چشم پایتخت به آسمان

هوای تبریز هم به شرایط هشدار رسید

دنیای اقتصاد- هوای تهران، دیروز نیز تا بعدازظهر در شرایط هشدار قرار داشت و با وجود تعطیلی استان‌های تهران و البرز در روز گذشته برای رفع آلودگی هوا، همچنان باید منتظر بارندگی و وزش باد بود. مسوولان برای امروز تصمیمی به منظور تعطیلی نگرفتند، اما اعلام کردند که اجرای طرح زوح و فرد از درب منازل همچنان ادامه دارد و فروش آرم طرح ترافیک روزانه و هفتگی نیز تا اطلاع ثانوی ممنوع خواهد بود. در این شرایط متخصصان امور سلامت هشدار داده‌اند که با استمرار آلودگی هوا علاوه بر افزایش مشکلات بیماران زمینه برای آسیب‌های اجتماعی نظیر پرخاشگری بیشتر می‌شود.

در عین حالی که تهران، کرج و همچنین اصفهان در چند روز اخیر با ذرات میکرونی فراتر از حد مجاز درگیر بوده، آلودگی هوا دامن‌گیر تبریزی‌ها هم شده؛ چنانکه مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی می گوید: بنابر اعلام مرکز پایش و کنترل آلودگی هوا، به دلیل پایداری جوی و پدیده وارونگی دمایی وضعیت کیفی هوای تبریز در شرایط ناسالم و هشدار قرار دارد.

بیوک رییسی با اشاره به پیش‌بینی‌های انجام شده اداره کل هواشناسی استان تبریز همچنین عنوان کرده است که شرایط ناسالم هوا در این استان تا به امروز نیز استمرار خواهد داشت.

در همین اوضاع و در شرایطی که مسوولان و کارشناسان بهداشتی هر ساله به شهروندان و به خصوص بیماران و کودکان هشدار می دهند که برای حفظ سلامتی شان از فعالیت‌های غیر ضروری در بیرون از منزل خودداری کنند، اما مشاور وزیر بهداشت آمار نگران‌کننده‌ای از

مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی هوای پایتخت در سال گذشته داد. به گزارش ایسنا، حسن آقاجانی با اشاره به جان باختن ۴۴۶۰ تن در اثر آلودگی هوای تهران در سال گذشته، گفت: آلودگی هوا مساله‌ای ملی است. در این زمینه ملاک ما قانون است و دستگاه‌های مربوطه باید به وظایف خود عمل کنند.

آقاجانی درباره آمار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا، گفت: آماری که در این زمینه وجود دارد کم نیست. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت روزانه ۸۰۰۰ نفر در دنیا به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. وی با اشاره به آمار مرگ و میر منتسب به آلاینده‌های ذرات معلق کمتر از ۵/۲و ۱۰ میکرون در تهران نیز گفت: حدود ۵ درصد کل علل مرگ و میر را ذرات معلق کمتر از ۵/۲ و ۱۰ میکرون تشکیل می‌دهند. در سال ۹۰ حدود ۲۳۱۸ مورد مرگ به علت ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون (PM) و ۲۱۴۲ مورد مرگ مربوط به ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون (PM) بوده است که با توجه به شرایط

آب و هوایی تهران و تکالیفی که برای مجموعه‌ها و دستگاه‌های مختلف در نظر گرفته شده، حتی یک مورد مرگ هم زیاد است.

افزایش تصادفات و پرخاشگری در هوای آلوده

گذشته از اینها، یک پزشک متخصص ریه در خصوص آسیب‌های ناشی از هوای ناسالم گفت: آلودگی هوا تصمیم‌گیری افراد آسیب‌‌پذیر را مختل می‌کند و احتمال تصادفات رانندگی را افزایش می‌دهد. بهزاد رحمانی‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گاز CO۲ و آزبست ناشی از لنت‌های ترمز را مهم‌ترین عوامل مضر در شرایط آلودگی هوا دانست و افزود: هنگامی که غلظت این مواد از حد مجاز دفاع بدن بیشتر شود، افرادی که در مرز سلامت و بیماری هستند از جمله مبتلایان به بیماری‌های مزمن ریوی، آسم ، برونشیت و تنگی نفس ناشی از بیماری قلبی بیشتر آسیب می‌بینند؛ زیرا برخلاف افراد سالم توان جبران دامنه تغییرات را ندارند و ظرفیت آنها استفاده شده است.

رحمانی با اشاره به اثرات زودرس و طولانی‌مدت ناشی از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده گفت: افراد بیمار دچار تنگی نفس، سرفه، افزایش ضربان قلب، احساس خفقان و خارش پوست می‌شوند.

وی تصریح کرد: منگی، حالت گیجی (کانفیوژن) از دیگر عوارض آلودگی هوا برای بیماران است که باعث اختلال در تصمیم‌گیری و به تبع آن افزایش احتمال قضاوت‌های نادرست در رانندگی و بالا رفتن تصادفات می‌شود. به گفته وی، ابتلا به سردرد، کاهش سطح تحریک‌پذیری و پرخاشگری از دیگر عوارض هوای آلوده برای تمام افراد است که اختلال در روابط اجتماعی را نیز موجب می‌شود.

