چشم‌انداز آی‌تی در سال 2008

مترجم: شادی آذری

با مشاهده درآمدهای فصل سوم صنعت آی‌تی، توجه تحلیل‌گران به سال آینده معطوف شده است. بسیاری از آنها آنچه را که می‌بینند، دوست ندارند. رابرت ریدر، معاون اداره خدمات فناوری اطلاعات شرکت هواپیمایی آلاسکا واقع در سیاتل، بودجه مربوط به فناوری خود را برای سال ۲۰۰۸ با نگاهی بر رقبا و نگاهی دیگر بر اقتصاد تدوین می‌کنند.

بنابراین او مجبور است نه تنها به رقبا توجه کند (از جمله آنها می‌توان به شرکت هواپیمایی دلتا اشاره کرد)، بلکه باید به قیمت‌های نفت و رکود قیمت‌های سهام در تابستان گذشته و نوسانات قیمت املاک و مستغلات هم توجه داشته باشد.

ریدر می‌گوید: با پیشروی روند اقتصاد، هزینه‌های هیات‌مدیره هم که بخشی از آن مربوط به آی‌تی است، تغییر می‌کند. نتیجه آنکه شرکت هواپیمایی آلاسکا بودجه اداره فناوری اطلاعات خود را در سال ۲۰۰۸ تنها ۴درصد افزایش خواهد داد، یعنی درست به اندازه افزایش این بودجه در سال ۲۰۰۷. او می‌گوید: ما متوجه شدیم که درآمدهایمان تعدیل شده است. البته ما ابعاد کار بخش فناوری اطلاعاتمان را کوچک‌‌تر نمی‌کنیم بلکه فقط قصد داریم آن را همان‌قدر رشد دهیم که در گذشته رشد دادیم. البته می‌دانیم که افزایش آن در سال‌های پیش،‌ بیشتر بوده است.

مسوولان ارشد بخش فناوری اطلاعات تنها کسانی نیستند که بر هزینه‌های مربوط به فناوری توجه و احتیاط بیش از حد نشان می‌دهند. چشم‌اندازی که کارشناسان مرکز گلدمن ساکز پیشاپیش در مورد سال ۲۰۰۸ منتشر کرده‌اند، کمتر از آن است که خاطرجمعی ایجاد کند. این موضوع را تحلیل‌گری به نام لورا کانیارو در گزارش دهم ماه اکتبر این مرکز اعلام کرد: بر اساس نظرسنجی مرکز گلدمن ساکز از ۱۰۰مدیر آی‌تی، به رغم هزینه‌ کافی‌ بر تجهیزات جدید رایانه‌‌ای و نرم‌افزاری در فصل سوم، هزینه آی‌تی در سال ۲۰۰۸ تا یک‌درصد نسبت به سال ۲۰۰۷ کاهش خواهد یافت. کانیارو می‌گوید: «نگرانی‌های خرد در نهایت منجر به کاهش هزینه‌ها خواهد شد.»

نگاهی به گزارش‌های درآمدی

شرایط شرکت‌های فناوری به جایی رسیده است که به‌صورت بالقوه کندی رشد فروش و سود آنها را به دنبال دارد. در حالی‌که این برای سرمایه‌گذاران می‌تواند به معنای افزایش ارزش سهام باشد. سهامی چون سهام شرکت‌های آمازون دات‌کام، سیسکو سیتمز و وی‌ام ویر شاهد بازگشت سرمایه بسیار خوبی بودند. بنابراین به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری در سهام این شرکت‌ها در حال حاضر اقدامی مناسب باشد.

اما آیا این دوران خوش می‌تواند در سال ۲۰۰۸ هم برای این شرکت‌ها ادامه یابد؟ این نگرانی از جمله جدی‌ترین نگرانی‌های سرمایه‌گذاران شده است. به‌خصوص از زمانی‌که گزارش‌های مربوط به درآمدهای این شرکت‌ها در روز ۱۶ اکتبر، کندشدن درآمد را برای شرکت‌های اینتل، آی‌ب‌ام و یاهو خبر داد.

البته هنوز بسیار زود است که با اطمینان بگوییم آیا کاهش قیمت مسکن، ضرر شرکت‌های خدمات مالی به بحران ساب‌پرایم ارتباطی دارد یا نه. به ‌هر حال تصویری که از آینده به چشم می‌خورد چندان خوشحال‌کننده نیست. کالین گراهام یکی از تحلیلگران شرکت گارتنر می‌گوید: «ما هشدارهایی در مورد هزینه‌های بخش آی‌تی می‌شنویم.

شرکت‌ها به اندازه کافی از شرایط اقتصادی اطمینان ندارند که بتوانند برای سال ۲۰۰۸ بودجه آی‌تی خود را نسبت به سال ۲۰۰۷افزایش دهند و انتظار می‌رود هزینه‌ها در نیمه اول سال ۲۰۰۸ بسیار کم‌ شود.»