یک نفر نمی‌تواند قیمت‌ها را بالا و پایین ببرد

عکس:‌ ایرنا

دنیای اقتصاد- سخنگوی قوه‌قضائیه با بیان اینکه کیفرخواست اخلالگران مهم بازار ارز به‌زودی صادر و به دادگاه ارسال می‌شود، می‌گوید که نوسانات بازار ارز به یک علت بستگی ندارد و این‌گونه نیست که یک فرد بتواند قیمت‌ها را بالا و پایین ببرد، بلکه عوامل متعددی وجود دارد که یک عامل آن، اخلال است. محسنی اژه‌ای همچنین درباره ممانعت از بازدید رییس‌جمهور از زندان اوین معتقد است که نباید این اقدام را به اختلاف بین قوا تعبیر کنیم.

آن گونه که ایسنا گزارش داده است، غلامحسین محسنی اژه‌ای در یک نشست خبری در حاشیه هفتمین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان در مجتمع شهید بهشتی قوه‌قضائیه درباره صحبت‌های رییس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر اینکه ۹۰ درصد گرانی‌های اخیر مربوط به سوء مدیریت‌ها و ۱۰ درصد بقیه هم مربوط به اخلالگران است، گفت: نسبت به درصد، اطلاعات ریزی ندارم که بگویم چند درصد مربوط به اخلال و چند درصد مربوط به عوامل دیگر است. قبلا عرض کردم که آنچه مسلم است یک عامل در این زمینه دخیل نیست، بلکه عوامل متعددی وجود دارد که یک عامل آن، اخلال است.

وی افزود: تعدادی در این زمینه دستگیر شدند ولی اینها متفاوت هستند. همه‌ آنها اخلالگر به معنای اینکه قصد ضربه زدن به نظام را داشته باشند، نیستند. بعضی‌ها ممکن است اخلال کرده باشند، اما در این حد نباشند. پرونده این افراد در حال بررسی است و هنوز کیفرخواستی در مورد هیچ کدام صادر نشده است، اما آنطوری که از دادستان تهران سوال ‌کردم، نسبت به بعضی از این افراد مهم ان‌شاءالله به زودی کیفرخواست صادر خواهد شد. هر چند تا الان هنوز کیفرخواستی در این خصوص صادر نشده است.

نوسانات بازار ارز نمی‌تواند کار یک نفر باشد

سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به سوال خبرنگاری که به اظهارات اخیر معاون اول رییس‌جمهور در خصوص دستگیری فردی به نام جمشید بسم‌الله و تاثیرگذاری وی در اخلالگری‌های بازار ارز و اقدام دستگاه قضایی در این راستا اشاره می‌کرد، گفت: با توجه به اسمی که برده شد، این موضوع را نه می‌توانم تایید و نه می‌توانم رد کنم؛ اما بدانید که مسائل امروز ارزی به یک علت بستگی ندارد و این‌گونه نیست که یک فرد بتواند قیمت‌ها را بالا و پایین ببرد.

سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به این سوال که آیا قوه‌قضائیه می‌تواند در خصوص گرانی‌های اخیر ورود پیدا کند، گفت: اگر در جایی احساس شود با توجه به شرایط بازار، کسانی به دنبال ضربه زدن باشند و اینکه افرادی اجناس مورد نیاز مردم را احتکار می‌کنند و تعزیرات به هر دلیل نتواند برخورد کند، قوه‌قضائیه حتما وارد می‌شود. خبرنگار دیگری با اشاره به مطلبی منتشر شده در برخی از سایت‌ها مبنی بر اینکه از ابتدای سال جاری حدود ۸۰۰ پرونده مفاسد اقتصادی تشکیل شده، از سخنگوی دستگاه قضایی صحت این موضوع را سوال کرد که وی پاسخ داد: پرونده به طور طبیعی ممکن است تشکیل شود. برخی ارقام پرونده‌ها را به طور کلی مطرح می‌کنند و برخی در خصوص موردی خاص آماری را بیان می‌کنند.

سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: بعد از برملا شدن فساد بانکی سال ۹۰ که متاسفانه از آن به اختلاس ۳ هزار میلیاردی یاد شد بانک مرکزی چندین کار بزرگ و مهم انجام داد. وی افزود: اولین اقدام مربوط به ال‌سی‌های داخلی بود که در قانون آن بازنگری و اصلاحات انجام شد که اگر این اتفاق رخ نمی‌داد، شاید فساد بزرگ‌تری نیز رقم می‌خورد.

سخنگوی قوه‌قضائیه به موضوع تقویت معاونت نظارت در بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: همین نظارت‌ها باعث شد تا یک بانک مجوزش لغو شود و یک بانک دیگر هم برای برخی از مدیرانش مجازات‌هایی در نظر گرفت و محدودیت‌هایی برای فعالیتش اعمال شد.

توضیح درباره بازدید رییس‌جمهور از اوین

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مصلحت اندیشیده شده از سوی قوه‌قضائیه در ممانعت از رییس‌جمهور برای بازدید از زندان اوین چه بوده است، با اشاره به فضای ایجاد شده در رابطه با ممانعت قوه‌قضائیه از بازدید رییس‌جمهور از زندان اوین و اصرار احمدی‌نژاد بر این امر گفت: ما اصلا نباید این قضیه را خیلی بزرگ، سنگین و به عنوان اختلاف بین قوا مطرح کنیم. وی تصریح کرد: مصلحت ما همین است که باید ببینیم قانون اساسی که ما به آن ملتزم هستیم تفسیر مساله را به عهده چه کسی گذاشته است. تفسیر اصل ۱۱۳ یا هر اصل دیگری که در مورد آن اختلاف نظر وجود داشته باشد با شورای نگهبان است و شورای نگهبان هم هر تفسیری از این اصل ارائه داد همه به آن ملتزم هستیم. خبرنگار دیگری از سخنگوی دستگاه قضایی سوال کرد که به چه دلیل نامه دوم رییس‌ قوه‌قضائیه رسانه‌ای شد؟ که وی پاسخ داد: نخست اینکه رییس‌جمهور اعتراض داشتند نسبت به اینکه چرا رییس قوه‌قضائیه نامه را محرمانه زده است و همچنین بخشی از نامه پاسخ‌های حقوقی داشت که ما برای تنویر افکار عمومی پاسخ‌ دادیم. خبرنگار دیگری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص علنی نکردن مشکلات و همچنین نامه‌نگا‌ری‌های اخیر سران قوا گفت آیا این مباحث شائبه بر هم زدن آرامش کشور را ایجاد نمی‌کند؟ که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: اگر مباحث، منطقی و در چارچوب قوانین باشد مردم خود متوجه می‌شوند که قصد تشویش وجود ندارد؛ اما چنانچه ذهن مردم از مسائل اصلی به مسائل فرعی منحرف شود ممکن است دچار مشکل شویم.

مهدی هاشمی در اختیار سازمان زندان‌هاست

سخنگوی قوه‌قضائیه درخصوص آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی و در پاسخ به این سوال که آیا وی در اختیار قوه‌قضائیه است یا نیروهای امنیتی؟ اظهار کرد: وی در اختیار سازمان زندان‌ها و قوه‌قضائیه قرار دارد و زیر نظر بازپرس از وی تحقیق می‌شود. این پرونده در مرحله تحقیقات است و هنوز کیفرخواست صادر نشده است.

تدابیر دستگاه قضا برای برخورد با تخلفات انتخاباتی

دادستان کل کشور در ادامه با اشاره به برگزاری هفتمین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در این نشست مورد بحث قرار گرفت، بخشنامه‌ای بود که رییس قوه‌قضائیه در خرداد ماه سال جاری در مورد اجرای احکام دادگاه‌ها صادر کرد. وی تصریح کرد: یکی دیگر از مسائلی که مورد بحث قرار گرفت، تاکید بر بحث پیشگیری از وقوع جرم بود و با توجه به اینکه سال آینده انتخابات بزرگی را پیش‌ رو خواهیم داشت و همچنین با توجه به وجود مسائلی همچون گرانی‌های موجود، دادستان‌ها در زمینه پیشگیری از وقوع جرم وظایفی را به عهده خواهند داشت. محسنی‌اژه‌ای درباره تدابیر دستگاه قضا برای ورود به ماه محرم و برخورد با تخلفات زود هنگام انتخاباتی در این ماه گفت: ما به دادستان‌های سراسر کشور درباره تخلفات انتخاباتی تذکراتی داده‌ایم؛ اما اینکه مد نظرمان ماه محرم باشد نه این گونه نبوده است؛ اما پیگیر آن هستیم و بعید می‌دانیم که در محرم اتفاقی رخ دهد.

