دنیای اقتصاد- سرانجام روز موعود دولت و مجلس فرارسید و رییس‌جمهور امروز به صحن علنی مجلس می‌رود تا درباره آنچه «چند طرح بزرگ» خوانده است، با نمایندگان سخن بگوید. احمدی‌نژاد قرار است یک ساعت و نیم درباره موضوعاتی که احتمالا فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در راس آنهاست، سخنرانی کند و پس از او نیز شماری از نمایندگان دیدگاه‌های خود را از تریبون علنی مجلس مطرح می‌کنند. از رییس‌جمهور خواسته شده که برای استماع دیدگاه‌های نمایندگان، پس از سخنرانی خود در مجلس بماند؛ اما مشخص نیست که احمدی‌نژاد چنین می‌کند یا خیر؟ مجلس آخرین هماهنگی‌ها برای «چهارشنبه داغ» را انجام داد

جلسه غیرعلنی در آستانه حضور احمدی‌نژاد

دنیای اقتصاد- نمایندگان مجلس روز گذشته با برگزاری یک جلسه «غیرعلنی» آخرین هماهنگی‌های لازم درباره چگونگی حضور محمود احمدی‌نژاد در جلسه علنی امروز مجلس را بررسی کردند. علی لاریجانی رییس مجلس در این جلسه ضمن توضیح مواد قانونی و آیین نامه داخلی مجلس درباره چگونگی حضور رییس‌جمهور اعلام کرد: رییس‌جمهور پس از سخنرانی‌اش در مجلس بماند یا نماند، نمایندگان سخنرانی می‌کنند.

نگرانی‌های مجلس بر سر «چگونگی» حضور احمدی‌نژاد در جلسه علنی مجلس زمانی آغاز شد که برخی منابع خبری وابسته به دولت اعلام کردند که محمود احمدی‌نژاد تصمیم دارد به مدت چهار ساعت، به صورت متکلم وحده، در جلسه علنی مجلس در خصوص موضوعات روز کشور به خصوص مباحث اقتصادی و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها سخنرانی کند. چند روز بعد اما، از سوی معاون پارلمانی رییس‌جمهور اعلام شد احمدی‌نژاد بین ساعت ۱۰ تا ۱۲:۳۰ به مدت یک ساعت و نیم در صحن علنی سخنرانی خواهد کرد. موضوعی که مورد موافقت هیات‌رییسه مجلس قرار نگرفت و آنان زمان حضور احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس را ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰ تعیین کردند. در نهایت باید دید که بعد از حدود یک هفته انتظار، جلسه علنی امروز مجلس پایانی بر نگرانی‌های بهارستان‌نشینان خواهد بود یا آغازی برای نگرانی‌های جدید است؟

جلسه غیرعلنی دیروز

نمایندگان مجلس روز گذشته در یک جلسه غیرعلنی به بررسی موضوع حضور رییس‌جمهور در جلسه علنی امروز چهارشنبه پرداختند و رییس مجلس به ارائه توضیحاتی پیرامون ماده ۱۱۰ آیین‌نامه داخلی که به این موضوع ارتباط دارد،‌ پرداخت.

براساس این ماده، موضوع مطروحه در این جلسه توسط رییس‌جمهور مشخص می‌شود و تعیین زمان برای صحبت رییس‌جمهور در صحن علنی با مجلس است. همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی رییس مجلس در این جلسه غیرعلنی تاکید کرد: در جلسه روز چهارشنبه که قرار است رییس‌جمهور حضور یابد نمایندگان نظراتشان را درباره مسائل مختلف کشور بیان می‌کنند.

وی اظهار کرد: رییس‌جمهور بعد از سخنرانی خود چه در مجلس بماند و چه نماند نمایندگان نظرات خود در خصوص مسائل مختلف کشور را بیان خواهند کرد. همچنین بناست تا تعدادی از نمایندگان در جلسه چهارشنبه پیرامون موضوع مطروحه از سوی رییس‌جمهور، سخنرانی داشته باشند که نام‌نویسی در این ارتباط انجام می‌شود.

