ترکیه، شلیک به عضویت در اتحادیه اروپا

آمریکا اعلام کرده است که با حمله ترک‌ها به شمال عراق به دلیل برهم زدن امنیت این منطقه مخالف است، از آنجاکه منطقه شمال عراق در مرزهای ایران و ترکیه منطقه حساسی به شمار می‌رود، آمریکا نمی‌خواهد و نمی‌تواند درگیری‌های احتمالی در این منطقه را کنترل کند. پارلمان ترکیه هفته گذشته به طور شگفت‌انگیزی به ارتش این کشور اجازه داد تا برای جنگ علیه قبایل کردنشین از مرزهای عراق عبور کنند. این اقدام پارلمان ترکیه موجب عکس‌العمل آمریکا شد؛ چرا که به گفته جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا این اقدام ترکیه می‌تواند ثبات یکی از معدود مناطق آرام عراق را به مخاطره بیاندازد.

رای موافق اکثریت نمایندگان پارلمان ترکیه برای حمله به شمال عراق در نتیجه کشته شدن بیش از ۱۲ نفر از نظامیان و غیرنظامیانی است که در دو هفته اخیر کشته شده‌اند که این آمار در ۱۲ سال گذشته به بیشترین حد خود رسیده است. این در حالی است که اجازه حمله به شمال عراق، قیمت نفت را به بالای ۹۰ دلار رساند.

هر چند یکی دیگر از دلایلی که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه را برای ارسال لایحه اجازه حمله به شمال عراق ترغیب کرده بود، تایید مصوبه‌ای بود که پیش از این توسط اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کنگره آمریکا تایید شده بود و در آن کشته شدن ۵/۱‌میلیون ارمنی در ترکیه به دست نیروهای حکومت عثمانی در سال ۱۹۱۵ نسل‌کشی محسوب می‌شد.

ترکیه که پیش از رای‌گیری در خصوص این مصوبه اعلام کرده بود که تصویب این مصوبه روابط آنکارا، واشنگتن را تیره خواهد کرد، پس از آن سفیر خود را در واشنگتن فراخواند و اعلام کرد که دسترسی به پایگاه‌های هوایی در جنوب ترکیه را محدود خواهد کرد. این محدودیت

خطوط ارسال تسهیلات آمریکایی را به عراق با مشکل رو‌به‌رو خواهد کرد.

ترکیه ۶۰‌هزار نیروی نظامی را برای مبارزه علیه حزب کارگران کرد در مرزهای خود با عراق مستقر کرده است. هشت سال پیش با دستگیری عبد‌ا... اوجالان، رهبر حزب کارگران کرد، یورش علیه ترکیه توسط این حزب بالا گرفت؛ اما در سال‌های اخیر این یورش‌ها کاهش یافته بود تا اینکه در دو هفته گذشته بیش از ۱۲ نفر در پی حملات حزب کارگران کرد کشته شدند.هرچند رییس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده است که با حمله ترک‌ها به شمال عراق به دلیل برهم زدن امنیت این منطقه مخالف است، اما دلایل دیگری نیز برای این مخالفت وجود دارد، از آنجاکه منطقه شمال عراق در مرزهای ایران و ترکیه منطقه حساسی به شمار می‌رود، آمریکا نمی‌خواهد و نمی‌تواند درگیری‌های احتمالی در این منطقه را کنترل کند. همچنین درصورتی که ترکیه نیروهای خود را وارد عراق کند، آمریکا با مشکل اعزام نیرو و تسلیحات نظامی از این منطقه رو به رو خواهد شد. آمریکا می‌داند که درصورتی که برای ورود ترکیه به شمال عراق چراغ سبز نشان دهد، ایران نیز برای حفاظت از مرزهای خود ساکت نخواهد نشست. علاوه بر این آغاز جنگ در این منطقه بازارهای جهانی نفت را به شدت تحت‌تاثیر قرار خواهد داد چراکه عراق قسمتی از نفت خود را از طریق خط لوله جیحان به بازارهای بین‌المللی صادر می‌کند. روزانه ۵۰۰‌هزار بشکه نفت یعنی معادل ۶/۰‌‌درصد تقاضای جهان از این خط لوله که از شهر کرکوک در عراق می‌گذرد، به سمت جیحان روان می‌شود.

