دور جدید مذاکرات هسته‌ای
دیدگاه‌های دبیر جدید شورای‌عالی امنیت ملی
البرادعی: شاید به جای نوامبر در دسامبر گزارش دهم
رایزنی بوش با پوتین درباره ایران.

دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و اروپا در ویلای «دوریا پامفیلی» انجام می‌شود که در داخل پارک پامفیلی شهر رم قرار دارد و قدمت آن به سال ۱۶۵۲ می‌رسد.
روز گذشته برای ادامه مذاکرات با سولانا
جلیلی و لاریجانی به رم رفتند
محمد عاملی- هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، برای گفت‌وگو با خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و نماینده کشورهای 1+5 در مذاکرات هسته‌ای با ایران، روز گذشته وارد رم پایتخت ایتالیا شد. تا پیش از این ملاقات، ریاست هیات ایرانی را علی لاریجانی به عهده داشت؛ اما این اولین دیداری است که در آن سعید جلیلی پس از تحویل گرفتن مسوولیت دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، ریاست هیات ایرانی را بر عهده دارد، البته علی لاریجانی در این ملاقات، جلیلی را همراهی می‌کند. ایرنا گزارش داده است در این سفر محمد سعیدی، معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی و جواد وعیدی، معاون امنیت بین‌الملل دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، نیز از اعضای هیات ایرانی هستند.
به گزارش ایرنا، در این ملاقات به بحث درباره سانتریوفوژهای P۱ و P۲ که اکنون موضوع مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، پرداخته می‌شود. شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز گزارش داده است اتحادیه اروپایی، خواهان این بوده است که در این مذاکرات، تغییرات اخیر در شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان و تیم مذاکره‌کننده در مباحث هسته‌ای با کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان (۱+۵) بررسی شود.
شنبه، سه روز پیش از زمانی که برای مذاکره لاریجانی و سولانا بر سر آن توافق شده بود، خبر استعفای لاریجانی از دبیری شورای‌عالی امنیت ملی ایران و انتصاب سعید جلیلی به جای او از سوی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی به طور غیرمنتظره اعلام شد. پس از اعلام این خبر، کریستینا گالاچ، سخنگوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، با ابراز نگرانی از اینکه استعفای لاریجانی سرنوشت مذاکرات را در ابهام فرو برده است، تاکید کرده بود، سولانا با هر مذاکره‌کننده ارشدی که از سوی ایران معرفی شود، گفت‌وگوها را ادامه خواهد داد.
به گفته گالاچ، استعفای لاریجانی بر دشواری مذاکراتی که در حال حاضر نیز پیچیده است، خواهد افزود. برخی دیپلمات‌های اروپایی نیز طی مسیر باقیمانده از مذاکرات را با جلیلی دشوار توصیف کرده‌اند. البته هنوز برای قضاوت درباره آینده مذاکرات زود است، اما به نظر می‌رسد این دیپلمات‌ها براساس اظهارات پیشین جلیلی، مواضع وی را مورد ارزیابی قرار داده باشند. جلیلی طی یک سفر اروپایی در زمانی که معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی بود، درباره برنامه هسته‌ای ایران با چند تن از دیپلمات‌های اروپایی مذاکراتی داشته است. اگر از این برخورد نزدیک بگذریم، نگاهی به اظهارات جلیلی نشان می‌دهد مواضع او به احمدی‌نژاد نزدیک‌تر است، افزون بر این آگاهان از اعتماد قابل توجه احمدی‌نژاد به جلیلی و دوستی نزدیک این دو خبر می‌دهند.
سعید جلیلی در روزهای پس از انتخاب احمدی‌نژاد به ریاست‌جمهوری طی سخنانی در همایش «دولت آینده؛ انتظارات و رویکردها» به ارائه دیدگاه‌های خود در حوزه سیاست خارجی پرداخت.
به گزارش خبرگزاری فارس این سخنرانی ۲۲ تیر ماه ۸۴ پیش از معرفی کابینه در همایش «دولت آینده؛ انتظارات و رویکردها» که توسط جنبش عدالت‌خواه دانشجویی در تالار شهید رجب بیگی دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، ایراد شده است. چکیده‌ای از نظرات سعید جلیلی دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی در عرصه سیاست خارجی بدین شرح است:
بعضی می‌گویند که سیاست یا سیاست خارجی، عرصه ایدئولوژی‌زدایی است؛ من این حرف را نمی‌فهمم. می‌گویند: «اصول‌زدایی از سیاست خارجی»؛ این را من متوجه نمی‌شوم.
