معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه خلیج‌فارس‌ اصلی‌ترین مرکز تامین انرژی دنیا است، از برگزاری منظم جلسات شورای عالی صنایع دریایی و گسترش صنایع دریایی تا یک ماه آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا رحیمی در دهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی (آیکوپمس ۲۰۱۲) عنوان کرد: این همایش دو سالانه ارتباط پایدار بین‌المللی و تبادل علم و دانش بین اصحاب اندیشه را به دنبال دارد. لازم است با تدبیر مناسب و بهره‌گیری از علم و اندیشه و دستاوردهای تخصصی این صنعت، نسبت به افزایش بهره‌برداری از دریاها تلاش کنیم. معاون اول رییس‌جمهور افزود: توسعه ۱۱ بندر اصلی و آغاز عملیات اجرای ۶۰ بندر کوچک چندمنظوره از فعالیت‌های مطلوب سازمان بنادر است ضمن آنکه امسال ۴۰ بندر کوچک چندمنظوره بهره‌برداری می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه بنادر و سواحل کشور، اظهار کرد: ظرفیت ترانزیتی کشور، سالانه ۲۰ میلیون تن است که این رقم باید به ۵۰ میلیون تن افزایش یابد.

رحیمی ضمن تاکید بر لزوم توسعه سیستم بانکرینگ (سوخت‌رسانی به کشتی‌ها) اظهار کرد: سالانه ۶۰ هزار کشتی از مسیر خلیج‌فارس عبور می‌کنند که باید بخش قابل‌توجهی از سوخت‌رسانی این کشتی‌ها در اختیار ایران باشد، اما متاسفانه هنوز کشورهای همسایه، از ما سوخت کشتی می‌خرند و به کشتی‌های دیگر عبوری می‌فروشند.

وی ضمن تاکید بر لزوم هاب شدن بندر شهید رجایی طبق اهداف برنامه، اظهار کرد: در راستای اهداف سند چشم‌انداز باید توسعه و تجهیز بنادر، هرچه بهتر عملیاتی شود.

رحیمی متذکر شد: همچنین شورای عالی صنایع دریایی به طور منظم تشکیل جلسه می‌دهد و با برگزاری آخرین جلسات تا ماه آینده، قطعا صنایع دریایی کشور گسترش می‌یابد. ۱۰ کیلومتر عرض نوار ساحلی می‌تواند رقم قابل‌توجهی از صنایع ساحلی با اشتغالزایی مطلوب در خود جای دهد.