همچنین دبیر انجمن روانپزشکان ایران با اشاره به اینکه ۵ تا ۱۵ درصد تهرانی‌ها به اضطراب و افسردگی مبتلا هستند، گفت: پرخاشگری و کاهش سطح تحمل از عوارض آلودگی هوا است. پرویز مظاهری افزود: آلودگی هوا همان گونه که بر روی تمام جسم اثر می‌گذارد و باعث مشکلات ریوی و تنفسی می‌شود به دو دلیل اختلال در اکسیژن‌رسانی و ناراحتی‌های فردی، باعث مشکلات روانی نیز می‌شود.

بیماران قلبی از منزل خارج نشوند

افزون بر این، مسوول کمیته تحقیقات انجمن جراحان قلب گفت: بیشترین افرادی که در هوای آلوده در معرض خطر هستند بیماران مبتلا به نارسایی قلبی‌ هستند و آمار مراجعات بیمارانی که عمل قلب باز کرده‌اند در این روزها افزایش می‌یابد. محراب مرزبان با بیان اینکه اغلب مراجعات بیماران قلبی در این شرایط به صورت سرپایی درمان می‌شوند، افزود: بیمارانی که عمل نشده‌اند، اما تحت درمان هستند نیز باید داروهایشان را مرتب مصرف کنند و از تردد غیر ضروری بپرهیزند. مسوول کمیته تحقیقات انجمن جراحان قلب به بیماران توصیه کرد که حتما از ماسک فیلتردار استفاده کنند و فضای خانه را با دستگاه «بخور» مرطوب نگه داشته و از گیاهان آپارتمانی بیشتر بهره بگیرند. همچنین می‌توانند از دستگاه تصفیه هوا نیز کمک بگیرند.

دانش‌آموزان در کوچه و خیابان چه می‌کنند؟!

با وجود تمام هشدارهای مسوولان اما خبرگزاری فارس با تهیه گزارشی به حضور دانش آموزان در خارج از منزل در روزی که به دلیل آلودگی هوا تعطیل بوده‌اند اشاره کرده است. بر اساس این گزارش،‌ سعید ۱۴ ساله که در حال بازی فوتبال با دیگر دوستانش است، در پاسخ به این پرسش که «چرا در زمان آلودگی هوا از خانه بیرون آمده و فوتبال بازی می‌کند؟»، می‌گوید: ما چیزی احساس نمی‌کنیم؛ تازه پدر و مادرم هم به سر کار رفته‌اند. در پرسش و پاسخی که با این دانش‌آموز داشتم، مشخص شد که پدر وی دارای شغل آزاد بوده و مادرش نیز شاغل در یک شرکت خصوصی است که هر دو به سر کار رفته‌اند. احمدرضا، دانش‌آموز دیگری که با سعید در حال بازی فوتبال است، بیان می‌کند: ما که نمی‌توانیم تمام روز را در خانه باشیم، مگر چقدر می‌توانیم درس بخوانیم و تلویزیون تماشا کنیم؟

مائده رحیمی، مادر یکی از دانش‌آموزانی که در حال بازی فوتبال است، می‌گوید: هر کاری که می‌کنم، نمی‌توانم پسرم را در خانه نگه دارم؛ آخر دوستان دیگرش هم بیرون آمده‌اند. وی ادامه می‌دهد: تعطیلات تهران تنها شامل کارمندان ادارات دولتی است و پدر و مادرهایی که در شرکت‌های خصوصی کار می‌کنند، به سر کار رفته‌اند و فرزندانشان هم به خصوص دانش‌آموز پسر در خانه نمی‌مانند. خانم بیات که دارای دو فرزند مدرسه‌ای است و وی نیز در یک شرکت خصوصی کار می‌کند، اظهار می‌کند: در پی تعطیلی مدارس و ادارات، مهدکودک‌ها نیز تعطیل شده است و من مجبور شدم که امروز را مرخصی بگیرم تا مراقبت فرزند سه ساله و دو فرزند دبستانی‌ام باشم؛ البته مسوول شرکت نیز به سختی مرخصی داد. بیرون ماندن برخی دانش‌آموزان از خانه، در شرایطی است که رییس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش تهران می‌گوید: دانش‌آموزان در هوای آلوده تهران به جز در مواقع لزوم، نباید از خانه بیرون بروند.

چشم انتظار بارندگی فردا و پس فردا

در عین حال که هنوز آلودگی هوای تهران کنترل نشده است، اما مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه از ظهر دوشنبه با ورود یک سامانه جدید بارشی به کشور، آسمان تهران بارانی می‌شود نوید کمتر شدن آلودگی هوا در پایتخت را داد. عبدالرضا امیدوار شهری تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا روز دوشنبه پایداری هوا در تهران ادامه داشته باشد.