رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی مشروح با خبرگزاری فارس، به گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵، انتخابات آمریکا، روابط تهران و لندن و همچنین تهران و منامه، تحریم‌های اتحادیه اروپا، تحولات سوریه و... پرداخت.

مهمانپرست در این گفت‌وگو در خصوص مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ با بیان اینکه آخرین بار در اجلاس مسکو پیشنهادهای کاملا مشخصی را به ۱+۵ ارائه کردیم، اظهار کرد: این پیشنهادها برای اینکه مذاکرات نتایج مثبتی را در برداشته باشد، می‌تواند مفید باشد. وی با ذکر این نکته که طرف مقابل در همان زمان پیشنهادهای ایران را جامع و سازنده توصیف کرد، یادآور شد: فرصت خواستند تا پاسخ پیشنهادها را ارائه کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که جمهوری اسلامی ایران همواره آماده مذاکره بوده، خاطرنشان کرد: آقای جلیلی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران پیشنهادهای روشن ما را مطرح کرد و این طرف مقابل بوده که تا الان پاسخی نداده است. مهمانپرست با اشاره به تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه کشورمان، اظهار کرد: در همین فاصله اقدام به تحریم و فشار بیشتر کردند که از نظر ما رویکردی اشتباه و اشتباه محاسباتی است که با توسل به این شیوه‌ها، بخواهند حقوق ملت ما را نادیده بگیرند یا مردم ما را تسلیم خواسته‌های خود کنند. وی در توصیه‌ای به آنها گفت: باید از اشتباه در محاسبات و رویکردهای نادرست دست برداشته و به سمت رویکرد منطقی حرکت کرده و به ادامه گفت‌وگوها برگردند.

وی با اشاره به اظهارات کاترین اشتون مبنی بر آمادگی برای ادامه مذاکرات، تصریح کرد: بارها اعلام کردیم روش‌های اشتباه و اعمال فشار با گفت‌وگوهای سازنده همخوانی و سازگاری‌ ندارد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هنوز توافقی برای دور بعدی مذاکرات و زمان و مکان آن صورت نگرفته و به محض حصول توافق، توسط تیم مذاکره‌کننده اعلام خواهد شد.

زمان انجام مذاکرات ایران و آژانس نامعلوم است

وی درباره زمان مذاکرات نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اظهار کرد: اگر توافقی برای ادامه مذاکرات نمایندگان ما و تیم آژانس صورت بگیرد، اعلام می‌شود. تا جایی که مطلع هستم، هنوز صحبت خاصی برای بحث جدیدی مطرح نشده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ارتباط با اخبار منتشر شده درباره سفر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، عنوان کرد: طبیعی است کشورهایی که عضو یک معاهده و سازمان بین‌المللی هستند، با مسوولان آن سازمان گفت‌وگو، نشست و رفت و آمد داشته باشند. این همکاری ایجاب می‌کند این ارتباطات‌ صورت گیرد، به‌خصوص نسبت به جمهوری اسلامی ایران و آژانس که تا الان بیشترین همکاری را با هم داشته‌اند.

وی افزود: ولی اینکه چه زمانی سفر و گفت‌وگو انجام شود، بستگی به توافق طرفین دارد. هر زمان قطعی شد، از طریق مجاری رسمی اعلام می‌شود.

اروپا خود را محروم نکند

مهمانپرست در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به تحریم های اتحادیه اروپا، ذکر این نکته که جمهوری اسلامی ایران در منطقه استراتژیک به لحاظ جغرافیایی قرار گرفته، افزود: ایران نقطه تلاقی کریدورهای شمال، جنوب و شرق و غرب است و دارای ظرفیت‌های بزرگی می‌باشد و از طریق ایران می‌توان با ۱۵ کشور همسایه ارتباطات خوبی برقرار کرد. مهمانپرست اضافه کرد: اگر اتحادیه اروپا بخواهد خود را از این ظرفیت محروم کند، به این معناست که به خاطر پیروی از سیاست‌های هدفمند مقامات آمریکایی منافع ملی خود را زیر پا می‌گذارد. سخنگوی وزارت خارجه افزود: در صورتی که این آمادگی برای داشتن یک رابطه مفید و سودمند به طور متقابل در کشورهای اروپایی به وجود بیاید، می‌توانیم گام‌های مثبتی را برداریم که منافع کشورهای اتحادیه اروپا، کشور ما و کشورهای همسایه ما را تامین کند. به باور وی مسیری که اتحادیه اروپا در تحریم‌های یکجانبه علیه ایران دنبال می‌کند، مسیری نادرست، غیرمنطقی، غیر عادلانه و نهایتا بر علیه منافع کشورهای اروپایی است.

