رازگشایی از نحوه مرگ وبلاگ‌نویس زندانی

عکس: خبرگزاری مهر، اشرف طباطبایی از سوی سخنگوی قوه‌قضائیه صورت گرفت

تشریح نحوه مرگ وبلاگ نویس زندانی

بدن ستار بهشتی در ۵ ناحیه دچار کبودی بود، اما در کالبدشکافی چیز غیرعادی مشاهده نشد

دنیای اقتصاد- حامد صالح آبادی: نشست خبری سخنگوی قوه‌قضائیه در حالی روز گذشته برگزار شد که این جلسه تحت تاثیر خبر فوت یک وبلاگ نویس در زندان تشکیل شد و دادستان کل کشور هم بیشتر وقت جلسه را به تشریح این موضوع اختصاص داد.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با تشریح چگونگی دستگیری و روند انجام تحقیقات از ستار بهشتی، وبلاگ نویس زندانی گفت که با بررسی‌های پزشکی قانونی مشخص شد که بدن وی از ۵ ناحیه دچار کبودی است، اما در کالبدشکافی انجام شده از پیکر او چیز غیر عادی مشاهده نشده است و به عقیده پزشکی قانونی دلیل فوت ستار بهشتی سکته قلبی نبوده است. به گفته سخنگوی قوه‌قضائیه اینکه فردی طی ۴ روز در زندان فوت کند یک امر غیر طبیعی است؛ چرا که هیچ مورد مشکوکی از جمله شکستگی یا پارگی را هم پزشکی قانونی اعلام نکرده‌است. دیگر موضوع مطرح شده در این نشست خبری، بیانیه خانواده آیت الله هاشمی درباره بازگشت مهدی هاشمی به زندان بود که مورد انتقاد دادستان کل قرار گرفت و او در واکنش به این بیانیه گفت که از زمان بازداشت مهدی هاشمی تا رفتن به بیمارستان خیلی به او امتیاز داده شد.

روند دستگیری و مرگ ستار بهشتی

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در سی و نهمین نشست خبری خود، در مورد تشریح پرونده ستار بهشتی اظهار کرد: برای این فرد در دادسرای جرایم فرهنگ و رایانه پرونده‌ای تشکیل شد و با توجه به اینکه خانه او در رباط کریم بود نیابت قضایی به دادسرای رباط‌کریم برای جلب او داده شد به همین دلیل ظهر روز نهم آبان این فرد در منزلش دستگیر و برای اقدامات قضایی به دادسرای رباط کریم فرستاده می‌شود و پس از اقدامات قضایی روز دهم آبان بازپرس پرونده برای او وثیقه ۱۰۰میلیون تومانی تعیین می‌کند تا اگر او می‌تواند این وثیقه را تامین کند و آزاد شود.

وی افزود: پس از تودیع نشدن وثیقه بازپرس پرونده او را به زندان اوین معرفی می‌کند و به مسوولان زندان می‌گوید که او جهت ادامه تحقیقات در اختیار پلیس است.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: ساعت ۱۶:۲۰ روز دهم آبان این فرد در زندان اوین پذیرش و به بند ۳۵۰ منتقل می‌شود. البته ساعت ۱۱ صبح یازدهم آبان ماه پلیس او را از زندان تحویل می‌گیرد. در روز سیزدهم آبان این فرد فوت می‌کند که پلیس اعلام می‌کند صبح به او صبحانه دادیم اما ظهر هنگامی که قصد دادن ناهار این متهم را داشتیم متوجه فوتش شدیم بلافاصله موضوع به سیستم قضایی اعلام و پرونده جدیدی برای فوتش در دادسرای امور جنایی تشکیل می‌شود.

احساس کوفتگی و سنگینی قلب

سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: در مدتی که این فرد در زندان اوین حضور داشته است اظهار می‌کرد که خسته و کوفته بوده و قلبش نیز سنگین است که بلافاصله دکتر او را معاینه کرده و مشکل خاصی از ناحیه قلب نمی‌بیند، اما به وی برای اطمینان قرص قلب نیز داده می‌شود این در حالی است که نظر پزشک این است که بهتر است این فرد توسط یک روانپزشک نیز معاینه شود.

