تلاش برای افزایش حجم مبادلات اقتصادی ایران و اقلیم کردستان

نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان که در راس هیاتی از شنبه شب گذشته وارد تهران شده است، با رییس جمهور، وزیر امور خارجه، معاون اول رییس‌جمهور و نیز دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. بارزانی در این گفت‌و‌گو اشاره کرد که حجم مبادلات اقتصادی ایران فقط با اقلیم کردستان به بیش از هشت میلیارد دلار بالغ شده است. رحیمی هم در دیدارش با بارزانی بر توسعه تجاری بین طرفین تاکید کرد. به گفته رحیمی این تبادلات اقتصادی طرفین باید به مرز ۱۵ میلیارد دلار برسد. به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد روز گذشته در دیدار نچیروان بارزانی خاطرنشان کرد: با فعال کردن ظرفیت‌های موجود به ویژه در زمینه‌های تجاری و بازرگانی می‌توان جهش بزرگی در روابط اقتصادی ایران و عراق و پیشرفت و رفاه دو ملت ایجاد کرد. وی ثبات و امنیت را لازمه پیشرفت دانست و تاکید کرد: همه مردم عراق باید از آسایش، رفاه و پیشرفت برخوردار باشند و این موضوع نیازمند همدلی و همراهی تمام طوایف و گروه‌های عراقی است و جمهوری اسلامی ایران نیز از روند پیشرفت و استقرار امنیت در عراق به طور کامل پشتیبانی و حمایت می‌کند.

نچیروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان نیز در این دیدار با تاکید بر ضرورت تقویت روابط همه‌جانبه در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی با ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در مقاطع سخت به ما کمک کرده است و امروز نیز برای آبادانی و یکپارچگی خود به پشتیبانی برادرانه ایران نیاز داریم.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق به مسائل سوریه نیز اشاره کرد و با تاکید بر اینکه «درباره حل و فصل مساله این کشور دیدگاه مشترکی با جمهوری اسلامی ایران داریم» اظهار کرد: معتقدیم تنها راه حل بهبود وضعیت سوریه تفاهم و همدلی است و استفاده از سلاح و زور جز گسترش دامنه ناامنی در منطقه نتیجه‌ای نخواهد داشت.

همچنین به گزارش ایسنا، محمدرضا رحیمی هم در دیدار بارزانی، بر لزوم توسعه روابط تجاری تاکید کرد و افزود: باید موانع موجود پیش روی تجارت مرزی برداشته شود و تجار و فعالان اقتصادی از هر دو طرف در این زمینه فعال شوند.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به ارتقای حجم مبادلات تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق گفت: روابط تجاری فیمابین در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و مسوولان ایران و اقلیم کردستان عراق باید تلاش کنند تبادلات اقتصادی موجود را به مرز ۱۵ میلیارد دلار برسانند.

در ادامه این دیدارها، بارزانی با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت کشورمان هم دیدار و گفت و گو کرد. جلیلی در این دیدار با بیان اینکه مرزهای ایران و عراق مرزهای صلح، دوستی و پیشرفت است، وجود اصول، راهبردها، فرصت‌ها و تهدیدهای مشترک را باعث تعمیق و گسترش ظرفیت‌های دوستی و همکاری‌ها دانست.

به گزارش ایسنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین با بیان اینکه امنیت لازمه هرگونه پیشرفت و توسعه است بر لزوم هوشیاری در برابر برخی دسیسه‌ها برای ایجاد تفرقه و گسترش ناامنی در منطقه هشدار داد.

نچیروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق نیز با اشاره به حمایت‌های جدی جمهوری اسلامی ایران از مردم این منطقه در شرایط سخت اظهار کرد: روابط ایران با عراق در تمام زمینه‌ها به ویژه در عرصه اقتصادی رو به رشد است و حجم مبادلات اقتصادی ایران فقط با اقلیم کردستان به بیش از هشت میلیارد دلار بالغ شده است.