بزرگان در مراسم 10سالگی «دنیای اقتصاد»

عکس: دنیای اقتصاد، آکو سالمی دوشنبه شب در تهران برگزار شد

جشن ده سالگی «دنیای اقتصاد» در حضور بزرگان

دنیای اقتصاد- جشن ده سالگی روزنامه دنیای اقتصاد به محل اجتماع روزنامه‌نگاران اقتصادی از یک سو و فعالان و صاحبنظران اقتصادی روزنامه‌خوان از سوی دیگر بدل شد تا هر دو قشر از مواهب و مصائب روزنامه بگویند. گروه دوم از سرشت میانه روانه و نجابتش گفت و گروه اول از کوشندگی دست‌اندرکاران این جریده برای عرضه کالایی ثمربخش به مخاطبان.

محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران نمره بالایی برای دنیای اقتصاد از بابت ایجاد عدالت در اقتصاد از طریق تلاش برای شفافیت گردش اطلاعات اقتصادی در نظر گرفت و یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی تهران نیز این روزنامه را پل ارتباطی بین فعالان بنگاه‌های اقتصادی و حوزه‌های علمی و تخصصی در این بخش توصیف کرد. در این میان علیرضابختیاری، مدیرمسوول روزنامه که می‌گوید در ابتدای راه تصور استمرار چندین ساله دنیای اقتصاد را نمی‌کرده، بیش از هر چیز به اصول حرفه‌ای و اعتدالی مدیران روزنامه در طول این سال‌ها اشاره کرد. علی میرزاخانی سردبیر روزنامه نیز بیش از هر چیز، مخاطبان، صاحبنظران یاریگر در تولید محتوا و تحریریه را شایسته تقدیر و تحسین دانست. در بین سخنرانان دهمین سالگرد فعالیت روزنامه دنیای اقتصاد نام استادان و اندیشمندان دیرپای اقتصادی هم دیده می‌شد. موسی غنی‌نژاد در سخنانش گفت که روزنامه‌های بسیاری با عمر چند دهه‌ای وجود داشته‌اند؛ اما ویژگی دنیای اقتصاد، خط‌مشی روشن و مستمر آن بوده است. مسعود نیلی، استاد دانشگاه صنعتی شریف هم دنیای اقتصاد را محصول یک کار حرفه‌ای توصیف کرد و به دست‌اندرکارانش تبریک گفت. در بخشی از این مراسم که دوشنبه شب در هتل لاله تهران برگزار شد، از تمبر یادبود آغاز یازدهمین سال فعالیت دنیای اقتصاد نیز رونمایی شد.

نهاوندیان: نقدهای جانانه‌ای در این روزنامه دیدم

رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه روزنامه دنیای اقتصاد به سهم خود در ایجاد شفافیت در اطلاع‌رسانی سهم داشته، گفت: این روزنامه مدیریت موفق اقتصادی در حوزه فرهنگی و مدیریت فرهنگی در حوزه اقتصاد داشته است. معمولا می‌گویند در حوزه اقتصاد نمی‌توان کار فرهنگی انجام داد و در این حوزه یارانه‌ای و نفت زده فکر کردیم که به همین جهت دولت‌زدگی در فرهنگ بسیار است. اما دنیای اقتصاد بحث‌های اقتصادی را به شیوه جذاب عرضه کرده است که این امر هنرمندی می‌خواهد. محمد نهاوندیان تصریح کرد: شما بدون ابتلا به عوام زدگی حرف قابل فهم زدید و حرف‌های طبیبانه را به نحو دلچسبی مطرح کردید. وی ادامه داد:‌ در مقایسه نحوه گزارش یک واقعه در دنیای اقتصاد با انعکاس در نشریات دیگر دقت در انتقال مفهوم و رسایی در بیان مطالب توسط این روزنامه کاملا متمایز بوده است. نهاوندیان با بیان اینکه نقدهای جانانه و در عین حال مودبانه در روزنامه دنیای اقتصاد زیاد دیده است، اضافه کرد: نکته قابل توجه این است که این روزنامه به کسانی که مورد نقد قرار گرفته‌اند، فرصت پاسخگویی داده است.

