رییس سازمان بازرسی کل کشور اصل تفکیک قوا را مانعی برای جلوگیری از دیکتاتوری در کشور دانست.

مصطفی پورمحمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری آریا با بیان اینکه در نامه‌هایی که میان رییس‌جمهور و رییس قوه‌قضائیه رد و بدل شده است؛ مساله حق و باطل نیست، گفت: تفاوت دو برداشت از اختیارات و بالاتر از آن برداشت مردم از این نامه‌نگاری‌ها است. وی تصریح کرد: در کشور ما که به‌درستی برای جلوگیری از دیکتاتوری، تفکیک قوا صورت گرفته مرزهای اختیارات قوا باید شدیدا حفظ شود. چون اگر مرز قوا زیر پا گذاشته شود، مخصوصا بین قوای مجریه و قضائیه، دیگر چیزی به نام عدالت قضایی وجود نخواهد داشت. در مورد دیدار از زندان‌ها هم دو برداشت است. یکی اقدامی برای حل معضلات قضایی که مسلما اقدامی ارزشمند خواهد بود و یکی هم زیر پا گذاشتن حریم‌ها و استقلال قوا.

پورمحمدی افزود: فرق اوین با سایر زندان‌ها آن است که زندانیان آن، کسانی را در میان احزاب و چهره‌های سیاسی دارند که از آنها حمایت کنند. ولی اگر هدف حل مشکل زندانیان است؛ زندان‌های دیگر اولویت پیدا می‌کنند. تاکید بر بازدید اوین شبهه سیاسی بودن پروژه را نشان می‌دهد. عجیب‌تر آن است که وقتی رییس‌جمهور به شبهات رییس قوه‌پاسخ می‌دهد تهدید به قطع بودجه قوه‌قضائیه می‌کند؛ یعنی اقدامی که فشار مضاعف بر زندانیان بی‌حامی پدید می‌آورد.

وی اظهار کرد: در تحلیل‌ها شنیده ام که می‌گویند؛ دولت با این کار خواست ذهن مردم را از اقتصاد به جنجال‌های بی‌عاقبت سیاسی بکشاند، می‌گویند دولت خواسته است که برای متخلفانی که ممکن است در بدنه دولت جاخوش کرده باشند حاشیه امن ایجاد کند، گفته‌اند که دولت خواسته است با بحث‌های حقوق بشری مخالفان با اهداف انتخاباتی همگرایی نشان دهد. گفته‌اند دولت می‌خواهد در زندان ماهی‌گیری سیاسی کند، اما من ترجیح می‌دهم ولو ساده‌نگرانه باشد این حرف‌ها را نپذیرم و نیت سوء به رییس‌جمهور نسبت ندهم و این حرکت را صرفا یک اشتباه ناشی از اشتباه در محاسبه یا تحلیل بدانم. ما باید فضا را آرام کنیم تا همه با کمک هم در این شرایط خاص مشکلات مردم را حل کنیم.