کنگره مولانا در تهران

کنگره هشتصدمین سال تولد مولانا ششم آبان با حضور رییس‌جمهور و ریاست غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس شورای اسلامی، در سالن کنفرانس اجلاس سران کشورهای اسلامی افتتاح می‌شود. همچنین در مراسم افتتاحیه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی می‌کند و پس از مراسم افتتاحیه در روزهای ۶ و ۷ آبان، سخنرانی‌های علمی انجام می‌شود. روز هشتم تا دهم آبان نیز کنگره با مسؤولیت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در تبریز و خوی برگزار می‌شود. حمید قبادی، مشاور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در یک نشست خبری ضمن اعلام این خبر افزود: ستاد برگزاری اجلاس در چهار کمیته هنری با مسوولیت فرهنگستان هنر و دبیری بهمن نامور مطلق، کمیته علمی با مسوولیت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با دبیری غلامرضا اعوانی، کمیته بین‌الملل با مسوولیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به دبیری ابوالحسن خلجی منفرد و کمیته اجرایی با مسوولیت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دبیری محسن پرویز فعالیت خود را آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا، همچنین محسن پرویز، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این نشست که دیروز در سرای اهل قلم برگزار شد، در ارائه گزارشی از روند فعالیت ستاد، تصریح کرد: پس از مطرح شدن سال ۲۰۰۷ به‌عنوان سال مولانا از سوی یونسکو، جلسه‌ای با حضور غلامعلی حداد عادل، محمدحسین صفار هرندی، محمدمهدی زاهدی و نمایندگان دستگاه‌های ذیربط تشکیل شد و احمد جلالی، نماینده پیشین ایران در یونسکو، با ارائه گزارشی گفت که چهار کشور ایران، ترکیه، افغانستان و مصر پیشنهاد کرده‌اند، سال ۲۰۰۷ به عنوان سال مولانا نام‌گذاری شود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در آن هنگام تعبیر شد که مصر هم جزو کشورهایی است که می‌خواهد مولانا را مصادره کند و در رسانه‌ها منعکس شد که این درخواست هرچه قوی‌تر باشد، احتمال مقبولیت آن بیشتر است. همچنین برخلاف آن‌چه تصور عام بود، گفته شد نقش نماینده ایران در یونسکو نقش بسزایی بوده است. البته برخی از کشورها بنا به دلایل غیرعلمی اهتمام‌های دیگری در جهت منافع ملی‌شان صورت دادند تا از این فرصت بهره‌مند شوند.

او در ادامه یادآور شد: در جلسات ستاد بحث شد که آیا اندیشه قابل مصادره است یا خیر، و چالش بر سر این بود که آیا در ایرانی بودن مولانا با کشورهای دیگر وارد مناقشه شویم یا نه. آثار مولانا گواه ایرانی بودن مولانا است و به مناقشه نیاز نیست. همان‌طور که در مدال مولانا ذکر شده، مولانا نویسنده فارسی‌زبان است و این موضوع ثابت شد و اگر دیگران بخواهند کار کنند، ما باید استقبال کنیم نه ممانعت.

پرویز در ادامه با اشاره به کنگره‌ای که در مقر یونسکو توسط ایران، ترکیه و افغانستان برگزار شد، به نقش ویژه و پراهمیت ایران تاکید کرد و یادآور شد: اتفاق مبارکی که همزمان با این کنگره افتاد، اهدای اولین مدال مولانا از سوی یونسکو به جلالی، نماینده ایران در یونسکو بود که متاسفانه رسانه‌های داخلی از این نکته غافل ماندند. همچنین آن‌چه مولانا را از سایر دانشمندانی که قرار شد در سال ۲۰۰۷ از آنها تجلیل شود، متمایز می‌کند، همان مدال مولانا است که از سوی یونسکو ایجاد شد؛ اما به اسم دیگر دانشمندان مدالی ایجاد نشد. پرویز در پایان تاکید کرد: نسخه نفیس خطی از کلیات «دیوان شمس» در کتابخانه قونیه موجود است که توسط مؤسسه حکمت و فلسفه به چاپ رسید و پس از ما هم ترکیه این کار را کرد و آن را به دوستداران مولانا هدیه می‌دهد. دو تعبیر می‌توان از آن به دست داد؛ عده‌ای این حرکت را دال بر این می‌گیرند که مولانا توسط ترکیه مصادره شد؛ اما من این حرکت را دال بر این می‌گیرم که اندیشمندان ترک یک اثر به زبان فارسی را منتشر می‌کنند و هدیه می‌دهند و این نشان می‌دهد آنها به این کتاب اعتقاد دارند و متعهدند و آن را گسترش می‌دهند و ما جز این نمی‌خواهیم و خوشحال می‌شویم تمام متون کلاسیک فارسی در سراسر جهان ترجمه و منتشر شوند.

همچنین در این نشست، غلامرضا اعوانی، دبیر کمیته علمی، در ارائه گزارشی گفت: طی فراخوان علمی ۴۵۰ خلاصه مقاله به دست ما رسید و در نهایت با داوری ۲۷ نفر در هفت حوزه، ۵۰ مقاله برای ارائه در کنگره انتخاب شدند و مقالات بین نمره ۷۵ تا ۹۰ نیز برای انتشار گزینش شدند. همچنین ۱۰۰ نفر را دعوت به همکاری کردیم. حدود ۱۰۰ مقاله سفارش دادیم و از حدود ۸۰ مولانا پژوه خارج از کشور دعوت به همکاری کردیم. رییس موسسه حکمت و فلسفه یادآور شد: سعی بر آن بود که ۱۲ پیش‌همایش برای استقبال از کنگره برگزار شود، که ۶ همایش آن انجام و ۶ همایش دیگر به‌علت نزدیکی به برگزاری کنگره برگزار نشد؛ اما مقالات آن همایش‌ها در ۶ دفتر مولوی‌پژوهی با حدود ۲۵ مقاله در هر دفتر منتشر می‌شوند.

اعوانی در پایان گفت: در مدت کنگره در تهران ۱۰۴ پژوهشگر داخلی و خارجی مقاله ۲۰ دقیقه‌ای ارائه می‌دهند و ۸۰ نفر نیز مقاله ۱۰ دقیقه‌ای. همچنین در تبریز و خوی ۳۵ مقاله ارائه می‌شود. همچنین ابوالحسن خلجی منفرد که به نمایندگی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان دبیر کمیته بین‌الملل سخن می‌گفت، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده اظهار کرد: در مجموع ۸۹ نفر میهمان خارجی حضور دارند که از ۲۹ کشور جهان هستند.

ناصری نیز به نیابت از بهمن نامور مطلق، دبیر فرهنگستان هنر، از فعالیت‌های انجام‌شده در کمیته هنری سخن گفت و از پرده‌برداری از ۱۶ تصویر خلق‌شده از چهره مولانا در کنگره هشتصدمین سال تولد مولانا خبر داد.