ارتش و سپاه با محوریت قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در این رزمایش حضور دارند

دنیای اقتصاد- صبح دیروز، مرحله اصلی رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۴ با اعلام رمز «یامحمدرسول‌الله(ص)» از سوی امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی آغاز شد. این رزمایش به صورت مشترک میان ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با محوریت قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در نیمه شرقی کشور به مدت چهار روز برگزار شده و ادامه خواهد داشت. مناطق عمومی و عملیاتی شمال شرق، شرق و جنوب کشور محدوده این رزمایش را پوشش می‌دهند.

در این مرحله از رزمایش، سامانه‌های پدافند هوایی راداری، موشکی، شنود، توپخانه‌ای و دیده‌بانی به منظور ارزیابی چابکی و چالاکی این سامانه‌ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت. همچنین جنگنده بمب‌افکن‌های اف۴، اف۵، اف۷، اف۱۴، میراژ، سوخو و هواپیماهای سوخت‌رسان نیروی هوایی در مناطق شرقی و جنوبی منطقه رزمایش به منظور شناسایی، عکسبرداری و جمع‌آوری اطلاعات به اجرای عملیات خواهند پرداخت.

به گزارش ایسنا،علاوه بر این تحرک، جابه‌جایی سریع و پرواز انواع هواپیماهای طرح پدافندی و استقرار سامانه‌های پدافندی به منظور هماهنگی بیشتر ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و نیروهای آموزش دیده مردمی در برقراری و پوشش امنیت کامل مرزهای هوایی کشور در قالب شبکه یکپارچه پدافندی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

بنابر اعلام ستاد اطلاع‌رسانی رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۴، در بخشی از مرحله نخست این رزمایش، پس از گسترش و استقرار سریع دیده‌بانان بصری در مناطق تعیین‌شده، ارتباط چند لایه و امن برای انتقال به موقع اطلاعات صحنه نبرد به شبکه یکپارچه پدافند هوایی تامین می‌شود.

همچنین به گزارش ایرنا، سیستم‌های جنگ الکترونیکی آفندی و پدافندی، سیستم‌های موشکی ارتفاع پست، متوسط و بالا و سامانه‌های توپخانه‌ای با کنترل رادار و بدون رادار نیز در این رزمایش بزرگ شرکت خواهند داشت.

در این رزمایش، تمامی سامانه‌های راداری، موشکی، توپخانه‌ای و شنود الکترونیکی که توسط بخش صنعت و دانشگاه‌های کشور طراحی، ساخته یا بهینه‌سازی شده‌اند نیز به صورت عملی مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

در پایان نخستین مرحله از رزمایش نیز که با هدف حصول اطمینان از امنیت و کارآیی شبکه‌های ارتباطی و تبادل به موقع اطلاعات میان سرپنجه‌ها و مراکز کنترل منطقه‌ای پدافند هوایی انجام خواهد شد، دیده‌بانان با استفاده از تجهیزات الکترواپتیکی و ارتباطی مدرن و موشک‌های دوش‌پرتاب عملکرد و کارآیی این تجهیزات را مورد ارزیابی عملیاتی قرار خواهند داد.

نقش نیروی هوایی ارتش

سخنگوی نیروی هوایی ارتش نیز در رزمایش مشترک مدافعان آسمان ولایت ۴ گفت: خلبانان نیروی هوایی ارتش درکنار سایر نیروهای مسلح، نقش فعالی در این رزمایش بزرگ و سراسری دارند. امیر سرتیپ خلبان حسین چیت فروش در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: حمل و نقل، جابه‌جایی بخشی از سامانه‌های پدافند هوایی که برای ایجاد استقرار در این رزمایش نیاز بود و همچنین ترابری نیرو توسط هواپیماهای ترابری تاکتیکی نیروی هوایی ارتش در این رزمایش انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: هواپیماهای فوق سنگین نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی انجام ده‌ها سورتی پرواز بخشی از این سامانه‌ها را به مناطق مختلف محل برگزاری رزمایش منتقل کردند و در پایان این رزمایش نیز باید به روش ترابری تاکتیکی این سامانه‌ها به پایگاه های خودشان در نقاط مختلف کشور منتقل کنند.

امیر سرتیپ چیت فروش اظهارکرد: پس از استقرار نیروها و سامانه‌ها، هواپیماهای نیروی هوایی ارتش شامل هواپیماهای بهینه‌سازی شده این نیرو از جمله میراژ، اف۵ ، اف۴ و اف۱۴ ، به عنوان هواپیماهای دشمن فرضی یا نیروهای نارنجی و هواپیماهای کشور خودی یا نیروهای آبی در این رزمایش عمل می‌کنند.

وی افزود : در این رزمایش همچنین هواپیماهای پی.تری.اف نیروی هوایی ارتش که کار شناسایی را بر عهده دارند و هواپیماهایی آر.اف.۴ که نقش شناسایی و عکسبرداری تاکتیکی دارند از منطقه رزمایش عکسبرداری کرده و سپس عکس‌های تهیه شده را در اختیار قرارگاه‌هایی که در منطقه مستقر هستند قرار می‌دهند تا مسوولان بتوانند بر مبنای عکس‌های هوایی تهیه شده استقرار دشمن فرضی را بمباران کرده و یا تصمیم لازم را اتخاذ کنند.

