مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی الگوی نظام جامع تامین اجتماعی چند لایه ایران (شامل دست کم سه لایه مساعدت‌های اجتماعی، بیمه‌های پایه و بیمه‌های مکمل) را به دولت پیشنهاد داد. به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز اعلام کرد: نظام‌های تامین اجتماعی در جهان به سبک امروزی بیش از دو قرن قدمت دارند. طی این دو قرن، دو مدل رایج جهانی از تامین اجتماعی وجود داشته که یکی از آنها «بیسمارکی» و دیگری «بوریجی» نامیده شده است. مدل بیسمارکی با هدف حمایت از شاغلان مزدبگیر از اوایل دهه ۱۸۸۰ در آلمان طراحی شد و عنوان «بیمه اجتماعی» به خود گرفت.

این مرکز می‌افزاید: نظام تامین اجتماعی چند لایحه یک رویکرد نسبتا جدید در نظام‌های تامین اجتماعی جهانی است که طی یک دهه اخیر در برخی از کشورها مورد توجه قرار گرفته است. این رویکرد ابتدا از سوی بانک جهانی مطرح و در قالب یک الگوی چندوجهی ارائه شد که از برخی جهات - به ویژه تاکید بر خصوصی سازی بیمه‌های اجتماعی - مورد انتقاد صاحبنظران قرار گرفت و در نهایت تعدیل هایی در آن ایجاد شدند و در کنار این الگو، سازمان بین‌المللی کار و اتحادیه اروپایی نیز الگوهای متفاوتی از تامین اجتماعی چند لایه را ارائه کردند که در این الگوها به اهداف «فقرزدایی» نظام تامین اجتماعی توجه بیشتری شده بود.

به نوشته مرکز پژوهش‌های مجلس با عنایت به کارکردهای مثبت نظام‌های تامین اجتماعی چند لایحه در جهان و نقش موثر آنها در پوشش کامل جمعیت، رفع همپوشانی‌ها و خلأها و پیشگیری از بروز فقر، در ماده (۲۷) قانون برنامه پنجم توسعه به دولت اجازه داده شده که نسبت به برقراری و استقرار نظام تامین اجتماعی چند لایه - با رعایت حداقل سه لایه؛ مساعدت‌های اجتماعی، بیمه‌های پایه و بیمه‌های مکمل - اقدام کند.