مناظره تلویزیونی بر سر سوال از احمدی‌نژاد

دنیای اقتصاد- ماجرای دومین سوال مجلس از احمدی‌نژاد پس از ایجاد کشمکش و شکاف میان دو جریان اصولگرای مجلس، باز هم ادامه دارد و در تازه‌ترین رویداد، پنج‌شنبه شب گذشته نمایندگان دو جریان اصولگرایی با حضور در یک مناظره تلویزیونی، به بحث درباره درستی و نادرستی سوال از محمود احمدی‌نژاد در شرایط فعلی کشور پرداختند. علی مطهری نماینده اصولگرای تهران و یکی از طراحان اصلی سوال از رییس‌جمهور و علی اصغر زارعی دیگر نماینده اصولگرای تهران که به جریان مخالف مطهری تعلق دارد، هر دو میهمانان برنامه تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا»، بودند.

مطهری در این برنامه ضمن تاکید بر درستی سوال از رییس‌جمهور، آن را اقدامی موثر در حل مشکلات معیشتی مردم دانست. به اعتقاد او، مشکل اصلی میان اصولگرایان، «نیت خوانی توام با منافع شخصی» برخی افراد به جای اطاعت از اوامر رهبری است. زارعی اما، نه تنها سوال از رییس‌جمهور را موجب بروز کدورت میان قوا می‌دانست، بلکه اساسا به «صحت» تعداد امضاهای طرح سوال از رییس‌جمهور، تا زمان اعلام وصول، نیز شک داشت.

سوال از رییس‌جمهور تخلیه روانی است

آن گونه که باشگاه خبرنگاران (وابسته به صدا و سیما) گزارش داده است، در ابتدای این مناظره علی مطهری به بیان هدف و پیام سوال از رییس‌جمهور پرداخت و گفت: سوال از رییس‌جمهور باعث می‌شود یک نوع تخلیه روانی در جامعه صورت بگیرد و به نظر بنده قانون‌گذار در قانون اساسی به این مساله توجه ویژه‌ای داشته که حق سوال از وزرا و رییس‌جمهور را برای نمایندگان قائل شده است.

در ادامه علی اصغر زارعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در دوره‌های قبلی مجلس چنین اتفاقی نیفتاده و در آن زمان همه امور روال عادی خود را طی کرده است، گفت: این امر از افتخارات جریان اصولگرایی است؛ چرا که در دوره‌های قبلی فضای بازی وجود نداشت و در دوره‌‌ای که مجلس و دولت همسوی یکدیگر بودند چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد و به نظر بنده سوال از رییس‌جمهور جزو اختیارات نمایندگان مجلس بوده و از افتخارات این دوره است و این امر اتفاق عجیبی تلقی نمی‌شود.

وی ادامه داد: می‌توان از رییس‌جمهور سوال کرد و قرار هم نیست ما هر سوالی پرسیدیم جواب قانع‌کننده‌ای از طرف رییس‌جمهور دریافت کنیم.

در ادامه مطهری افزود: برخلاف آقای زارعی بنده معتقد هستم سوال مجلس هشتم از رییس‌جمهور در مجموع برکات زیادی داشت، در آن زمان ۱۰ سوال از رییس‌جمهور پرسیده شد که در ۵ مورد رییس‌جمهور اعتراف کردند که قوانین مربوط را اجرا نکردند و در ۵ مورد دیگر صورت سوال را عوض کرده و به نوعی پاسخ به آن سوال را ندادند.

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به اتفاقاتی که منجر به شکل گیری دومین طرح سوال مجلس از احمدی‌نژاد شد، ادامه داد: مجلس می‌خواهد بداند که آیا صرفا آثار تحریم‌ها است که این مشکلات را برای کشور به وجود آورده یا اینکه سوء مدیریت‌ها و سوء تدبیرها و تعلل‌ در تصمیم‌گیری‌ها دخالت داشته است.

نباید مردم را نادیده بگیریم

مطهری در پاسخ به سوال مجری که پرسید آیا تنها راه‌حل این مشکل سوال از رییس‌جمهور است، گفت: بله، ما می‌توانیم با رییس‌جمهور جلسات خصوصی بگذاریم، ولی بحث در اینجاست که ما نباید مردم را نادیده بگیریم؛ بنابراین مردم را باید در جریان امور قرار داد و وقتی شما مشکلات را برای مردم بیان کنید مردم بهتر همکاری می‌کنند و این از آثار سوال خواهد بود.