ورود بدون اصول و اندیشه و آرمان به عرصه سیاست خارجی بی‌معنا است و چنین سیاستی یک شیر بی‌یال و دم و اشکم است که از آن هیچ دستاوردی نمی‌شود انتظار داشت.
یکی از چالش‌هایی که در عرصه سیاست خارجی مطرح است، مسئله حقوق بشر است. اگر باور داشته باشید که انسان‌‌شناسی و معرفت‌شناسی ما مبانی کامل‌تری دارد، آن موقع دچار تزلزل در بحث حقوق بشر نمی‌شویم، بلکه مدعی حقوق بشر می‌شویم.
اگر اندیشه درست شکل بگیرد، آن وقت مفهوم تروریزم دقیقاً تعریف خاص خودش را دارد و الزاماً این‌گونه نیست که شما به مفهومی متعهد باشید که دیگران از تروریزم ارائه می‌کنند. می‌توانید تعریف خودتان را داشته باشید.
در انتخابات نهم ریاست جمهوری رویکرد منتخب مردم ویژگی خاصی داشت. یکی این بود که در آن اندیشه‌ای که ارائه می‌کرد، دچار یک سری نوسانات، اعوجاجات و حرکات کاریکاتورگونه نبود. یعنی منطق و انسجام خوبی داشت. و جدا از اینکه قبولش داشته باشیم یا نداشته باشیم، رویکرد خالصی از مبانی و دیدگاهی که داشت ارائه کرد؛ تحت عنوان «اندیشه دینی».
اقداماتی که علیه کشور توسط دیگران انجام می‌شود باید هزینه‌مند شود. بعضی کشورها علیه شما اقدام بسیار منفی می‌کنند؛ ولی هیچ هزینه‌ای برایش نمی‌پردازند، برای چه این کارها را تکرار نکنند؟ این کشور می‌‌گوید یک‌میلیارد دلار فلان کالا را از ایران خریدم یا فروختم و بانی قطعنامه هم علیهش شدم، هیچ فرقی هم نکرده. یک‌میلیارد دلار هم نهصد میلیون دلار نشد! چرا این کار را نکنم؟
***
مطابق برنامه تعیین‌شده، زمان آغاز مذاکرات هیات‌ ایرانی با سولانا و همراهانش ۴۵/۱۹ به وقت تهران اعلام شده بود و تا آخرین لحظات کار روزنامه، خبری از این مذاکرات اعلام نشد.


بررسی موضع جدید ایران پس از استعفای لاریجانی
سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی پیش از مذاکرات هیات ایرانی با خاویر سولانا اعلام کرد که وی در مذاکرات ایران احتمال تغییر در موضع هسته‌ای را به دنبال تغییر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ارزیابی خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، کریستینا گالاچ به خبرنگاران گفت: ما می‌خواهیم ببینیم که ایرانی‌ها با چه دیدگاهی به رم می‌آیند و اینکه آیا کناره‌گیری لاریجانی به معنای تغییر در موضع ایران است؟وی افزود: این موردی است برای اینکه یک بار دیگر دریابیم آیا احتمال از سرگیری مذاکرات درباره پیشنهادها وجود دارد یا خیر.
براساس این گزارش، سولانا پیشنهادی را که در ژوئن سال گذشته به جمهوری اسلامی ارائه شد و شامل مجموعه‌ای از مشوق‌های سیاسی و اقتصادی در ازای رها کردن غنی‌سازی اورانیوم است، بار دیگر مطرح خواهد کرد.
گالاچ در این باره گفت: مساله این است که یک بار دیگر بفهمیم آیا امکان آغاز مذاکرات (درباره این پیشنهاد) وجود دارد یا خیر. وی افزود که این مجموعه «همه آنچه را که ایران برای یک برنامه هسته‌ای نیاز دارد، در اختیارش قرار می‌دهد و راه را برای رابطه سیاسی که ایران را از انزوی کنونی بیرون می‌آورد، باز می‌کند.»