرایان نیز با اشاره به انتقاد رییس‌جمهور از برخی طرح‌های دو فوریتی در مجلس، گفت: آقای احمدی‌نژاد گفت که مجلس با برخی طرح‌های دو فوریتی که در دستور کار قرار داد، محدودیت‌هایی را برای دولت در این شرایط ایجاد کرده و تاکید داشتند که با همدلی به راحتی می‌توان از مشکلاتی که دشمن برای کشور ایجاد کرده، عبور کرد.

رییس‌جمهور پیشنهاد حسینیان را پذیرفت

یکی دیگر از اعضای فراکسیون اصولگرایان که خواست نامش منتشر نشود، نیز گفت: در این جلسه روح‌الله حسینیان به رییس جمهور پیشنهاد داد تا هر ماه یک جلسه مشترک بین نمایندگان و احمدی‌نژاد برگزار شود که رییس‌جمهور نیز با این پیشنهاد موافقت کرد.

جلسات ماهانه رییس جمهور با نمایندگان

به گزارش ایسنا، جواد یحیی‌زاده، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هم گفت که رییس‌جمهور به فروزنده معاون پارلمانی خود دستور هماهنگی‌های لازم برای برگزاری جلسات ماهانه با نمایندگان در سالن شهید بهشتی پاستور را داد.

وی در عین حال با بیان اینکه رییس‌جمهور نسبت به برگزاری جلسات مشترک با مجلس نظر مثبتی داشت، گفت: از صحبت‌های آقای احمدی‌نژاد این‌طور استنباط می‌شد که نظرشان بر این است که برگزاری جلسات مشترک بنا به درخواست هیات‌رییسه مجلس باشد.

عکس: خبرگزاری مهر