دنیای‌اقتصادـ آخرین اخبار از جلسات هیات دولت، حاکی از بی‌نتیجه بودن تمام مخالفت‌های صورت گرفته با تصمیم رییس‌جمهور برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها است. موضوعی که مجلس با آن مخالفت کرده و با استفاده از ابزارهای قانونی، دولت را از اجرای آن تا پایان سال جاری باز داشته است. با این وجود خبرگزاری مهر گزارش داده است که محمود احمدی‌نژاد، وزرای اقتصادی و اعضای کارگروه کنترل بازار را گرد هم آورده و برای ورود به مرحله دوم هدفمندی به آنها آماده باش داده است. به دنبال تصویب فوریت طرح مجلس برای ممنوعیت افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری، تب و تاب دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی و حتی یکسره کردن سرنوشت این قانون بالا رفت تا جایی که رییس‌جمهور خواستار همراهی دیگر قوا برای اجرای هرچه سریع‌تر مرحله دوم هدفمندی و بستن پرونده این طرح تا پیش از زمان تحویل مدیریت به دولت بعدی شد. اما باوجود اصرار دولت، مجلسی‌ها همچنان بر سر تصمیم خود باقی مانده و اجرای خواسته دولت را در شرایط کنونی اقتصاد به زیان کشور و مردم اعلام کردند. در همین خصوص رییس مجلس با تاکید بر مخالفت خود با این خواسته، عنوان کرد که «بعید است سال ۹۲ نیز برای اجرای فاز دوم هدفمندی مناسب باشد.»

با وجود این امر، خبرگزاری مهر طی گزارشی از آماده باش دولت برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داده است. برمبنای این خبر اعلام شده که «محمود احمدی‌نژاد» دوشنبه هفته گذشته، وزرای اقتصادی کابینه، به همراه اعضای کارگروه کنترل بازار و مسوولان ذخیره‌سازی کالا را گرد هم جمع کرده و از برنامه اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در آینده‌ای نه چندان دور سخن گفته است. خبرهای رسیده از این جلسه ویژه حکایت از آن دارد که رییس‌جمهور گزارشی از آخرین وضعیت موجودی کالاهای اساسی کشور را به همراه آخرین گزارش از ذخیره‌سازی گندم و آرد از مسوولان طلب کرده تا بر مبنای آن، زمان اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را معین کند. این گزارش می‌افزاید: به دنبال این امر، تب و تابی میان اعضای کابینه اقتصادی دولت شکل گرفته است. از سوی دیگر خبرها حکایت از آن دارد که در مورد نرخ برخی از کالاها از جمله نان و بنزین نیز در این جلسه بحث و بررسی صورت گرفته است.

این جلسه در حالی برگزار شده که اخیرا

«علی لاریجانی»، رییس مجلس در پی تاخیر رییس جمهور، قانون ممنوعیت اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها تا پایان سال جاری را ابلاغ کرده است. برمبنای این امر، دولت مجوزی برای اجرای این قانون در سال جاری ندارد.

پیش از این رییس‌جمهور در آخرین مصاحبه تلویزیونی خود، زمزمه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و ۵ برابر شدن یارانه نقدی را تلویحا اعلام کرده است، موضوعی که موج تازه‌ای از مخالفت‌های نمایندگان مجلس را به همراه داشت. در همین زمینه، چندی پیش «غلامرضا مصباحی‌مقدم» ضمن اشاره به افزایش اختلاف‌نظر میان دولت و مجلس در خصوص ادامه اجرای قانون هدفمندی، اجرای فاز دوم این قانون تا پایان دولت دهم را بعید عنوان کرده بود. وی با اشاره به برخی تبعات اقتصادی و اجتماعی ادامه این قانون، ورود به مرحله دوم هدفمندی را همراه با تبعات تورمی دانسته و گفته بود؛ در صورت اجرای فاز دوم قیمت‌ها چیزی در حدود چهار برابر خواهد شد.