دنیای اقتصاد- یک روز پس از انتشار اخبار تاییدنشده مبنی بر آماده باش دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، رییس مجلس در واکنش به وعده‌های یارانه‌ای رییس‌جمهور برای اجرای این فاز گفت: مردم دوست ندارند پولی در یک جیب آنها گذاشته شود و سه برابر آن از جیب دیگرشان برداشته شود. علی لاریجانی با بیان اینکه بخش تولید در شرایط فعلی «با آمپول تقویتی سرپا است» تاکید کرد: باید پرسید که آیا اجرای فاز دوم هدفمندی در شرایط فعلی به صلاح است یا خیر؟ آیا مردم توان این را دارند که قیمت بنزین به ۴۰۰۰ تومان برسد؟ واکنش رییس مجلس به وعده‌های یارانه‌ای رییس‌جمهور:

مردم توان بنزین۴۰۰۰ تومانی را دارند؟

کسی نمی‌تواند با فشار، مجلس را وادار به انجام کاری کند

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: یک روز پس از انتشار اخبار تایید نشده مبنی بر آماده باش دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، برخی بهارستان‌نشینان و رییس مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

علی لاریجانی رییس مجلس تاکید کرد: با گفتن «من می‌توانم این طرح را اجرا کنم» نمی‌شود کاری از پیش برد. وی گفت که اجرای فاز دوم باید کارشناسی شده و عالمانه انجام شود. وی با اشاره به اینکه بخش تولید در شرایط فعلی با آمپول تقویتی سرپا است و کشاورز نمی‌تواند با گازوئیل هشت برابری کار کند، تاکید کرد: مردم دوست ندارند پولی در یک جیب آنها گذاشته شود و سه برابر آن از جیب دیگرشان برداشته شود. لاریجانی گفت که اجرای فاز دوم هدفمندی بدون نظر مجلس غیرممکن است.

تحت فشار تصمیم نمی‌گیریم

علی لاریجانی رییس مجلس در واکنش به ایده اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و ۵ برابر شدن یارانه نقدی که وعده آن از سوی رییس‌جمهور مطرح شده، گفت: باید از خود پرسید آیا انجام فاز دوم هدفمندی در شرایط فعلی به صلاح است یا خیر؟ آیا مردم توان این را دارند که قیمت بنزین به ۴۰۰۰ تومان و گازوئیل به ۳۰۰۰ تومان برسد؟

علی لاریجانی در گفت‌وگو با «خبرگزاری دانشجو»، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت می‌تواند در سال آخر خود فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را کلید بزند، گفت: من بارها گفته‌ام مجلس تحت فشار تصمیم نمی‌گیرد و کسی نمی‌تواند با فشار مجلس را وادار به انجام کاری کند.

وی با بیان اینکه این طرح با زندگی همه مردم، تولید، واردات و صادرات کشور در ارتباط است، افزود: این کار باید عالمانه و کارشناسی شده انجام شود، بنابراین با گفتن اینکه «من می‌توانم این طرح را اجرا کنم» نمی‌شود کاری از پیش برد.

لاریجانی اضافه کرد: کسانی که معتقدند، می‌توانند قیمت‌ها را کنترل کنند، لیستی از قیمت آب، برق، گازوئیل، بنزین و سایر حامل‌های انرژِی را به مردم بدهند تا آنها بدانند که چقدر قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

نمی‌خواهیم کلاهبرداری رواج پیدا کند

رییس مجلس با بیان اینکه ما از خدا می‌خواهیم که کار اقتصادی مفیدی برای کشور انجام شود، گفت: دولت در شرایط فعلی حریف سرسختی به نام تحریم‌ها دارد و از طرفی دیگر تولید دچار مشکل است؛ به عنوان مثال کشاورز نمی‌تواند با گازوئیل هشت برابری کار کند، حتی اگر یارانه هم بگیرد.

وی اضافه کرد: فرض کنیم قیمت‌ها را به روز کردیم، حال در این شرایط برای تولید ما که هم‌اکنون نیز با آمپول تقویتی سرپاست، چه اتفاقی می‌افتد؟

لاریجانی با بیان اینکه مردم دوست ندارند پولی در یک جیب آنها گذاشته شود و سه برابر آن از جیب دیگرشان برداشته شود، ادامه داد: ما که نمی‌خواهیم کلاهبرداری در کشور رواج پیدا کند!

اجرای فاز دوم بدون نظر مجلس غیرممکن است

رییس مجلس اجرای فاز دوم هدفمندی را بدون نظر مجلس غیرممکن خواند و گفت: راه حل این موضوع این است که دولت برای اجرای فاز دوم لایحه بدهد؛ این در حالی است که مجلس با توجه به مجموع شرایط کشور، مصلحت ندید که حامل‌های انرژی گران شود.