کبودی در ۵ جای بدن

دادستان کشور در خصوص نظر پزشکی قانونی گفت: پزشکی قانونی نظریه مفصلی داده است که در آن اعلام شده است ۵ جای بدن این فرد از جمله ساق پا، دست، پشت کتف و یکی از ران‌هایش دارای علامت کبودی است و آثار خاص دیگر و شکستگی ندارد. ضمن اینکه در کالبد شکافی مشخص شد که در سر و صورت او هیچ گونه خونمردگی مشاهده نشده است. البته پزشکی قانونی برای اعلام نظر قطعی و تشخیص علت تامه مرگ و آزمایش‌های سم شناسی کبد و برخی از اعضای این فرد نیازمند زمان بیشتری است، هر چند دوشنبه به صورت تلفنی به ما اطلاع دادند که در آزمایش سم شناسی مورد خاصی مشاهده نشده است.

دستور رییس قوه برای بررسی دقیق

اژه‌ای از دستور ویژه رییس قوه‌قضائیه برای رسیدگی به این پرونده خبر داد و تاکید کرد: آیت‌الله لاریجانی اعلام کرده‌اند که از دادسرای رباط کریم، دادسرای تهران، زندان پلیس و مدتی که این فرد در هر کجا قرار داشته است تحقیق میدانی شود و ضمن اینکه از پزشکی قانونی نیز تحقیقاتی در مورد علت مرگ انجام شود و اگر قصور و تقصیری در بررسی‌ها مشخص شد به صورت مستند مطرح شود.

وی افزود: پزشکی قانونی اعلام نکرده است که ایشان سکته قلبی کرده‌اند، همچنین مورد مشکوکی از جمله شکستگی یا پارگی را هم اعلام نکرده‌اند، اما اینکه فردی از تاریخ ۹ تا ۱۳ آبان به زندان منتقل شده و فوت کند در ظاهر امری غیر طبیعی است.

ابهام در نامه ستار بهشتی

وی به نامه‌ای که از سوی ستار بهشتی در زندان نوشته شده اشاره کرد و افزود: نکته قابل توجه مساله مبهم یک نامه‌ای است که با عنوان نامه متوفی به رییس بند ۳۵۰ اوین منتشر شده است. در نامه علیه بازجو شکایت شده است این در حالی است که معمولا نامه‌هایی که در زندان نوشته می‌شود به مسوول اندرزگاه یا مسوول بند تحویل داده می‌شود.

سخنگوی قوه‌قضائیه ادامه داد: وقتی از مسوول بند ۳۵۰ سوال کردیم که نامه چه زمانی تحویل او شده است، گفت: اصلا از موضوع نامه خبر ندارم و وقتی در سایت‌ها نامه منتشر شد پس از پرس و جو دو نسخه از این نامه که به صورت کاربنی بود در اتاق ستار بهشتی پیدا شد. در حالی که نسخه اصلی وجود ندارد. البته ابهاماتی نیز در متن نامه وجود دارد جایی که او مدعی است من بدون حکم بازداشت شده‌ام که این امر غیر منطقی است، اما حال می‌گوییم که او در زمان بازداشت شاید حکمش را ندیده است.

وی ادعا کرده است که در تاریخ ۱۱/۸/۹۱ پلیس فتا او را از زندان احضار کرده است در حالی که وقتی زندانی احضار می‌شود خودش خبردار نخواهد شد. این در حالی است که یکی از مهم‌ترین ابهامات این است که خودش هیچ گاه دسترسی برای انتقال نسخه اصلی نداشته است. اینکه نسخه اصلی دست چه کسی است و چگونه منتشر شده است ابهام دارد.

انتقاد از بیانیه خانواده هاشمی

محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود با انتقاد از انتشار بیانیه خانواده هاشمی اظهار کرد: خانواده آقای هاشمی چندی قبل با صدور بیانیه‌ای چند مطلب را مطرح و نسبت به بردن مریض از بیمارستان به اوین مطالب منتشر شده در رسانه‌ها و اقدامات بازپرسی انتقاد کردند. البته باید بگویم خیلی به این زندانی از زمان بازداشت تا بیمارستان امتیاز داده شد، که اگر برای ما مقدور بود به مابقی نیز تعلق می‌گرفت.

