دنیای اقتصاد- سرانجام پرونده آتش‌سوزی مدرسه شین آباد شهرستان پیرانشهر در دادگستری آذربایجان غربی بررسی شد و کارشناسان رای دادند که تاکنون هیچ شخص یا نهادی به عنوان مقصر شناخته و معرفی نشده است. آتش‌سوزی در مدارس ایران سابقه‌ای چند ساله دارد و تاکنون منجر به مرگ ده‌ها دانش آموز و معلم و سوختگی ده‌ها دانش آموز شده است. روایت‌ها درباره علل آتش‌سوزی در مدارس کشور متفاوت است، اما آنچه که اکثر ناظران اجتماعی، رسانه‌ها و مسوولان آموزش و پرورش نسبت به آن توافق دارند، استفاده از بخاری نفتی و سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد در مدارس کشور است. بسیاری از مناطق کشور در حال حاضر فاقد سیستم‌های گرمایشی مناسب هستند، به طوری که از ۵۰۰ هزار کلاس درس کشور ۳۰ درصد یعنی حدود ۱۵۰ هزار کلاس همچنان از بخاری نفتی استفاده می‌کنند. آتش‌سوزی در مدرسه دخترانه انقلاب اسلامی پیرانشهر یکی از غمبار‌ترین حوادث آتش‌سوزی در مدارس کشور بود که آن هم به دلیل عدم رعایت استاندارد‌های فنی در مدارس کشور و استفاده از بخاری نفتی صورت گرفت و منجر به فوت دو دانش آموز شد.

نیمه آذرماه بر اثر آتش گرفتن یک بخاری نفتی در کلاس درسی در مدرسه روستای شین آباد پیرانشهر، ۳۳ دانش آموز دچار سوختگی شدند. در این حادثه سوختگی ۸ دانش‌آموز بالای ۵۰ درصد دچار سوختگی شدند و تاکنون دو دانش آموز حادثه دیده فوت کرده‌اند. در این زمینه، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفته بود که «بخاری نفتی آتش‌گرفته» کاربراتوری استاندارد بوده و گفته شده است که معلم مدرسه، نیروی خدماتی را فراخوانده و او اقدام به بلند کردن بخاری و بیرون بردن آن کرده است که بخاری از دستش افتاده و کلاس آتش گرفته است. در همان زمان رییس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور گفته بود که دو احتمال برای حادثه فوق در نظر گرفته شده است که یکی سوخت ناقص بخاری کلاس و دیگری سهل‌انگاری سرایدار مدرسه است. در همان زمان نیز نمایندگان مجلس اعتراض‌های زیادی کردند و حتی خواستار استعفای وزیر آموزش و پرورش شدند. هم‌اکنون هم شش تن از دانش‌آموزان حادثه‌دیده مدرسه شین‌آباد بر اثر شدت جراحات به اصفهان منتقل شده‌اند.

پس از این حادثه نیز وزیر آموزش پرورش به صحن مجلس رفت و گفت که بخاری که در حادثه آتش‌سوزی شین آباد پیرانشهر استفاده شده، بخاری نفتی شرکت ارج است که با اشکالات فنی و جمع شدن نفت در اطراف مخزن آن سبب بروز آتش‌سوزی شده است. پس از این صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش، روابط عمومی شرکت ارج تئوری وزیر را نادرست دانست و ارائه این فرضیه را راهکاری از سوی مسوولان مربوطه جهت فرار از بار مسوولیت دانست؛ چرا که سال‌ها است دیگر در شرکت ارج بخاری نفتی تولید نمی‌شود.

دادگستری: کسی مقصر شناخته نشد

اکنون بعد از گذشت بیش از یک ماه از روی دادن این حادثه، پرونده بررسی شده است و گویا هیچ کس هم مقصر شناخته نشده است. رییس دادگستری آذربایجان غربی تاکید کرده است که با کارشناسی‌های انجام شده در حادثه‌ آتش‌سوزی در مدرسه «شین‌آباد»، تاکنون هیچ شخص یا نهادی به عنوان مقصر شناخته و معرفی نشده است.توکل حیدری درباره جزئیات قضایی پرونده‌ آتش‌سوزی مدرسه دخترانه روستای شین‌آباد به ایسنا گفته است: تاکنون طبق نظر کارشناسان و تحقیقات به دست آمده، شخص یا نهاد خاصی مقصر شناخته نشده است.

وی ادامه داد: در جریان این حادثه بیان شده است که اگر مستخدم مدرسه به جای اینکه بخاری را بیرون اندازد، دانش‌آموزان را به بیرون هدایت می‌کرد شاهد تلفات کمتری بودیم یا اینکه اگر در مدرسه کپسول آتش نشانی وجود داشت با استفاده از آن می‌شد جلوی این حادثه را گرفت. چنین تقصیراتی مطرح است که البته این گونه تقصیرات، تقصیرات قضایی محسوب نمی‌شود.

حیدری خاطرنشان کرد: در خصوص اینکه سازمان هلال احمر یا معلم مدرسه مقصر باشند نیز هیچ شکایت و گزارشی دریافت نکرده‌ایم. البته معلم یا مدیر مدرسه نیز خدای نکرده به عمد در این حادثه سهل انگاری نکرده‌اند. در خصوص اینکه آیا بخاری مدرسه نیز از رده خارج یا فرسوده بوده است نیز کارشناسان اظهارنظری نداشته‌اند.رییس دادگستری آذربایجان غربی افزود: در این حادثه و گزارش‌های آن «تقصیر» به معنای قضایی که کسی یا سازمانی مقصر باشد، بیان نشده است و با اینکه متاسفانه دومین دانش آموز نیز فوت کرد تاکنون کسی شکایتی انجام نداده است، البته این عدم شکایت شاید به این دلیل باشد که وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور اعلام کرده‌اند که تمام خسارت‌ها و تضمین‌های مربوط به جراحی زیبایی دانش‌آموزان را می‌پردازند. وی بیان کرد: دیه این عزیزان در حال پرداخت است که با این پرداخت نیازی به طرح شکایت در مراجع قضایی نیست و تاکنون نیز در این باره فردی برای شکایت به دادسرای پیرانشهر مراجعه نکرده است.

با این حال بعد از گذشت یک ماه مدرسه دخترانه «انقلاب اسلامی» روستای شین آباد پیرانشهر، از سوی مسوولان وزارت آموزش و پرورش نوسازی شد. این مدرسه پس از آتش‌سوزی بر اثر استفاده از بخاری نفتی از سوی مسوولان آموزش و پرورش نوسازی و مجهز به پکیج شد. اقدامی که شاید مصداقی برای نوشدارو بعد از مرگ سهراب باشد.