هدفمندی ۵ گام به عقب برگشت

در همین حال، رییس کمیسیون انرژی مجلس نیز گفت: یک گام در اجرای هدفمندی یارانه‌ها برداشتیم و ۵ گام به عقب برگشته‌ایم؛ اگر قرار است در گام دوم هم اینگونه باشد، بهتر است اساسا اجرا نشود.

مسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در واکنش به اصرار دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال‌جاری، افزود: اثرات اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها در تلاطمات ارزی از بین رفته و اگر دولت می‌خواهد هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند باید از نقطه صفر شروع کند.

اجرای گام دوم در گرو آرامش اقتصادی

وی در پاسخ به اینکه نظرتان درباره اجرای گام دوم در سال آینده چیست؟ اظهارکرد: باید دید تا سال آینده شرایط اقتصادی مناسب برای اجرای گام دوم هدفمندی فراهم می‌شود یا خیر.

میرکاظمی افزود: دولتی که نمی‌تواند خودش را با منبع دیگری غیر از نفت اداره کند، چه طور می‌تواند ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه دهد. دولت زمانی می‌تواند یارانه دهد که خودش مشکل اداره کشور را نداشته باشد. ممکن است بگوییم از مردم پول می‌گیریم، اما واقعیت این است که اگر شرایط اقتصادی فراهم نشود مردم بیشتر آسیب می‌بینند و میزان آسیب آنها بیشتر از یارانه‌ای است که دریافت می‌کنند. وی ادامه داد: نفت نمی‌تواند به تنهایی افزایش درآمد و رفاه را برای مردم ایجاد کند و کار اصلاح ساختار باید صورت بگیرد.

رییس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به اینکه برخی معتقد هستند که اگرچه گام اول هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا شد، اما با نوسانات نرخ ارز گویا این گام نیز اجرا نشده است؟ گفت: بالاخره یک قدم برای اصلاح قیمت‌ها برداشتیم اما با به هم ریختن ارز ۵ قدم به عقب بازگشتیم و اگر قرار باشد فاز دوم نیز یک قدم برداریم و دوباره بازگشت به عقب داشته باشیم اصلا اجرای آن صلاح نیست. قرار بود ظرف مدت ۵ سال به قیمت‌های بین‌المللی از جهت ریالی برسیم اکنون حرکتی که کردیم با به هم ریختن ارز عقب‌گرد کردیم و میزان یارانه‌ای که اکنون داده می‌شود به مراتب بیش از میزان یارانه‌ای است که در ابتدای طرح می‌دادیم.

وی یادآور شد: تا وقتی که مدیریت بانکی و ارزی اصلاح نشود اصلا اجرای هدفمند‌کردن یارانه‌ها به تنهایی معنی ندارد.

میرکاظمی ادامه داد:نکته قابل تامل در این است که در هدفمند‌کردن یارانه‌ها هرگز به دنبال این نبودیم که قیمت حامل‌های انرژی را بالا ببریم و از کنار آن به حساب مردم پول واریز کنیم و حتی برای آنکه بتوانیم این هزینه را تامین کنیم از بودجه عمومی کشور نیز پول برداشت کنیم و در واقع این کاری که انجام شد عکس آن چیزی است که قرار بود رخ دهد.وی ادامه داد: البته یکی از ویژگی‌های این طرح نیمه‌کاره این بود که مصرف را کنترل کرد. وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم به فکر مردم باشیم نباید پول را به حساب مردم واریز کنیم، زیرا این موضوع اصلا منطقی نیست.

میرکاظمی در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد یکی از دلایل مخالفت مجلس با اجرای گام دوم هدفمندکردن یارانه‌ها نوسانات نرخ ارز بود، گفت: بله، به همین دلیل مجلس با اجرای گام دوم هدفمندی مخالفت کرد، زیرا شرایط موجود شرایط خوبی برای اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها نیست.

به جای افزایش یارانه حقوق را به موقع بدهد

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در واکنش به آماده باش تیم اقتصادی دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت: دولت حقوق و اضافه‌کاری کارکنان را به موقع بدهد افزایش یارانه‌ها پیشکش!

به گزارش خبرگزاری مهر، وی ادامه داد: دولت این ماه حقوق بازنشستگان را ۴روز با تاخیر واریز کرد و در بعضی ادارات و سازمان‌ها اضافه‌کاری کارکنان را به موقع پرداخت نمی‌کنند با این اوصاف چطور از افزایش یارانه‌ها حرف به میان می‌آورند؟