تلاش‌ روسیه برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران

کنگره آمریکا برای افزایش تحریم‌های جدید علیه ایران تلاش می‌کند

دنیای‌اقتصاد- مشخص شدن نتایج انتخابات ایالات متحده روسیه را بر آن داشته است تا بار دیگر به از سر گیری گفت‌وگو بین ایران و شش قدرت جهانی تا پایان ماه نوامبر تاکید کند. از سوی دیگر تنها با گذشت چند روز از برگزاری انتخابات آمریکا، این کشور در تداوم سیاست‌های یکجانبه خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌های یکجانبه علیه کشورمان، چهار مقام و پنج موسسه و نهاد ایرانی را به دلیل آنچه آن را ارسال پارازیت و محدودیت در دسترسی به اینترنت خوانده در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است. همچنین دوتن از اعضای کنگره هم تلاش می‌کنند تا تحریم‌های جدید را که این‌بار بخش کشاورزی، صنعتی و کالاهای مصرفی را شامل می‌شود در کنگره به تصویب برسانند. با این حال برخی از طرف‌های درگیر در جریان پرونده هسته‌ای از جمله روسیه و البته چین بر سرعت بخشیدن به روند از سرگیری مذاکرات برای حل و فصل موضوع هسته‌ای تاکید دارند. به ویژه آنکه گمانه‌زنی‌ها درباره زمان آغاز گفت‌وگوها بین ایران و اعضای ۱+۵ به بعد از روشن شدن نتایج انتخابات آمریکا معطوف شده بود و اینک روسیه معتقد است که به دلیل اینکه مشخص شده است چه کسی سیاست‌های خارجی ایالات متحده را مشخص می‌کند، دیگر نباید فرصت را برای شروع گفت‌وگوها از دست داد. روسیه پیش از این هم جزو طرف‌هایی بود که تلاش زیادی را انجام داده بود تا مذاکرات هسته‌ای هرچه سریع‌تر آغاز شود.

اقدامات روسیه

در همین باره سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای این کشور در گفت‌وگو با رادیو دولتی صدای روسیه گفت: دلیلی برای به تعویق انداختن دور جدید مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، وی افزود: در شرایط کنونی که معلوم شده است چه کسی سیاست خارجی آمریکا را تعیین می‌کند، دلیلی برای به تاخیرانداختن دور جدید مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای این کشور نمی‌بینیم. مذاکره کننده ارشد هسته‌ای روسیه گفت: ماه نوامبر هنوز به پایان نرسیده است و ما باید برای برگزاری مذاکرات ۱+۵ با ایران وارد عمل شویم، به خصوص اینکه در تهران و پایتخت‌های دیگر می‌دانند چه کسی سیاست خارجی آمریکا را تعیین خواهد کرد.

ریابکوف گفت: دلیلی برای تاخیر در مذاکرات با ایران نمی‌بینیم و لزوم این موضوع را بار دیگر گوشزد خواهیم کرد و از شرکای خود دعوت می‌کنیم که به این مساله بپردازند.وی افزود: از همکاران ایرانی هم در این مورد دعوت به تلاش می‌کنیم.

بنابر این گزارش، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای روسیه نیز در هفته‌های اخیر با چند تن از دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو گروه ۱+۵ دیدار کرده و درباره ازسرگیری مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ با آنها گفت‌وگو کرده است. همچنین به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز به‌تازگی اعلام کرد که کشورش نسبت به ازسرگیری مذاکرات میان گروه ۱+۵ و ایران و ادامه تلاش‌های بین‌المللی در این زمینه امیدوار است. وی خاطرنشان کرد که مسکو خواستار حل و فصل مساله هسته‌ای ایران از طریق گفت‌وگو می‌باشد.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به پایبندی کشورش بر موضع اصولی خود درقبال ایران اظهار کرد: ما همچنان از رویکرد گفت وگو و راهکارهای دیپلماتیک برای حل پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی حمایت می‌کنیم. ویتالی چورکین، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل هم اخیرا با اشاره به اهمیت حل موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران از راه‌های سیاسی و دیپلماتیک، ازسرگیری مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ را خواستار شده و گفته بود که دیپلمات‌های روس برای برقراری گفت‌وگوها میان تهران و گروه ۱+۵ تلاش می‌کنند. نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل برای ادامه تماس‌ها میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ابراز امیدواری کرده و گفته بود در آن صورت می‌توان گام‌های بلندتری برای عادی‌سازی روابط میان ایران و غرب برداشت.

