جمعیت، ۷۰‌میلیون و ۴۷۲‌هزار و ۸۴۶‌نفر، بعد خانوار، ۸/۴، نرخ باسوادی، ۶۱/۸۴ و مواردی از این دست آمارهایی هستند که هر ۱۰‌سال یک بار یا هر فصل در ایران استخراج می‌شوند. دیروز (اول آبان) با گذشت سال‌های متمادی استخراج آمار در ایران رسما ۸۹‌ساله شد. نهاد آمارگیری رسما در سال ۱۲۹۷ ایجاد شد که مسوولیت‌های آمارگیری برعهده آن بود، از آن سال تاکنون ۸۹ سال می‌گذرد و با گذشت این سال‌ها هنوز آمارگیری و جمع‌آوری آمار و استناد به آنها با مشکلاتی همراه است. به گزارش ایسنا در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی به منظور ثبت وقایع چهارگانه، اداره ثبت احوال کشور تاسیس شد. با ثبت اطلاعات مرتبط با تولد، فوت، ازدواج و طلاق از سوی اداره مذکور، ضرورت اطلاع از جمعیت کشور و تعیین سازمانی که به جمع‌آوری این اطلاعات بپردازد مورد توجه قرار گرفت و منجر به آن شد که در سال ۱۳۰۳ هجری شمسی آیین‌نامه‌ای به تصویب برسد و در این آیین‌نامه اداره‌ای مسوول آمار و وظایف آن مشخص شود.

بر اساس این مصوبه مسوولیت جمع‌آوری و متمرکز کردن آمارهای مورد نیاز به عهده وزارت کشور گذاشته شد. در خرداد ماه سال ۱۳۱۸ هجری شمسی اولین قانون سرشماری در مجلس شورای ملی تصویب شد.

در اجرای این قانون سرشماری نفوس از دهم اسفندماه همان سال در شهر تهران و در سال ۱۳۱۹ و ۱۳۲۰ هجری شمسی در ۳۳ شهر کشور به تدریج به اجرا درآمد.

در اسفند ماه سال ۱۳۳۱ هجری شمسی سازمان همکاری آمار عمومی تشکیل شد و در فروردین ماه سال ۱۳۳۲ هجری شمسی، قانون آمار و سرشماری به تصویب رسید.

در این سال اداره آمار و سرشماری از اداره کل آمار و ثبت احوال منتزع و به سازمان همکاری آمار عمومی ملحق شد. به این ترتیب برای اولین بار سازمانی که منحصرا وظیفه جمع‌آوری آمار را به عهده داشت به وجود آمد که در سال ۱۳۳۴ هجری شمسی به اداره آمار عمومی، وابسته به وزارت کشور تغییر نام یافت و این اداره در سال ۱۳۳۵ هجری شمسی اولین سرشماری عمومی نفوس را در کل کشور به اجرا درآورد. با تاسیس اداره آمار عمومی، فعالیت‌های آماری وارد مرحله جدیدی شد و همه ساله طرح‌های گوناگون آماری در زمینه‌های مختلف اجتماعی ـ اقتصادی به اجرا درآمد.

در سال ۱۳۷۹ سازمان برنامه و بودجه کشور با سازمان امور اداری و استخدامی کشور ادغام شده و تحت عنوان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور فعالیت خود را ادامه داد. هم‌اکنون مرکز آمار ایران به این سازمان که به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی تغییر یافته، وابسته است. قانون مرکز آمار ایران هم در سال ۵۳ به تصویب رسید.