اعلام وصول عجولانه بود

زارعی اما با مطرح کردن این سوال که آیا طرح سوال از رییس‌جمهور به طور قانونی در مجلس اعلام وصول شد، خودش پاسخ داد: بنده معتقد هستم خیر، تشکیک در آن وجود داشت و هیات‌رییسه در این زمینه خوب عمل نکرده است و اعلام وصول عجولانه بوده است و این قسمتی است که درباره آن می‌شود صحبت کرد، بحث دوم محتوایی است که اگر این طرح اعلام وصول بشود که طبق گفته آقای مطهری این اتفاق افتاده است آیا این امر با وضعیت فعلی‌مان سازگاری دارد یا خیر؟

سوال مجلس هشتم موجب کدورت دولت شد

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تصریح کرد: بنده موافق هستم که به مردم باید حقیقت را گفت: ولی مهم‌تر از آن این است که به رزق و روزی مردم آسیب نرسانیم و این را می‌گویم که مردم ما اطلاعات بیشتری از برخی مسوولان دارند و ما نباید شرایط را برای مردم سخت‌تر کنیم و این بحث نیز مطرح است که یکی از عواملی که از اول مجلس‌نهم باعث کدورت بیشتر بین دولت و مجلس شده همان طرح سوال از مجلس هشتم است و اگر قرار است مملکت را با هم اداره کنیم باید کارهایی را انجام ندهیم که باعث کدورت بین قوا شود.

مطهری اما با تاکید بر اینکه تشکیک در اعلام وصول را قبول ندارد، گفت: بنده انتقادی به آقای زارعی و دوستان‌شان دارم و آن اینکه برداشت خودشان را از رهبری به رهبری نسبت ندهند و این به هیچ وجه کار درستی نبوده و این روش‌ها برای پس گرفتن امضاها درست نیست.

زارعی نیز اظهارکرد: با توجه به فضای کشور و مطالبی که رهبری مطرح کردند، برخی از نمایندگان تصمیم گرفتند که امضای خود را برای جلوگیری از منقلب شدن فضای کشور پس بگیرند.

مشکل اصلی بین اصولگرایان

مطهری با اشاره به وجود مشکل میان اصولگرایان گفت: نوع برداشت از اصل ولایت فقیه به عنوان یک مشکل اساسی میان ما مطرح است که به جای اطاعت از اوامر رهبری در حال نیت‌خوانی توام با منافع شخصی هستیم، این در حالی است که بنا به فرمایش رهبری ایشان هیچ حرف پنهانی ندارند و در این خصوص به صراحت صحبتی را بیان نکرده‌اند.

زارعی در واکنش به صحبت‌های مطهری تاکید کرد: مطالب مطهری را تایید نمی‌کنم؛ چراکه ما در موضوع اخیر چالش میان سران قوا کلام صریح ایشان را پیش‌روی خود داریم.

مطهری نیز در پاسخ اظهارکرد:‌ رهبری به صراحت می‌فرمایند که در امور دخالت نمی‌کنند و بر این مساله تاکید دارند.

وی تصریح کرد: از شما یک سوال دارم، اینکه شما اساسا نسبت به معیشت مردم بی‌تفاوتید و اگر ما به عنوان نماینده مردم نسبت به گرانی‌ها و تورم بی تفاوت باشیم مردم به کجا پناه ببرند؟

زارعی نیز گفت: ما نباید در اختلاف نظرهای خود به مچ‌گیری مقابل مردم عمل کنیم و سوژه را دست رسانه‌های بیگانه دهیم؛ چرا که این گونه رفتار کردن قطعا خیانت به کشور است. عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس همچنین با مخاطب قرار دادن مطهری افزود: حالا من از شما می پرسم، در این دو دوره که در مجلس حضور داشتید برای وضع گرانی‌ها چه کردید؟ و یادآور می‌شوم که بیشترین جلسات را بنده و دوستانم با وزرای اجرایی و اقتصادی کشور برای بهبود امور برگزار کرده‌ایم. زارعی افزود: به اعتقاد من مطهری در مجلس صف‌کشی می‌کند و نسبت‌هایی را به ما می‌دهد و مدعی است که بیشتر از ما به فکر مردم است و من این ادعای مطهری را قبول ندارم.

