تلاش آمریکا برای همراه کردن هند با تحریم‌ها

هند یکی از بزرگترین وارد کنندگان نفت ایران است

دنیای‌اقتصاد- اول طرح میانجی‌گری و حالا طرح کاهش واردات نفت هند از ایران در بلند مدت؛ اینها سیاست‌های جدید ایالات متحده درباره نقش هند در پرونده هسته‌ای ایران است. معاون وزیر خارجه آمریکا که دو هفته قبل در سفر به هند از این کشور خواسته بود تا نقش میانجی را در جریان پرونده هسته‌ای کشورمان ایفا کند، به تازگی مدعی شده است که هدف استراتژیک دهلی‌نو در آینده کاهش واردات نفت از ایران است و دو کشور (آمریکا و هند) درحال تدوین یک هدف استراتژیک مشترک در زمینه کاهش واردات نفت هند از ایران هستند. برنز در عین حال مدعی شده است که متنوع شدن منابع تامین انرژی هند به نفع این کشور است.

اظهارات این مقام آمریکایی در حالی بیان شده که هند یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت ایران محسوب می‌شود؛ هرچند که به دلیل اعمال تحریم‌ها از رتبه دوم وارد کنندگان نفت ایران در سال ۲۰۱۱ به رتبه چهارم در سال ۲۰۱۲ تنزل پیدا کرده است. با این حال این کشور همچنان یکی از مشتریان نفتی مهم ایران به شمار می‌آید که اخیرا و در جریان برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران با بزرگ‌ترین هیات همراه خود و برای گفت‌وگوهای دوجانبه اقتصادی به ایران سفر کرد. ضمن اینکه اخیرا چایپال ردی، وزیر نفت هند هم تاکید کرده بود که کشورش واردات نفت از ایران را نه کاهش خواهد داد و نه افزایش. از سوی دیگر ایران هم تصمیم گرفته تا این کشور را به عنوان یکی از مبادی واردات گندم خود انتخاب کند. همچنین عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه اخیرا سفری به دهلی نو داشت و درباره موضوعات مختلف و از جمله حل موانع مالی برای صادرات نفت ایران به این کشور به دلیل اعمال تحریم‌ها توافقاتی کسب کرده بود.

در چنین شرایطی ایالات متحده دو هفته قبل طرح میانجیگری هند در پرونده هسته‌ای کشور را مطرح کرد و ویلیام برنز در جریان سفرش به هند اعلام کرد که آمریکا از هند می‌خواهد ایران را به بازگشت به میز مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای متقاعد کند. وی تاکید کرده بود که آمریکا از هند می‌خواهد که این پیام را به ایران برساند. در مقابل عباس عراقچی هم تلویحا از این موضوع استقبال کرد هرچند که نامی از هند نبرد و صرفا اعلام کرد که از نقش مثبت هر کشوری برای حل وفصل موضوع هسته‌ای کشور استقبال می‌کند. او البته تصریح کرده بود که این درخواست آمریکا نشانه استیصال این کشور در پاسخ به پیشنهادهای سازنده ایران است.

اگرچه برخی تحلیلگران بر این باور بودند که طرح میانجیگری هند در پرونده هسته‌ای نیز از ابتدا به نوعی بهره‌برداری از موقعیت این کشور به نفع ایالات متحده و اضافه شدن یکی از مشتریان نفتی ایران به سمت غرب بوده است. چه در همین اثنا بار دیگر برنز خواهان ایفای نقش هند در جریان پرونده هسته‌ای شده؛ البته نقشی متفاوت. به طوری که آمریکا مدعی است هند در حال متنوع کردن منابع تامین انرژی خود و کاهش واردات نفت از ایران است.

ادعای آمریکا درباره استراتژی‌های مشترک

خبرگزاری فارس، به نقل از هندوستان تایمز نوشته است که آمریکا معتقد است: دولت هند یک استراتژی بلندمدت منعطف در زمینه کاهش واردات نفت از ایران اتخاذ کرده است و دو کشور درحال تدوین یک هدف استراتژیک مشترک در این زمینه هستند.

«ویلیام برنز»، معاون وزیر خارجه آمریکا گفت: من فکر می‌کنم که باید هند را درباره خطر ایران مسلح به سلاح هسته‌ای بیشتر متقاعد کنیم. وی اظهار کرد: هند طی سال گذشته گام‌های موثری برای متنوع کردن منبع تامین نفت و انرژی خود برداشته است که بخشی از آن استراتژی درازمدت است و بخشی دیگر کاهش وابستگی به خرید نفت از ایران است.

برنز با اشاره به گفت‌وگوهای آمریکا و هند درباره انرژی در ماه سپتامبر گفت: دپارتمان انرژی آمریکا درحال بررسی اقداماتی است که باید درباره درخواست واردات نفت هند از آمریکا انجام دهد. من امیدوارم که ما به زودی درباره آن تصمیم بگیریم. برنز اضافه کرد که دولت هند مایل به متنوع کردن منابع تامین انرژی خود به ویژه از عراق و عربستان سعودی و همچنین آمریکای شمالی در صورت امکان در آینده است. مقامات دهلی نو تاکنون درباره اظهارات ویلیام برنز واکنشی نشان نداده اند.

همچنین به گزارش ایسنا، خبرگزاری هند گزارش داد:‌ ویلیام برنز ادعا کرد که تلاش‌های هماهنگی توسط جامعه بین‌المللی برای نشان دادن پیامدهای عمل نکردن ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش انجام گرفته است و مدعی شد که این فشارها به خودی خود هدف نبوده‌اند. این دیپلمات آمریکایی گفت: این اقدامات در تلاش برای رسیدن به ایرانی است که آماده نشستن بر سر میز مذاکره و پرداختن جدی به تعهدات بین‌المللی‌اش باشد.

تاکید روسیه بر از سرگیری مذاکرات ایران و۵+۱

سخنگوی وزرات امور خارجه روسیه بر لزوم از سرگیری مذاکرات ۱+۵ با ایران تاکید و اعلام کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نباید در این مساله وقفه بیندازد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری نووستی گزارش داد: الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در نشستی مطبوعاتی در مسکو اظهار کرد که با وجود انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا نباید گذاشت وقفه‌ای طولانی در مذاکرات گروه «۱+۵» و ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور صورت گیرد. لوکاشویچ در پاسخ به این سوال که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا چگونه بر جریان مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران تاثیر خواهد گذاشت، تصریح کرد: ما مثل گذشته بر این موضع هستیم که گفت‌وگو بر سر این مساله باید هرچه زودتر از سر گرفته شود. نباید گذاشت روندی که در نتیجه نشست‌های اخیر گروه «۱+۵» و ایران ایجاد شده بر هم بخورد. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا یک واقعیت عینی است، گفت: این واقعیت نباید موجب وقفه طولانی در مذاکرات هسته‌ای با ایران شود.