سخنرانی ۸ نماینده

گفته شده است که دست کم ۸ نماینده پس از سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، در جلسه امروز به سخنرانی خواهند پرداخت.

از غلامرضا مصباحی مقدم، محمدرضا باهنر، احمد توکلی، عباس رجایی، حمیدرضا فولادگر، مسعود میرکاظمی، عبدالرضا مصری و مسعود پزشکیان به عنوان شماری از نمایندگانی که احتمالا در این جلسه نطق می‌کنند، نام برده شده است.

در همین حال، حسین سبحانی نیا عضو هیات‌رییسه مجلس تاکید کرد که تاکنون ریز موضوعات سخنرانی احمدی‌نژاد مشخص نشده است و صرفا اعلام شده که وی می‌خواهد درباره موضوعات روز و کلان کشور و مسائل اقتصادی با نمایندگان سخن بگوید.

این عضو هیات رییسه مجلس اظهار کرد: بر اساس آنچه تاکنون اعلام شده رییس‌جمهور پس از سخنرانی در صحن علنی، جلسه مجلس را ترک خواهد کرد؛ اما بهتر است سخنان نمایندگان را بشنود سپس مجلس را ترک کند.

جلسه ویژه در کمیسیون تلفیق مجلس

تدبیر مجلس برای ساماندهی جلسه روز چهارشنبه با رییس‌جمهور، به چاره اندیشی هیات‌رییسه ختم نمی‌شود؛ چرا که در آستانه حضور رییس‌جمهور در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس که پیش‌بینی می‌شود صحبت درباره اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، اصلی‌ترین محور صحبت‌های احمدی‌نژاد باشد تعدادی از نمایندگان بار دیگر با تشکیل جلسه‌ای در محل کمیسیون تلفیق مجلس، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را از زوایای مختلف مورد تحلیل قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با این نشست گفت: کمیسیون تلفیق روز دوشنبه با حضور اعضای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی برای بررسی مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تشکیل جلسه داد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فضای مجلس نسبت به اجرای فاز دوم تغییر کرده است، تصریح کرد: تحلیل کلی نمایندگان مجلس آن است که در این وضعیت نمی‌توان فاز دوم هدفمندی را اجرا کرد؛ ضمن اینکه دولت در اجرای مرحله اول از قانون عدول کرده است.

پور ابراهیمی در رابطه با اظهارات برخی نمایندگان مبنی بر موافقت نسبی و مشروط مجلس با اجرای فاز دوم گفت: برخی از نمایندگان به واسطه ارتباطاتی که با دولت دارند، نسبت به فضای مجلس این قبیل اظهارات را مطرح می‌کنند؛ در صورتی که نمایندگانی که با نگاه اقتصادی و برخاسته از منافع مردم به موضوع نگاه می‌کنند، تاکید بر عدم اجرای فاز دوم دارند.

نشست فراکسیونی علیه فاز دوم هدفمندی

عصر دیروز، دو فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان مجلس نیز در نشست مشترکی بار دیگر به بحث بر سر نحوه برخورد با ایده اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها پرداختند.

کاظم جلالی در گفت‌وگو با ایسنا، در جمع‌بندی مطالب مطرح شده در این جلسه گفت: نتیجه نظرات سخنرانان در این جلسه این بود که نمایندگان به این نتیجه دست پیدا کنند که اجرای فاز دوم به مصلحت نیست؛ چراکه در زمان اجرای فاز اول هدفمندی اجماعی در کشور وجود داشت که اکنون چنین اجماعی در مورد اجرای فاز دوم هدفمندی وجود ندارد. وی ادامه داد: از طرف دیگر دولت در ماه‌های پایانی عمر خود به سر می‌برد، از این رو نباید تصمیمی به این بزرگی برای دولت بعدی گرفته شود، باید فرصتی برای دولت بعدی ایجاد کرد تا بتواند وظایف خود را در این رابطه انجام دهد و خود در مورد طرح اقتصادی‌اش تصمیم‌گیری کند.