«جمشید بسم‌الله » کیست؟

سایت الف، وابسته به احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس نوشت: «جمشید‌بسم‌الله» یکی از خیل دلالانی است که در پاساژ افشار در خیابان منوچهری با خرید و فروش کاغذهای رنگینی به نام ارز کاسبی می‌کنند که پس از دستگیری بهتر است گفته شود کاسبی می‌کرد. نام اصلی او جمشید «الف» است و در بین رفقا به خاطر تکیه کلامی که در آغاز هر معامله به کار می‌برد به «جمشید بسم الله» معروف شده، جمشید در این بازار تنها نیست، او و پنج برادرش داود، مجید، مسعود، داریوش و حمید در کار سکه و ارز هستند.

سایت «الف» ادامه داد: این برادران تا قبل از اوج گیری قیمت‌ها چندان در بازار سرشناس نبودند، اما در یک سالی که قیمت ارز در بازار هر روز قد کشیده، انگار دری به تخته خورد و جمشید و برادرانش توانستند از جمع خرده پا‌ها قد بکشند، معاملات چند ده هزار دلاری سال‌های قبل در همین دوره تا روزی یکی، دو میلیون دلار رسید؛ آن هم در زمانی که صرافی‌ها برای سفارش مشتری یکصد هزار دلاری به هم رو می‌انداختند، برادران «الف» ارز فراهم می‌کردند و البته مشکل گشای هم صنفی‌ها هم بودند. هر چند خودشان می‌گفتند، ما برادرها پشت هم را داریم، برای همین دست خالی نمی‌مانیم؛ اما شایعه‌ای در بازار می‌چرخید که رابطه‌ای که برادران «الف» با برخی از بانک‌ها داشتند، همیشه دستشان را پر نگه می‌دارد، حتی زمانی که صرافی‌های رسمی کم می‌آوردند، این شش برادر دستشان را خالی نمی‌ماند.

سایت توکلی افزود: اما به هر شکل آنقدر درشت نبودند که در بازار سرشناس شوند هرچند در صرافی‌های پاساژ افشار نامشان نا‌آشنا هم نبود، حتی وقتی جمشید، داود، مجید و مسعود در جریان مهار بازار ارز دستگیر شدند، کسی چندان توجه نکرد، چون خیلی از دلال‌های بازار چند روزی برای بازجویی رفتند و برگشتند؛ اما زمانی که معاون اول رییس‌جمهور از «جمشید بسم الله» به عنوان تعیین‌کننده قیمت ارز اسم برد، همه با این اسم مستعار آشنا شدند و آشناهای قدیمی متعجب. به هر شکل در جریان رسیدگی به پرونده‌هایی از این دست متهمان زیادی مورد بازجویی قرار می‌گیرند و تا اثبات جرم البته نمی‌توان از آنها به عنوان مجرم نام برد، اما سوال اینجاست که شش برادری که متوسط معاملاتشان در روز به زحمت از مرز یک میلیون دلار عبور می‌کرده، چطور بازار را بهم ریخته‌اند؟ آنهم در شرایطی که برخی از صرافی‌ها معاملات زیر چند میلیون دلار را اصلا قبول نمی‌کنند.

«الف» در نهایت نوشت: باید دید در نهایت فارغ از طرح موضوع صورت گرفته توسط محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور، در جریان رسیدگی به پرونده متهمین به اخلال در بازار ارز چه پیش خواهد آمد، آیا واقعا با این حجم معامله صرافان بازار از برادران «الف» سراغ دارند این برادران به عنوان متهمین اصلی این پرونده معرفی شوند؟ آیا ممکن است مانند پرونده سه هزار میلیارد تومانی در این پرونده هم سر و کله تعدادی از بانکی‌ها پیدا شود یا فهرست دستگیر شدگان به اسامی صرافان بازار ارز ختم خواهد شد؟