خبرگزاری رویترز طی گزارشی نوشت که شرکت هلندی ـ انگلیسی شل برای پرداخت ۴/۱ میلیارد دلار بدهی خود به ایران در پی یافتن راهی برای دور زدن تحریم‌هاست و با پیشنهاد صادرات غلات به ایران؛ آمریکا و اروپا را در دوراهی قرار داده است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، منابع آگاه گفتند، شرکت رویال داچ شل، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی جهان به دنبال دور زدن تحریم‌ها علیه ایران است تا بتواند از طریق صادرات غلات و در قالب معاملات تهاتری با ایران توسط شرکت آمریکایی کارگیل، بدهی ۴/۱ میلیارد دلاری خود به این کشور را تسویه کند.

شل قصد دارد بدهی خود را که به دلیل دیرکرد، هر روز سود آن افزایش می‌یابد به ایران بپردازد، اما به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا قادر نیست از طرق معمول حساب خود را با شرکت ملی نفت ایران تسویه کند.

این شرکت امیدوار است بتواند اجازه مقامات آمریکایی، انگلیسی و آلمانی را برای تسویه بدهی خود در قالب صادرات غلات به تهران کسب کند. مقامات این کشورها برای موافقت با صدور کالاهای مرتبط با اهداف بشردوستانه به ایران تحت فشار قرار دارند. مقامات شرکت شل و شرکت کارگیل حاضر به اظهار نظر در این زمینه نشده‌اند.

یک منبع مطلع گفت: آنها (آمریکا و انگلیس) قصد دارند به این پیشنهاد نه بگویند، زیرا کل این ایده (تحریم) به منظور کاهش درآمدهای نفتی ایران مطرح شده، اما تحریم‌ها اکنون با این واقعیت در هم آمیخته که این موضوع مربوط به صادرات مواد غذایی است.

وزارت امور خارجه آمریکا از هرگونه اظهار نظری در این باره خودداری کرد. سخنگوی وزارت خزانه‌داری انگلیس نیز گفت، نمی‌تواند درباره موارد خاص اظهارنظر کند، اما افزود: «دولت انگلیس به طور کامل از رژیم سرسختانه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران حمایت می‌کند.» وزیر اقتصاد آلمان نیز از هرگونه اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد.

مارک دوبوویتز، رییس بنیاد آمریکایی موسوم به دفاع از دموکراسی که البته طرفدار وضع تحریم‌های سرسختانه علیه ایران است، اظهار کرد: «مبادله‌ای که برای مستثنی شدن از تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، حمل‌ونقل و ممنوعیت معامله با شرکت ملی نفت ایران به موافقت سه کشور نیاز دارد، مبادله بسیار پیچیده‌ای است... آنها نگران این مساله هستند که این مورد به رویه‌ای برای سایر شرکت‌هایی که به ایران بدهی دارند تبدیل شود.

محموله غلات مورد نظر داچ شل به ارزش ۴/۱ میلیارد دلار ۸۰ درصد نیاز سالانه ایران به واردات گندم را برطرف می‌سازد. غلات صادراتی به ایران می‌تواند شامل گندم، ذرت و جو باشد که با محاسبه هزینه حمل‌ونقل، قیمت هر تن آن حدود ۳۰۰ دلار خواهد بود.در صورت انجام این مبادله، ایران که با کاهش ذخایر ارزی مواجه است، موقتا از پرداخت میلیون‌ها دلار برای خرید گندم از بازار آزاد بی‌نیاز خواهد شد.