اما خشونت‌های اخیر در منطقه جنوب ترکیه که منطقه کرد‌نشین این کشور نیز به حساب می‌آید، باعث شده است تا رجب طیب اردوغان تحت فشار عمومی برای آغاز عملیات نظامی در این منطقه اقدام کند.

بسیاری آمریکا را عامل افزایش خشونت‌ها در این منطقه می‌دانند چرا که پیش از این اجازه ورود نیروهای ترک به خاک عراق را نداده

بود. هر چند آمریکا هنوز هم با هرگونه عملیات نظامی در این منطقه مخالف است اما رجب طیب اردوغان با اعلام اینکه آمریکا برای حمله به عراق از هیچ‌کس اجازه نگرفت پس ما هم برای آغاز عملیات نظامی برای مبارزه با تروریسم از کسی اجازه نخواهیم گرفت، تصمیم قاطع خود را برای حمله به شمال عراق اعلام کرد.

بنابراین به نظر می‌رسد که تصویب مصوبه نسل‌کشی ارامنه برای آمریکا گران تمام خواهد شد و تاوان تیرگی روابط آنکارا، واشنگتن را عراقی‌ها باید بپردازند.

باوجود آنکه بعید به نظر می‌رسد که این مصوبه بتواند در مجلس سنای آمریکا رای بیاورد اما تاکنون توانسته است خشم مقامات ترک را برانگیزد. مقامات عراقی نیز که آغاز بحران جدیدی در کشور را نمک بر زخم چند ساله جنگ در این کشور می‌دانند سعی در متقاعد کردن ترکیه دارند. اما ترکیه اعلام کرده است که مشکل با مذاکره حل نخواهد شد و بهتر آن است که آمریکا و عراق با سرکوب حزب کارگران کرد برای پایان دادن به این مشکل پیش‌قدم شوند.

در این میان، بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه که از ترکیه دیدار می‌کرد اعلام کرد که مبارزه علیه حزب کارگران کرد در عراق از حقوق مسلم ترکیه به شمار می‌رود. وی که در یک کنفرانس خبری با عبد‌ا... گل، رییس‌جمهوری ترکیه شرکت داشت، گفت: سوریه از تصمیمات ترکیه حمایت می‌کند. رییس‌جمهور سوریه آمریکایی‌ها را عامل افزایش حملات تروریستی دانست و اظهار داشت که نیروهای

آمریکایی مسوول حملات تروریستی هستند که در خاک عراق انجام می‌شود. بشار اسد همچنین گفت که سوریه و ترکیه آمادگی خود را برای آغاز گفت و گو‌ها با مقامات عراقی در مورد کاهش امنیت مرزها اعلام کردند. این درحالی است که وزرای امور خارجه ترکیه و سوریه قرارداد همکاری صلح در خاورمیانه را امضا کردند.

با وجود آنکه پارلمان ترکیه اجازه ورود سربازان ترک را به خاک عراق صادر کرده است، اما زمان آغاز عملیات نظامی در شمال عراق هنوز مشخص نیست.

ترکیه اعلام کرده است در صورتی که خشونت‌های مرزی که توسط نیروهای حزب کارگران کرد آغاز شده است، ادامه نداشته باشد از مرزهای عراق عبور نخواهد کرد، البته به نظر می‌رسد که آغاز این عملیات بیش از آنکه به حزب کارگران کرد وابسته باشد به رای نمایندگان پارلمان آمریکا درخصوص تصویب مصوبه نسل کشی ارامنه مرتبط است.

هر چند ترکیه خود را برای آغاز این عملیات مصمم نشان می‌دهد اما این را نیز نباید فراموش کرد که اتحادیه اروپا از این عملیات استقبال نخواهد کرد و حمله به شمال عراق می‌تواند برگ برنده‌ای برای مخالفان عضویت دائمی ترکیه در اتحادیه اروپا به شمار آید.