تشکیل کمیته مشترک بین معارضین و دولت سوریه

نشست گفت‌و‌گوی ملی سوریه روز گذشته پس از دو روز هم اندیشی و رایزنی در تهران به کار خود پایان داد. مهم ترین دستاورد این نشست تشکیل کمیته ۱۶ نفره مشترک معارضین و دولت سوریه بود. این نشست که با شعار «خشونت نه، مردم سالاری آری» از روز یکشنبه در تهران با حضور ۱۷۰ شخصیت و ۴۰ حزب سوری آغاز به کار کرده بود، قرار بود که یک روزه باشد؛ اما به گفته وزیر امور خارجه ایران از آنجا که متقاضیان برای سخنرانی در نشست تعداد زیادی بودند به همین دلیل هم بنا شد تا این نشست در روز دوم هم پشت درهای بسته و با سخنرانی مهمانان حاضر ادامه پیدا کند. وزیر خارجه کشورمان اما در پایان اولین روز نشست در یک کنفرانس مطبوعاتی حاضر شد. به گزارش خبرگزاری فارس، «علی اکبر صالحی» تاکید کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که بر حکومت سوریه فرض است که به خواسته‌های مشروع مردمش پاسخ دهد و ملت سوریه همچون هر ملت دیگری مستحق آزادی، تعدد احزاب،‌انتخابات آزاد و زندگی شرافتمندانه هستند.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به حضور نمایندگانی از دولت سوریه از جمله علی حیدر وزیر آشتی ملی و قدری جمیل معاون نخست وزیر سوریه در نشست تهران عنوان کرد:‌ همه شرکت‌کنندگان بر حل مسالمت‌آمیز موضوع سوریه آن هم به صورت سوری- سوری تاکید داشتند و حتی آنهایی که مخالف جدی حکومت هستند، معتقدند که نباید هیچ نسخه‌ای از خارج برای سوریه پیچیده شود و هر نسخه‌ای در این زمینه باید بر اساس مقررات بین‌المللی، آرای مردم سوریه و تفاهم معارضه و حکومت تجویز شود.

صالحی تفاوت نشست تهران را با نشست‌های دیگر درباره سوریه این دانست که جمهوری اسلامی ایران تسهیل کننده گرد هم آمدن معارضه و حکومت بوده و تصریح کرد: ما قصد دخالت نداریم و اداره جلسه نیز توسط من بنا به درخواست حاضران بود.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم به پیشبرد اهدافی که در جهت مصلحت و منفعت ملت سوریه است، کمک کنیم و بارها تاکید کرده‌ایم که به دنبال راه‌حل مسالمت آمیز سوری- سوری بدون دخالت بیگانگان می‌باشیم.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه به توافقات انجام شده در نشست روز اول پرداخت و افزود: توافق شد که کمیته پیگیری با اجماع طرفین تشکیل و این کمیته موضوع گفتمان ملی و توسعه این گفتمان به گروه‌های دیگر را پیگیری کند.

صالحی ادامه داد: آینده نشان خواهد داد که نیت جمهوری اسلامی صادقانه و خالصانه و بدون هیچ چشمداشتی برای یافتن راه حلی به منظور برون رفت از بحران سوریه است.

خبرنگاری از صالحی پرسید آیا ایران آمادگی دارد با معارضه خارج‌نشین سوریه وارد گفت‌وگو شود که وی در پاسخ عنوان کرد: ۱۷۰ نفری که در اجلاس تهران حضور داشتند از معارضان هستند؛ اما معارضه سوریه طیف وسیعی را در بر می‌گیرد که ما با آنها در تماس هستیم و به تماس‌مان ادامه خواهیم داد و امیدواریم در نشست‌های بعدی شاهد حضور طیف وسیع‌تری از آنها باشیم.

رییس دستگاه دیپلماسی اولین گام برای حل بحران سوریه را توقف خشونت خواند و در خصوص تشویق معارضه به گفت‌وگو عنوان کرد: ما به تماس‌هایمان با معارضه ادامه می‌دهیم و این تماس‌ها را قطع نمی‌کنیم.

وی در پایان گفت: گام اولی که در تهران برداشته شد، می‌تواند گام مبارکی در جهت توجیه این مساله باشد که معارضه با گفت‌وگو با دولت بحران سوریه را مدیریت کرده و دیگر شاهد آثار مخرب آن بر سوریه نباشیم.