خسارت به صدها منزل مسکونی ساکنان شمال کشور

دنیای اقتصاد- همزمان با موج تازه بارش‌ها در کشور، مناطق غربی استان مازندران با سیل و آبگرفتگی واحدهای مسکونی و تجاری و اختلال در تردد مواجه شد. در این واقعه، به دلیل طغیانی شدن برخی از رودخانه‌ها از جمله ماشلک و گنداب‌رود، سطح وسیعی از مناطق مختلف شهرهای نوشهر و چالوس را آب همراه با گل و لای در برگرفت و به انسداد برخی راه‌های ارتباطی انجامید. پیش از این سازمان هواشناسی در روز جمعه نسبت به وقوع سیل و آبگرفتگی در برخی مناطق کشور و از جمله شهرهای شمالی هشدار داده بود. وقوع سیلاب در شمال کشور در مهرماه نیز موجب جان باختن ۸ تن از‌ اهالی بهشهر شد.

در سیلاب اخیر، شهرهای نور، نوشهر، چالوس، عباس آباد، تنکابن و رامسر به گونه‌ای شد که عبور و مرور خودروها به دلیل آبگرفتگی معابر عمومی با مشکل رو‌به‌رو بود. به گزارش ایرنا، بسیاری از خیابان‌های نوشهر از جمله خیابان فردوسی شمالی، بابا طاهر، محوراصلی نوشهر و چالوس، مناطق شهری بهجت آباد، هلستان، کشکسرا و اشکاردشت دچار آبگرفتگی شدید شد تا جایی که سرعت و حجم آب به حدی بود که موجب زیر آب رفتن و جا به جایی برخی از خودروها در معابر این شهرها شد.

فرماندار نوشهر در این باره گفت: به دلیل جاری شدن سیل، سطح وسیعی از مناطق شهری بهجت‌آباد، شریعت‌آباد، روستای کشکسرا و بخشی از مناطق کورکورسر در محاصره آب قرار گرفته و وضعیت نگران‌کننده است. محمدعلی قمی افزود:‌ با وجود اینکه نیروهای امدادرسانی از ساعات اولیه وقوع سیل یعنی ازساعت ۳ بامداد دیروز در محل حادثه حضورپیدا کردند، اما خدمات رسانی به سیل‌زدگان دراین مناطق با دشواری صورت گرفت.

منازل چالوسی‌ها زیر آب رفت

همچنین مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ایران با بیان اینکه بر اثر جاری‌شدن سیل در استان مازندران، ۱۰۰ منزل در دو شهرستان چالوس و نوشهر دچار آبگرفتگی شده‌اند، گفت: بر اثر جاری‌شدن سیل ۷۸ خانوار دچار آسیب‌دیدگی شدند. درخشان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه امدادگران توانستند ۳۱۲ حادثه دیده را نجات دهند، گفت: با اقدامات انجام شده آب از ۵۰ منزل مسکونی در چالوس و ۲۸ منزل مسکونی در نوشهر تخلیه شد.

وی در ادامه به نجات جان مادر و کودکی در اشکوران چالوس اشاره کرد و گفت: در ساعت ۲ بامداد دیروز گزارشی مبنی بر گرفتارشدن مادر و دختری خردسال در یک منزل مسکونی به امدادگران ارائه شد.

وی با بیان اینکه امدادگران با حضور در صحنه حادثه دریافتند که این مادر و دختر در محاصره سیلاب قرار گرفتند، گفت: نوع بافت مسکونی به گونه‌ای بود که هر لحظه احتمال غرق شدن این مادر و کودک می رفت اما با کمک امدادگران جمعیت هلال‌احمر این مادر و دختر پس از عملیات گسترده نجات یافتند.

علاوه بر این،‌ سید قدیر رضایی، فرماندار چالوس به خبرگزاری فارس گفت: با جاری شدن سیل در شهرستان چالوس، وضعیت شهر و روستاهای بخش مرکزی بحرانی است. در منطقه اشکار دشت، پالوج ده، کمربندی داخل شهر و روستاهای بخش مرکزی اعم از تازه آباد، مهدی آباد و گیل کلا شاهد آبگرفتگی شدید و مسدود شدن خیابان‌ها هستیم.

فرماندار چالوس ادامه داد: وضعیت اسفناک و نگران‌کننده است و اگر وضعیت بارندگی با این شدت ادامه داشته باشد، خسارت‌های زیادی به اماکن عمومی و منازل مردم وارد می‌شود. تعدادی زیادی کامیون و لودر در مناطق آب‌گرفته شهر چالوس مستقر شدند تا در صورت نیاز به جابه‌جایی مردم اقدام کنند. مردم در حال حاضر به مناطق بالادست و پشت بام منازل خود پناه برده‌اند.

خسارت سیل به ۱۵۰ روستا

فرماندار چالوس در اظهارنظر دیگری نیز گفت: سیل صبح دیروز این شهرستان به ۱۵۰ روستای بخش مرکزی خسارت وارد آورد. به گزارش خبرگزاری مهر، سید قدیر رضایی افزود: خسارت جدی در حد نابودی به اموال مردم در بخش مرکزی وارد شد. وی تصریح کرد: مناطق اشکار دشت در حوزه شهری و روستاهای مهدی آباد، تازه آباد، علی آباد، الف کلا و پالوج ده شرایط بحرانی‌تری نسبت به دیگر مناطق دارند.

همچنین فرمانده نیروی انتظامی چالوس گفت: پلیس از ساعات اولیه بروز سیل در مناطق آب گرفته حضور داشته است. سرهنگ حسین ن‍ژاد افزود: جهت کنترل ترافیک و هدایت خودروها برای خروج از مسیر مناطق آب گرفته، پلیس راهنمایی و رانندگی در داخل شهر حضور مستمر دارد.