آل‌اسحاق: دنیای اقتصاد مرجع ۸۰ درصد از فعالان بورس است

همچنین رییس اتاق بازرگانی تهران با متلاطم خواندن شرایط امروز در تمامی حوزه‌ها از اینکه روزنامه دنیای اقتصاد در این وضعیت به رسانه‌ای موفق تبدیل شده است، ابراز خرسندی کرد.

یحیی آل‌اسحاق اضافه کرد: این جمع یک ویژگی خاص دارد و توانسته پل ارتباطی بین فعالان بنگاه‌های اقتصادی، حوزه‌های علمی، دانشمندان و همه دست‌اندرکاران حرفه‌ای در حوزه اقتصادی باشد. وی دنیای اقتصاد را مناسب‌ترین عرصه برای اهالی نظر برای بازگویی دیدگاه‌هایشان خواند و ادامه داد: ۸۰ درصد از فعالان بورس دنیای اقتصاد را به عنوان مرجع قبول دارند.آل‌اسحاق از جهت‌گیری علمی به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های این روزنامه یاد کرد و همه اینها را نشانه درایت و بینش مدیریتی در این مجموعه دانست. وی با بیان اینکه دنیای اقتصاد از حرفه‌ای بودن جدا نشده و نشریه‌ای به روز است، گفت: در شرایط مبهمی که همه فعالیت‌های اقتصادی نیازمند دسترسی به روز به اطلاعات هستند، شما آن را در دسترس قرار دادید. داشتن اطلاعات به روز و قابل اعتماد ضروری است که در جاهای دیگر پیدا نمی‌شود؛ اما فعالان اقتصادی آن را در دنیای اقتصاد پیدا می‌کنند.رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اصول

موردنظر دست‌اندرکاران روزنامه دنیای اقتصاد از ابتدا تا به حال تاکید کرد: چه با تدبیر و چه از سر تقدیر در مسیر اقتصاد رقابتی حرکت کرده‌اید. باید بگویم که زده‌اید به خال و بر روی موضوع مهمی دست گذاشته‌اید. آل‌اسحاق خطاب به دست‌اندرکاران دنیای اقتصاد افزود: از نظر محتوایی و شکل و ادبیات با نگاه امیدوارکننده به مسائل نگاه کردید و بدون حمایت توانستید دوام داشته باشید.

صومعه‌لو: به ایجاد آرامش و ثبات کمک کرده‌اید

علاوه بر اینها، معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دنیای اقتصاد نگاه علمی و حضور فعال در انعکاس مسائل اقتصادی داشته گفت: این روزنامه نقش برجسته‌ای در ارتقای آگاهی و تاثیرگذاری در نگرش جامعه به اقتصاد رقابتی داشته است. ابوالفضل صومعه‌لو با بیان اینکه دنیای اقتصاد سبک نوینی در ارائه خبر داشته است، ادامه داد: به عنوان نمونه صفحه عمران و مسکن تاثیرگذاری مطلوبی بر بازار مسکن داشته است. این روزنامه با نگاهی که دارد باعث ایجاد آرامش و ثبات در حوزه اقتصاد می‌شود. گذشته از این، سید علی لطفی‌زاده، معاون امور حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی که به عنوان یکی دیگر از نمایندگان علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی به این مراسم آمده بود نیز پیشنهاد راه‌اندازی یک صفحه تخصصی حمل و نقل در روزنامه دنیای اقتصاد را ارائه داد.