تحریم‌های جدید ایالات متحده

روشن شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اگرچه این پیام را به روسیه القا کرده است که باید به روند از سرگیری گفت‌وگو‌ها بین ایران و شش قدرت جهانی سرعت داده شود، اما ایالات متحده را بر آن داشته تا با وضع دور جدیدی از تحریم‌ها به ایران نشان دهد که انتخاب مجدد اوباما تاثیری بر کاهش تحریم‌ها نخواهد داشت. بر همین اساس به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش داده است که برخی نمایندگان مجلس سنای آمریکا در حال بررسی تحریم‌های جدیدی علیه ایران هستند. آسوشیتدپرس این تحریم‌ها را بی‌سابقه خوانده و به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شده است که این دور از تحریم‌ها ایران را از تجارت با اغلب کشورهای دنیا ناتوان می‌کند.

یکی از اعضای کنگره که به عنوان مشاور در روند بررسی این تحریم‌ها حضور دارد، گفته است که این تحریم‌های اقتصادی جدید با توافق هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه اعمال خواهد شد و «مجموعه تحریم‌هایی کامل» علیه ایران خواهد بود.

آسوشیتدپرس نوشته است که این تحریم‌ها احتمالا «باراک اوباما» را در موقعیتی دشوار و در برابر متحدانی قرار خواهد داد که همچنان با ایرانی‌ها تجارت می‌کنند.

طرح جدید تحریم‌ها را دو سناتور به نام‌های «مارک کرک» و «رابرت منندز» ارائه کرده‌اند و گفته شده که ابعاد وسیعی را در بر می‌گیرد، از بلوکه کردن دارایی‌های ایران در خارج از کشور و صادرات انواع کالاها به ایران. این تحریم‌ها قرار است به یک لایحه دفاعی پیوست شده و به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شود.

مشاوران کنگره‌ای این طرح اعلام کرده‌اند که این تحریم‌ها بر خلاف تحریم‌های سال گذشته که فروش نفت ایران را هدف گرفته بود، بر ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی، صنعتی و کالاهای مصرفی به ایران متمرکز شده است.

بر این اساس، شرکت‌های اروپایی و آسیایی و شرکت‌های دیگر نقاط جهان در صورت فروش ماشین‌آلات یا دیگر محصولات به ایران با جریمه و تنبیه روبه‌رو خواهند شد. به علاوه بانک‌هایی نیز که اقدام به انتقال پول برای معاملات ایران کنند، جریمه خواهند شد. به نوشته آسوشیتدپرس، دارایی‌های ایران در خارج از کشور نیز بلوکه خواهد شد. البته به نظر می‌رسد این تحریم‌ها نیز تنها برای کشورهایی است که رابطه نزدیکی با آمریکا ندارند، چراکه به نوشته آسوشیتدپرس، ۲۰ کشوری که آمریکا آنها را از تحریم خرید نفت از ایران معاف کرده، از این تحریم‌ها نیز معاف خواهند بود. به علاوه مواد غذایی، دارو و تجهیزات ماهواره‌ای جزو این تحریم‌ها نخواهند بود.

هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان خواستار مطرح شدن این طرح در جلسه روز سه‌شنبه مجلس سنا هستند، با این وجود هنوز اختلافاتی بر سر نحوه مطرح شدن این لایحه وجود دارد. به نوشته آسوشیتدپرس هنوز مشخص نیست که دو حزب بتوانند بر سر این اختلافات به توافق برسند. با وجود آنکه مقامات آمریکایی این تحریم‌ها را سخت و کمرشکن می‌خوانند، «مارک داوبیتز» کارشناس امور تحریم‌ها در مصاحبه با آسوشیتدپرس عنوان می‌کند که حتی با فرض اینکه فروش نفت ایران کاهش یافته باشد، اما باز هم ایران با در نظر گرفتن قیمت ۱۰۰ دلاری برای هر بشکه نفت، دارایی‌ها و ذخیره کافی برای عبور از خط قرمزهایی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل تعیین کرده، دارد. داوبیتز ادامه می‌دهد: «هنوز تا رسیدن به فلج اقتصادی راه طولانی در پیش داریم.»

همچنین روزنامه اورشلیم پست هم خبر داده است که دولت آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه چهار مقام ایرانی و همچنین پنج موسسه و نهاد دولتی اعمال کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، کاخ سفید اعلام کرد چهار نفر دیگر از مقامات ایرانی و پنج موسسه که ادعا شده روی ماهواره‌ها پارازیت ارسال می‌کنند و دسترسی کاربران به اینترنت را مسدود می‌کنند، تحریم کرده است. از جمله این افراد «رضا تقی‌پور»، وزیر ارتباطات و همچنین «محمد حسینی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.