وی افزود: در رزمایش مشترک مدافعان آسمان ولایت ۴ رهبری، فرماندهی و مدیریت رده‌های مختلف طرح‌ریزی هدایت و کنترل و نظارت همه توسط نسلی انجام می‌شود که متولد دوران انقلاب بوده و جنگ و شهادت فرزندان ایران اسلامی را در این مدت دیده‌اند، اما باز هم جذب نیروی هوایی شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بخش مربوط به نیروی هوایی ارتش در این رزمایش توسط نسلی طرح‌ریزی، مدیریت، هدایت و ارزیابی می‌شود که همه فرزندان انقلاب هستند و در ایران دوره دیده‌اند.

هواناو ایرانی تندر رونمایی شد

با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از هوا ناو تندر، ساخته شده به دست متخصصان ایرانی در مجتمع صنایع شهید درویشی بندرعباس رونمایی شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ این هوا ناو یا هاورکرافت که قابلیت حرکت بر روی دریا، ساحل و مناطق باتلاقی را دارد در صنایع هواپیماسازی ایران ساخته شده و دیروز به دست وزیر دفاع به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد تا در عملیات‌های آبی - خاکی این نیرو استفاده شود. وزیر دفاع در مراسم بهره‌برداری از هواناو گفت: این هاورکرافت توانایی نصب انواع سامانه‌های موشکی و پهپاد را دارد. سردار وحیدی افزود: هوا ناو علاوه بر مصارف نظامی قابلیت استفاده در مصارف غیرنظامی و امدادرسانی را نیز دارا است.

وی گفت: توسعه توانمندی‌های نظامی برای حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران و افزایش امنیت در منطقه و کمک به کشورهای دوست و همسایه بر عهده از اهداف این هواناو است.

وزیر دفاع گفت: حمله سریع به سواحل، تخلیه نفر و تجهیزات، گشت‌زنی و شناسایی در مناطق کم عمق و صعب العبور که قایق ها و شناورهای دیگر این امکان را ندارند از ویژگی‌های این هواناو است.

سردار وحیدی اقزود: فناوری ساخت هواناو در کشور بومی‌سازی شده است و جمهوری اسلامی ایران قابلیت ساخت انواع هواناو را دارد.

این هواناو در دو مدل رزمی و تجاری عرضه می‌شود که مدل رزمی آن تندر نامگذاری شده است.

سردار وحیدی گشت ساحلی، شناور فرماندهی، عملیات شناسایی آفندی و پدافند میان برد آبی - خاکی، شرکت در عملیات دفاع نامتقارن، حمل‌ونقل نفرات و تجهیزات برای پشتیبانی و لجستیک جزایر و سواحل، آمبولانس دریایی و عملیات امداد و نجات را از کاربردهای این هواناو بیان کرد.

وی عبور از مناطق مرتفع و صعب‌العبور مانند سطوح باتلاقی، شن‌زار، نی‌زار، سطوح آبگرفتگی کم عمق و عبور از مناطق مین ریزی شده کم عمق بدون نیاز به تجهیزات ساحلی را از دیگر ویژگی‌های هواناو تندر برشمرد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: متخصصان وزارت دفاع با طراحی و ساخت هواناو تندر نه تنهایی قادر شدند نخستین هواناو بومی رزمی کشور را تولید کنند بلکه توانستند با نبوغ، نوآوری و خلاقیت در بخش سامانه‌های مکانیک، الکتروابیونیک، هیدرولیک، سامانه‌های الکتریکی و سوخت ارتقای فناوری را رقم بزنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران جز پنج کشور دارای این فناوری قادر است نیازهای داخلی و حتی خارجی را با طراحی‌های متنوع پاسخگو باشد.

سردار وحیدی با بیان اینکه بر روی هواناو تندر انواع سلاح‌های ساخت وزارت دفاع مانند راکت، توپ و هواپیمای بدون سرنشین قابل نصب و بهره‌برداری است، گفت: با تولید انبوه این هواناو توان و تحرک عملیاتی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به نحو چشمگیری افزایش می‌یابد.

وی افزود: علاوه بر این، جابه‌جایی مسافر، حمل بار در مناطق بدون اسکله، امدادرسانی هلال احمر در کمک به مناطق سیل زده، کنترل شیلات و شناورهای صیادی از جمله کاربردهای تجاری این هواناو است.

سردار وحیدی گفت: متخصصان و کارکنان صنعت دفاعی وزارت دفاع با طراحی و ساخت هواناو رزمی تندر در شرایط تحریم گام بلندی در خودکفایی صنایع دریایی برداشتند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود : وزارت دفاع با تمام توان مصمم به اجرای فرامین فرمانده معظم کل قوا و تقویت، تجهیز و تکمیل توانمندی‌های راهبردی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در آینده ایران است و در آینده نزدیک با تکمیل آزمون‌های ساحل و دریا الحاق هواناو رزمی، شناسایی تندر به ناوگان نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.

در این مراسم با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هواناو سنگین با قابلیت پرتاب موشک نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.