پاک‌آئین: بلندگوی جناح‌ها نشدید

در این بین، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد با علمی خواندن مدیریت دنیای اقتصاد، گفت:‌ جا دارد دیگران هم از تجارب یک دهه دنیای اقتصاد استفاده کنند. پدرام پاک آئین ادامه داد: دنیای اقتصاد توانست یک روزنامه مرجع باشد و افزایش مخاطب داشته باشد. وی ادامه داد: این روزنامه یکی از نشریاتی است که مستغنی از حمایت‌های دولت بوده و در عین حال وزانت و اعتبار یک روزنامه مستقل را حفظ کرده است. پاک آئین خطاب به دست‌اندرکاران این روزنامه تصریح کرد: این روزنامه تبدیل به آگهی‌نامه نشد و همچنین به بلندگوی جناح‌های مختلف تبدیل نشد. وی همچنین آرزوی عمر طولانی‌تر برای روزنامه دنیای اقتصاد کرد.

بختیاری: بدون حب و بغض کار کردیم

در مراسم سالگرد دهمین سال فعالیت روزنامه دنیای اقتصاد مدیر مسوول این روزنامه نیز در سخنانی با تاکید بر وجود تفکر توسعه در این مجموعه گفت:‌ در ابتدای راه نیز بهترین تیم حرفه‌ای را از جوان‌ها و قدیمی‌ترین‌ها گرد هم آوردیم. علیرضا بختیاری تصریح کرد: اقتصاد رقابتی، رعایت بی‌طرفی و پرهیز از جهت‌گیری‌های سیاسی از اصول حاکم بر روزنامه بوده است. وی اضافه کرد: ما صرف‌نظر از تفکر دولت‌ها حرکت کرده‌ایم. بخشی از حیات این روزنامه در دوره دولت اصلاحات بوده و بخش عمده‌ای در دولت فعلی. در این شرایط ما صرف‌نظر از مسائل سیاسی و بدون حب و بغض فعالیت کرده‌ایم و هم اینکه بی‌طرفی را رعایت کرده و جهت‌گیری سیاسی نداشته‌ایم باعث جلب اعتماد شده است. بختیاری با تاکید بر این اینکه مشی اعتدالی روزنامه موجب شده تا هم در دولت و هم در بخش خصوصی گوش شنوا داشته باشد، ادامه داد:‌ مخاطبان روزنامه را سه طیف فعالان اقتصادی در بخش‌های دولتی و خصوصی، صاحب‌نظران و کارشناسان و سیاست‌گذاران اقتصادی تشکیل می‌دهند. مدیرمسوول روزنامه دنیای اقتصاد با بیان اینکه بزرگ‌ترین سرمایه روزنامه، اعتماد مخاطبان وفادار است، افزود: اجازه ندادیم اختلاف نظرهای سیاسی در روزنامه دخالت داشته باشد و ما همواره خارج از توهین و با نگاهی معتدل مطالب و مباحث خود را مطرح کردیم. وی در ادامه به سابقه حضور علی میرزاخانی، سکاندار تحریریه در دنیای اقتصاد اشاره کرد و گفت که همیشه سعی کرده ثبات مدیریتی در روزنامه حاکم باشد.

میرزاخانی: پشت گرم به صاحب‌نظران هستیم

در بخش دیگری از این مراسم سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد با بیان اینکه به جای آنکه ما مخاطب تبریک باشیم باید به مخاطبان تبریک بگوییم، گفت: اگر این روزنامه ویژگی‌هایی داشته باشد مخاطبان این ویژگی‌ها را شناسایی کردند و باعث شدند تا جایگاهی حرفه‌ای و استقلال مالی کسب کنیم. علی میرزاخانی با اشاره به نقش ویژه مدیر مسوول روزنامه برای ایجاد ظرفیت به منظور فعالیت و شکوفایی تحریریه، افزود: جایگاه امروز را مدیون نیروی انسانی کارآزموده و دلسوز هستیم.

وی اضافه کرد: اگر پیشرفتی ملاحظه شده از این بابت است که تنها منافع کوتاه‌مدت دیده نشده و همراستا با منافع بلندمدت کشور سیاست‌های روزنامه تنظیم شده‌اند. میرزاخانی در پایان تاکید کرد که این روزنامه به یاری صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه اقتصاد پشت گرم است.

(گزارش تصویری این مراسم در شماره فردای «آخر هفته» دنیای اقتصاد منتشر می‌شود.)

عکس‌ها: آکو سالمی