رییس مجلس با انتقاد از زیرسوال بردن برخی نهادها به بهانه نقد گفت: باید پذیرفت که پدیده‌ای در کشور به وجود آمده و آن هم انگ زدن و تخریب کردن و هر مساله کوچکی را به ماجرای بزرگی تبدیل کردن است که اینها برای کشور مضر است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی پنج‌شنبه گذشته در گردهمایی بزرگ مبلغان ماه محرم در قم، اظهار کرد: گاهی توفان‌هایی در کشور داریم که از سر طرح نظر نیست بلکه تخریب و تهمت و کینه توزانه است که اینها برای کشور مشکل ایجاد می‌کند. وی افزود: اینکه مقام معظم رهبری تاکید فرمودند وظیفه عمده‌ای بر دوش مسوولان قرار دارد، همان جا فرمودند اختلاف نظر اشکالی ندارد، اما نباید به نزاع تبدیل شود.

لاریجانی تاکید کرد:اختلاف نظر اگر برای صلاح ملت باشد نه تنها اشکالی ندارد بلکه اعتلابخش است، اما اگر تهمت زده شود و بخواهند نهادی را از میدان به در کنند، این باعث می‌شود هم یک حرف و نظر را درست بیان نکنند و هم به دیگران تهمت بزنند.

نماینده قم اظهار کرد: پرده‌دری کردن و آبروی همدیگر را ریختن، فضای جامعه را آشفته می‌کند.

وی افزود: در کشور ما مشکلات زیادی وجود دارد و ایجاد فضای یاس‌آلود هیچ مشکلی را حل نمی‌کند و باید از عقل و دین برای تقویت دیانت مردم استفاده کنیم.

زدوبندهای بین‌المللی جدید علیه جمهوری اسلامی

لاریجانی همچنین به تحلیلی از شرایط بین‌المللی پرداخت و افزود: امروز هم دشمنان نمی‌خواهند شعله‌های انقلاب اسلامی به کشورهای دیگر برسد، آنها به خاطر اینکه نمی‌توانند با ایران وارد جنگ شوند، سناریوهای دیگری علیه جمهوری اسلامی طراحی کردند.

وی پرونده‌سازی برای مساله هسته‌ای را یکی از این سناریوها ذکر کرد و گفت: آنها زد و بندهای بین‌المللی جدید برای فشار به ایران به راه انداخته‌اند و محور این کارها فشار اقتصادی به ایران است؛ بنابراین در صحنه بین‌الملل با نوعی ماجراجویی آمریکا و کشورهای غربی به بهانه مساله هسته‌ای مواجه هستیم. رییس مجلس گفت: آنها سعی می‌کنند سخت‌گیری اقتصادی در جامعه ایجاد کنند، تا معیشت مردم دچار اختلال شود.

وی با بیان اینکه مبارزه آنها سیاسی و امنیتی به روش اقتصادی است، اظهار کرد: جنس پاتک مسوولان و مردم ما باید از نوع استقامت اقتصادی باشد.

انکار تورم، مشکل را حل نمی‌کند

رییس مجلس با بیان اینکه در یک سال گذشته میزان تورم در کشور افزایش یافته است اظهار کرد: بخشی از این مساله ریشه در تحریم‌ها دارد و بخشی دیگر مربوط به مشکلات مدیریتی در کشور است. وی افزود: کشور ما از نظر دارابودن منابع و نیروی انسانی بسیار غنی است و اگر مدیریت خوبی بر این منابع شود می‌توان بر این مشکلات فائق آمد. لاریجانی تصریح کرد: انکار تورم و گرانی، مشکل را حل نمی کند بلکه باید ابتدا تحلیل درستی از مشکلات داشت و سپس راهکار برطرف شدن آن را اجرایی کرد.

انتقاد از واردات زیاد

لاریجانی واردات زیاد را یکی از ریشه‌های مشکلات کشور دانست و تاکید کرد: اگر اقتصاد کشور بر واردات باشد، چالش‌های سیاسی بر اداره امور کشور تاثیر خواهد گذاشت. وی رونق تولید را راهکار مناسبی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی دانست و افزود: اگر نقدینگی زیاد باشد و فضای کسب و کار رونق یابد سرمایه‌ها به سمت تولید می‌رود و تورم کاهش می‌یابد و اشتغال ایجاد می‌شود. لاریجانی بر لزوم مردمی کردن اقتصاد تاکید کرد و اضافه کرد: اگر مردم را به سرمایه گذاری تشویق کنیم رونق اقتصادی حاصل می‌شود. اقتصاد تا مردمی نشود پرش نخواهد داشت.