مطهری در پاسخ به این سوال که آیا سوال از رییس‌جمهور تسویه‌حساب شخصی است، گفت: اکثر امضاکنندگان از حوزه‌های شهرستان هستند که اساسا سیاسی نیست و برخلاف نظر زارعی که می‌گوید طرح سوال از رییس‌جمهور یک رقابت سیاسی است به اعتقاد من به هیچ وجه این‌گونه نیست. نماینده تهران در پاسخ به اظهارات زارعی مبنی بر اینکه اختلافات را نباید علنی کرد، اظهارکرد: مگر ما اختلاف داریم؟، ما می‌خواهیم در جاهایی که سوءمدیریت صورت گرفته پیگیر باشیم؛ همه ما نظام را قبول داریم و بهتر است که شما نگران نظام نباشید و باید بگویم با پاسخگویی رییس‌جمهور نظام به هم نمی‌خورد.

زارعی گفت: معتقدم که باید برای اصلاح امور تیم اقتصادی هماهنگ‌تر عمل کند و در مدت باقیمانده مشکلات مردم را حل کنیم نه اینکه اوضاع را خراب کنیم. وی تاکیدکرد: سوال از رییس‌جمهور بنا به تشخیص بسیاری از علما و عقلا مصلحت نیست و باز هم تاکید می‌کنم که ما فرمایشات رهبری را نصیحت قلمداد نمی‌کنیم؛ چرا که رهبر اشراف بر تمام اطلاعات نظام دارد و در جایگاهی هستند که اگر ما خلاف ایشان عمل کنیم، اصلا عاقبت به خیری در آن وجود ندارد. مطهری با بیان این مساله که بنا به اعتقاد دوستان تمام امور مجلس باید با نظر رهبری صورت بگیرد، تصریح کرد: من با این مساله مخالفم؛ چرا که این قبیل کارها به نظام ضربه خواهد زد.

وی با اشاره به سوال‌های مطرح شده از سوی نمایندگان در مجلس از رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما درصدد هستیم که سوالات تخصصی و اقتصادی را مطرح کنیم و به هیچ وجه سوالات ما جنجال‌برانگیز نخواهد بود و حتی به امضاکنندگان تاکید داشتم که هیچ شخصی حق جنجال و تحریک رییس‌جمهور را ندارد، حال اینکه رییس قوه مجریه چگونه پاسخ دهد مشخص نیست.

زارعی در پاسخ به اینکه چه رایزنی‌هایی باید انجام شود که تبعات سوال از رییس‌جمهور به حداقل برسد، اظهار کرد: من باز هم می‌گویم این طرح نفعی را برای بهبود وضعیت معیشتی مردم نخواهد داشت؛ چرا که چند ماه به پایان عمر دولت دهم باقی نمانده است و باید منافع ملی را در این مدت در نظر بگیریم و سعه صدر بیشتری از خود داشته باشیم.

رای ۷۹درصد از بینندگان، به دیدگاه علی مطهری

سایت خبرآنلاین (نزدیک به علی لاریجانی) روز گذشته اعلام کرد: ۷۹ درصد بینندگان مناظره تلویزیونی دو نماینده موافق (علی مطهری) و مخالف (علی اصغر زارعی) سوال رییس‌جمهور در برنامه «دیروز، امروز، فردا» در یک نظرسنجی، به دیدگاه‌های علی مطهری رای دادند.

براساس این گزارش، در این نظرسنجی سه گزینه زیر در برابر بینندگان قرار داشت: طرح سوال در جلسه علنی، طرح سوال در جلسه غیرعلنی، منتفی شدن سوال.

این گزارش می‌افزاید: در پایان برنامه مناظره نتیجه‌ای که از این نظر سنجی برصفحه تلویزیون ظاهرشد نشان داد که بیش از ۷۹درصد موافق گزینه اول (سوال از رییس‌جمهور درجلسه علنی) ۷درصد موافق طرح سوال در جلسه غیرعلنی و بقیه موافق منتفی شدن سوال هستند.