مردم از وضع روابط با انگلیس راضی‌اند

مهمانپرست درباره آینده روابط تهران و لندن و اینکه آیا با گذشت حدود یک سال از قطع روابط سیاسی مستقیم، پالسی از سوی طرف مقابل برای برقراری مجدد روابط داده شده؟ با بیان اینکه ملت ما خاطره خوبی از رفتار خصمانه دولت انگلیس ندارد، به حرکت‌های نسنجیده‌ای که مقامات انگلیسی در خارج کردن دیپلمات‌هایشان و ایجاد زمینه‌ برای قطع روابط سیاسی مستقیم انجام دادند اشاره کرد.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: مردم ما خیلی از این وضعیت ناراضی نیستند؛ آنها احساس می‌کنند رابطه با سایر کشورها موقعی مفید خواهد بود که در این رابطه رفتار خصمانه مشاهده نشود. وی گفت: ما فعلا طرح خاصی برای ایجاد تغییر در وضعیت رابطه با انگلیس دنبال نمی‌کنیم.

رابطه با بحرین به شرط اصلاح

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره تحولات بحرین و در پاسخ به این پرسش که با توجه به ابراز تمایل مقامات این کشور برای اعزام سفیر ایران به منامه، آیا جمهوری اسلامی چنین برنامه‌ای را در دستور کار دارد؟ با بیان اینکه ما خیرخواه ملت‌های منطقه هستیم و همواره به دولت‌های منطقه توصیه کردیم که اگر به دنبال اقتدار واقعی خود هستند، این اقتدار از طریق کسب حمایت اکثریت مردم خودشان به دست می‌آید نه از طریق حمایت‌های کشورهای قدرتمند فرامنطقه‌ای، اظهار کرد: توصیه ما به نفع این کشورها است. فکر می‌کنیم دیر یا زود مردم در همه کشورهای منطقه در اداره کشورشان مشارکت خواهند داشت.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی اگر چنین مساله‌ای در بحرین و سایر کشورهای منطقه دنبال شود، طبیعتا ریشه‌های اختلاف و بحران در بحرین از بین خواهد رفت و فضای مناسبی در این کشور ایجاد خواهد شد که دیگر لزومی به اتخاذ تصمیمات اشتباه نخواهد داشت.

تکذیب دخالت در یمن

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص برخی نظرات از سوی مقامات یمن مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی این کشور، با ذکر این نکته که مباحث تکراری متهم کردن جمهوری اسلامی به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه، کارآیی ندارد، یادآور شد: این بخشی از سناریوی قدیمی و کهنه آمریکایی - صهیونیستی است که به دنبال این است که جمهوری اسلامی را خطر و مایه نگرانی برای کشورهای منطقه معرفی کند.

به باور مهمانپرست افکار عمومی مردم منطقه نسبت به اینگونه طراحی‌ها آگاهی‌ کافی پیدا کرده و کسی به این ادعاها توجه نمی‌کند.

وی با رد این ادعاها، اظهار کرد: معتقدیم هیچ کشوری نباید در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت کند. کسانی که تا الان با رقابت‌های خود مشکلات جدی برای منطقه به وجود آورد‌ه‌اند، کشورهای فرامنطقه‌ای هستند و حضور نظامی و امنیتی آنها و دخالت در مسائل داخلی کشورهای منطقه، مشکل اصلی منطقه است.