مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی ابعاد تاثیر اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بر حوزه فرهنگ اعلام کرد: اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر حوزه فرهنگ تاثیر منفی داشته است.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز اعلام کرد: حوزه فرهنگ در بخش‌های مختلف به‌شدت تحت تاثیر اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قرار گرفته است. افزایش چشمگیر در هزینه تمام شده و قیمت کالاهای فرهنگی، حذف معنادار هزینه‌های فرهنگی از سبد خرید مردم، تغییر ذائقه مصرفی مردم و گرایش به سمت کالاهای ارزان فرهنگی، از جمله موارد آشکار تاثیر اجرایی شدن قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بر بخش فرهنگ است. این در حالی است که در متن قانون هدفمندکردن یارانه‌ها هیچ بحثی در ارتباط با حیطه فرهنگ مطرح نشده است و عدم اعتنای متن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به حوزه فرهنگ و عدم پیش‌بینی سازوکاری قانونی برای خنثی کردن تاثیرات منفی اجرای قانون بر اقتصاد و فرهنگ از جمله نقاط ضعف قانون هدفمند کردن یارانه‌ها محسوب می‌شود.

مجموع بررسی‌های دفتر مطالعات فرهنگی نشان می‌دهد که اقدامات و سیاست‌های تامینی بسیار محدود دستگاه‌های دولتی در ارتباط با کاهش پیامدهای منفی هدفمندکردن یارانه‌ها که عمدتا ناظر بر فعالیت‌های تولیدی عام بوده‌اند، به هیچ عنوان تاثیرات منفی ناشی از اجرایی شدن یارانه‌ها را کفایت نمی‌کنند، از این رو ضروری است تا برای کاهش پیامدهای منفی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر حوزه فرهنگ به ویژه مصرف فرهنگی، اقدامات زیر صورت گیرد:

۱ـ قدرت خرید کالاهای فرهنگی از طریق سازوکارهایی که صرفا سبب مصرف کالای فرهنگی می‌شوند، افزایش یابد.

۲ـ بهره‌مندی مشابه حوزه تولید فرهنگ از امتیازات تعیین شده برای سایر حوزه‌های تولیدی، از جمله صنعت و کشاورزی، در قانون هدفمندکردن یارانه‌ها.