رییس‌جمهوری آمریکا شب گذشته در تماس تلفنی با همتای روسی خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران و سفر اخیر پوتین به تهران گفت‌وگو کرد و خواستار همراهی مسکو با تحرکات خصمانه واشنگتن در این زمینه شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، «جورج بوش» در گفت‌وگوی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» درحالی خواستار فشار بیشتر بر ایران به علت برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز آن شد که پوتین هفته قبل تاکید کرده بود ایران در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست و روسیه مخالف هرگونه اقدام نظامی علیه ایران است.

گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفید درباره محتوای گفت‌وگوی بوش و پوتین اظهار کرد: پرزیدنت بوش بر اهمیت ادامه اعمال فشار از طریق سازمان ملل متحد برای تعلیق اثبات پذیر فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران تاکید کرد.

این سخنگو افزود: بوش درباره سفر هفته گذشته پوتین به تهران نیز با وی گفت‌وگو کرد. بوش قبلا گفته بود از پوتین خواهد خواست مواضع خود را درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران روشن کند و درباره سخنانش در زمینه حمایت از ایران و اجازه ندادن به حضور نظامی بیگانه در منطقه خزر توضیح دهد.

رییس‌جمهوری آمریکا چهارشنبه هفته گذشته گفته بود به دنیا هشدار داده اگر علاقه‌مند به اجتناب از «جنگ جهانی سوم» هستند، باید مانع از دستیابی ایران به فناوری ساخت سلاح‌های اتمی شوند. سخنگوی کاخ سفید بعدا این اظهارات را فقط لفاظی توصیف کرد و سناتور هرید رید، رهبر دموکرات‌های مجلس سنا نیز سخنان بوش را بسیار غیرضروری دانست.