قول مساعد برای تامین ارز دارویی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رونمایی ۱۰ داروی جدید تا پایان سال‌جاری خبر داد و گفت: تاکنون ۱۴ دارو عرضه شده و تا پایان سال نیز ۱۰ داروی دیگر عرضه خواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر، مرضیه وحید دستجردی در حاشیه مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه تهران همچنین با اشاره به کمبودهای دارویی در ۶ ماه سال‌جاری توضیح داد: در ۶ ماه سال‌جاری به دلیل کمبود ارز مشکلاتی در این زمینه به وجود آمد که با قول مساعدی که مسوولان بانک مرکزی داده‌اند، امیدواریم ارز مورد نیاز برای خرید دارو فراهم شود تا بتوان کمبودی را که در ۶ ماه قبل از نظر تخصیص ارز داشتیم، جبران شود.

دستجردی میزان ارز مورد نیاز برای خرید دارو را ۵/۲ میلیون دلار ذکر کرد و افزود: در ابتدای مهر ماه حدود ۶۰۰ میلیون دلار ارز برای خرید دارو اختصاص داده شده است که فورا در جهت واردات مواد اولیه دارو و داروهای ساخته شده اختصاص یافت.

مشکل شیرخشک هم حل می‌شود

علاوه بر این مدیرکل نظارت بر مکمل‌ها و غذاهای ویژه وزارت بهداشت گفت: کمبود شیر خشک در بازار به علت تخصیص نامناسب ارز و مشکلات بانکی است که باعث کمبود مواد اولیه شده است، اما این مشکل بر طرف شده و تا دو هفته آینده مشکلی به نام کمبود شیر خشک نخواهیم داشت.

ویدا کاظمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، افزود: با این حال وزارت بهداشت همواره از خانواده‌ها خواسته است تا جای ممکن فرزندان خود را از شیر مادر محروم نکنند، تعالیم دینی و حدیث نبوی و توصیه‌های پزشکی نیز این مساله را مورد تاکید قرار می‌دهد و ما معتقدیم زنان شاغل نیز با تمهیدات و ساز و کارهایی که کارفرماها باید اعمال ‌کنند، می‌توانند تغذیه کودکانشان را با شیر مادر ادامه دهند.

وی افزود: در زمان حاضر ۴ تولید‌کننده شیرخشک در کشور داریم که ۶ نوع شیر خشک مختلف تولید می‌کنند، ۵ نوع شیر خشک وارداتی هم داریم و در مجموع ۱۱ نوع شیر خشک مختلف در کشور مجوز توزیع دارند.