طبق این نظرسنجی، ۶۸ درصد شهروندان موافق اجرای فاز دوم هدفمندی هستند

به دنبال انتشار نتایج یک نظرسنجی پیامکی از طریق برنامه تلویزیونی پایش در خصوص اولویت سیاست‌های اقتصادی دولت، که طی آن ۸۵ درصد مردم «مهار تورم» را بر «افزایش یارانه نقدی» ارجح دانستند، خبرگزاری ایسنا اقدام به انتشار نتایج یک نظرسنجی کرده که گفته شده «بنا به خواسته رییس‌جمهور» صورت گرفته است. طبق نتایج منتشر شده از این نظرسنجی، ۶۹درصد مردم از عملکرد دولت در کنترل قیمت‌ها هنگام اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال اول ابراز رضایت کرده‌اند. بخش دیگری از نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که حدود ۶۸‌درصد مردم شهرنشین و ۷۶ درصد روستایی خواهان اجرای فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها هستند. طبق این گزارش، براساس نتایج نظرسنجی صورت گرفته توسط انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران و با درخواست رییس‌جمهور، ۶۹ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، از عملکرد دولت در کنترل قیمت‌ها هنگام اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها در یک سال اول ابراز رضایت کرده‌اند و از نظر این عده روند افزایش قیمت‌ها در یک سال گذشته بیشتر ناشی از تحریم‌ها و مساله ارز بوده است تا اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها.

پس از زمینه‌یابی مشکلات اخیر اقتصادی توسط مردم، اکثر پاسخگویان خواستار اصلاح سیستم اقتصادی کشور شده‌اند؛ به طوری که ضرورت مقابله با دلالان اقتصادی،اصلاح قوانین اقتصادی و نظارت موثرتر بر بانک‌ها و همدلی و حل اختلافات مسوولان از مهم‌ترین پیشنهادهای ارائه شده توسط مردم بوده است. در این گزارش مجموعه نظرات مردم درباره مسائل و مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها،‌ نقاط ضعف دولت، دلالان و مافیای اقتصادی و نگرش مردم به قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها بررسی شده که از جهات مختلف می‌تواند مورد توجه دولت قرار گیرد.

نقش هدفمندی‌ در مشکلات اخیر

در ارزیابی از تاثیر هدفمندی بر گرانی‌های اخیر ۶۷ درصد معتقدند اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها در گرانی‌های اخیر نقش زیادی نداشته است. ۶۹درصد نیز از عملکرد دولت در کنترل قیمت‌ها هنگام اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها در یک سال اول ابراز رضایت کرده‌اند. از نظر این عده روند افزایش قیمت‌ها در یک سال گذشته بیشتر ناشی از تحریم‌ها و مساله ارز بوده است تا اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها.

اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها

در حدود ۶۸ درصد مردم شهرنشین و ۷۶ درصد روستایی خواهان اجرای فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها هستند. اکثر مردم نیز اجرای طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها را به نفع کشور دانسته و معتقدند منجر به اصلاح نظام اقتصادی و پیشرفت کشور خواهد شد. همچنین اکثر مردم بر این باورند که اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها با دستاوردهای مثبتی همراه بوده است که مهم‌ترین آنها تاثیر بر اصلاح الگوی مصرف مردم بوده است.

مخالفت با تخریب دولت

اکثر مردم با تخریب دستاوردهای طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها مخالفند؛ به طوری که ۷۵ درصد مردم با این گزینه که تخریب طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها باعث تضعیف روحیه خطرپذیری مسوولان و مردم در انجام طرح‌های کلان اقتصادی در کشور می‌شود، موافق هستند. ۶۶ درصد مردم نیز نقش تخریب دولت توسط مخالفان را از عوامل موثر بر بروز مشکلات اخیر ذکر کرده‌اند.