وی ادامه داد: اگرچه یک ماه بازداشت وی در انفرادی درست است، ولی او با خانواده ملاقات و چندین بار نیز با اعضای خانواده تماس تلفنی داشتند. سخنگوی قوه‌قضائیه ادامه داد: پس از اینکه متهم روز دوشنبه به بیمارستان اعزام شد، پنج‌شنبه نیز مورد آنژیوگرافی قرار گرفت که در همین فاصله ملاقات‌هایی نیز از طرف خانواده انجام شد.

به گفته محسنی‌اژه‌ای پس از آنژیوگرافی پزشک اعلام می‌کند که مشکلی در قلب و عروق وجود ندارد و ظرف ۲۴ ساعت اگر مشکلی به‌وجود نیاید، می‌تواند مرخص شود، البته فردای آن روز اظهارات دیگری مبنی بر اینکه نیاز به آزمایشات دیگر است مطرح شد، اما پس از ۲۴ ساعت با توجه به اینکه مشکلی برای او پیش نیامد، به زندان منتقل شد.

ارسال پرونده قضات کهریزک به دادگاه

محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده اخلالگران ارزی هم گفت: پرونده دارد آماده می‌شود، ولی هنوز به دادگاه نرفته است و حدود ۴۷ نفر بازداشت شده‌اند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت پرونده کهریزک نیز اظهار کرد: در این پرونده افرادی تحت تعقیب قرار گرفته و به زندان، انفصال از خدمت و قصاص محکوم شدند که با رضایت اولیای دم حکم قصاص اجرا نشد اما حکم زندان، شلاق و انفصال از خدمت اجرا شد. بخشی از پرونده که مربوط به قضات بود مشکل حقوقی داشت که این مشکل حل و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه فرستاده شد.

اژه‌ای همچنین درباره پرونده جواد لاریجانی گفت: این پرونده در مرحله رسیدگی است که در آن اختلاف‌هایی وجود داشت و بررسی‌ها برای حل آن ادامه دارد.

آخرین وضعیت پرونده فساد مالی

وی در خصوص بخش دوم دادگاه فساد مالی اظهار کرد: پرونده‌ها با صدور کیفرخواست به دادگاه فرستاده شده است و قاضی در این باره تعیین وقت خواهد کرد. بخشی نیز در دیوان عالی کشور در حال بررسی است و وکلا لوایح خود را به دادگاه به دیوان عالی داده‌اند. سخنگوی قوه‌قضائیه درباره اقدامات قوه‌قضائیه برای پیشگیری از جرائم انتخاباتی گفت: در انتخابات ریاست‌جمهوری چنانچه فردی از اموال دولتی برای تبلیغات استفاده کند با او برخورد خواهد شد.

توقف پلمب کانون‌های وکلا

وی درباره پلمب اتحادیه‌های وکلا (اسکودا) با بیان اینکه جایگاه حقوقی اتحادیه باید بررسی شود، ادامه داد: در رابطه با اتحادیه وکلا، بازپرس پرونده از وزارت کشور سوالی کرده که بر اساس جواب وزارت کشور، اقدامی صورت گرفته بود ولی در حال حاضر اقدام بازپرس در رابطه با پلمب اتحادیه متوقف شده تا پاسخ سوالات مطرح شده مشخص شود.

نتیجه جلسه کمیته امنیت داخلی مجلس

رییس کمیته امنیت داخلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جلسه بعدازظهر دیروز این کمیسیون برای بررسی مرگ وبلاگ‌نویس زندانی گفت: احتمال اینکه ستار بهشتی به مرگ طبیعی درگذشته باشد وجود دارد.

محمدرضا محسنی‌ثانی در گفت‌وگو با ایسنا گفت که جلسه دیروز کمیته امنیت داخلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور دولت‌آبادی دادستان تهران، سردار ساجدی‌نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ و سلیمانی مدیرکل زندان‌های تهران برگزار شد. وی در توضیح جمع‌بندی‌های حاصل از این جلسه گفت: با توجه به اینکه هیچ گونه استنادی که بتوان به آن تکیه کرد در این رابطه که قصور و تقصیری از جانب ماموران وجود داشته باشد، به دست نیامده است و از سوی دیگر نتایج اولیه پزشکی قانونی دال بر این است که هیچ‌گونه آثار موثری در فوت ایشان (ستار بهشتی) وجود نداشته است باید منتظر ماند تا نتایج نهایی آزمایش‌ها به دست ما برسد.

عکس: خبرگزاری مهر