23ساعت و نیم در ایروان

سیدهادی حسینی چاوشی

انتشار یک خبر تایید نشده مبنی‌بر بازگشت ناگهانی محمود احمدی‌نژاد از سفر ارمنستان، این سفر متداول رییس‌جمهوری ایران را همچون بیشتر سفرهای او حاشیه‌سازکرد. احمدی‌نژاد که ظهر دوشنبه برای سفری دوروزه به ایروان، پایتخت ارمنستان رفته بود، پیش از ظهر دیروز، این شهر را ترک کرد و به تهران بازگشت. هرچند احمدی‌نژاد در بازگشت از سفر ارمنستان به خبرنگاران ایرانی گفت که سفرش به این کشور مطابق برنامه و حتی اندکی بیشتر از پیش‌بینی‌ها طول کشیده است، اما خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از «ویکتور ساگاموینان» دبیر مطبوعاتی ریاست‌جمهوری ارمنستان گزارش داد: «احمدی‌نژاد شامگاه دوشنبه به روبرت کوچاریان، رییس‌جمهوری ارمنستان گفت که مجبور است برنامه‌های روز سه‌شنبه‌اش در ارمنستان را لغو کند و به دلیل اتفاقات غیرمنتظره‌ای که به توجه فوری نیاز دارد، به تهران بازگردد.»

آسوشیتدپرس البته افزود که هیچ اتفاق غیر‌منتظره‌ای که بتواند بازگشت زودهنگام احمدی‌نژاد به تهران را توجیه کند، گزارش نشده است. اما مقامات رسمی ایران، از جمله شخص رییس‌جمهوری، مجتبی ثمره هاشمی، مشاور ارشد وی و محمدجعفر بهداد، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری همگی بر این عقیده بودند که سفر احمدی‌نژاد «به طور کامل» و «در چارچوب مشخص‌شده» انجام شده است.

رییس‌جمهوری که ساعت ۹ و ۳۰دقیقه صبح سه‌شنبه ایروان را ترک کرده و حوالی ظهر به تهران رسیده بود، در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد تهران، دستاوردهای سفر خود به ارمنستان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: به‌رغم اینکه این سفر ۲۲ساعت پیش‌بینی شده بود، اما به دلیل طولانی شدن جلسه با ایرانیان مقیم ارمنستان، ۲۳ساعت و ۳۰دقیقه به طول انجامید.

مشاور ارشد رییس‌جمهوری نیز گفت: سفر هیات عالی رتبه ایرانی به ایروان بسیار موفقیت‌آمیز بود و همه برنامه‌های این سفر به موقع انجام شد.

به گفته ثمره هاشمی، احمدی‌نژاد در آخرین برنامه که صبح سه‌شنبه انجام شد با جمع زیادی از ایرانیان مقیم ایروان به گفت‌وگو نشست و با رییس مجلس و وزرای انرژی و خارجه ارمنستان نیز در نشستی صمیمانه دیدار کرد.

اما خبرگزاری نووستی روسیه به نقل از دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری ارمنستان گزارش داد که قرار بود احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه در مجلس این کشور سخنرانی و از مجموعه یاد بود قربانیان قتل عام ارامنه توسط امپراتوری عثمانی و مسجد کبود ایروان

دیدن کند.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری ارمنستان درباره دلیل آنچه «لغو تمام برنامه‌های روز سه‌شنبه احمدی‌نژاد در ارمنستان» خوانده است، توضیحی نداد، اما خبرگزاری ایتارتاس روسیه بدون ذکر نام به نقل از یک منبع رسمی ارمنی نوشت که علت بازگشت ناگهانی احمدی‌نژاد به تهران، «اتفاقات غیر منتظره و دیداری ضروری که او در ایران داشت» بوده است.

واحد مرکزی خبر نیز در خبری که تنها چند ساعت روی پایگاه اینترنتی خود قرار داد، نوشت که احمدی‌نژاد به دلیل «مشغله کاری در تهران» سفرش به ارمنستان را کوتاه کرده است.

در همین حال محمد جعفر بهداد، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری ایران، موضوع نیمه کاره ماندن سفر احمدی‌نژاد به ارمنستان را نادرست خواند، اما اضافه کرد: حتی به فرض اگر برخی برنامه‌ها جابه‌جا شده باشد، این یک امر معمول و متداول است.

وی با بیان اینکه از اهداف انتشار این خبر از سوی رسانه‌های ارمنستانی بی اطلاع است به ایسنا گفت: اگر قرار بر موضع‌گیری باشد، باید گفت که این سفر به صورت کامل انجام شده و هیچ اتفاق خاصی در داخل کشور رخ نداده که قرار باشد سفر نیمه‌کاره‌ رها شود.

بهداد افزود: اقدام برخی رسانه‌های غربی برای القای وجود بحران در کشور ما امر جدیدی نیست و این نوع تحرکات منفی تبلیغاتی علیه نظام،‌ عمدتا با هدف کتمان دستاوردهای دولت صورت می‌گیرد و مردم ما معنای این بحران‌نمایی‌ها را که از سوی منابع سیاسی و رسانه‌های غربی صورت می‌گیرد درک می‌کنند.

برخی تحلیلگران رسانه‌های خارجی، علت کوتاه شدن سفر احمدی‌نژاد را لغو غیرمستقیم برنامه بازدید از بنای یادبود ارامنه می‌دانستند، چرا که این بازدید می‌توانست به موضوعی بحث‌برانگیز در روابط ایران و ترکیه تبدیل شود.

ترکیه این موضوع را که کشتار ارامنه در آن زمان نسل کشی بوده است، مطلقا قبول ندارد.

اما بهداد، هرگونه شایعه‌ای در مورد لغو برنامه‌های سفر رییس‌جمهوری ایران به ارمنستان را تکذیب کرد و گفت: هرگونه القای وجود بحران یا مساله خاصی در ایران، صرفا بر اثر ناآگاهی یا شیطنت‌های سیاسی قابل تعریف است.

خبرهای خوش هوافضا

احمدی‌نژاد در سفر ۲۳ساعت و نیمه خود به ارمنستان، علاوه بر مذاکره با روبرت کوچاریان، رییس‌جمهوری این کشور، در دانشگاه ایروان سخنرانی و با ایرانیان مقیم ارمنستان نیز دیدار کرد.

امضای یادداشت تفاهم در بخش‌های اقتصادی، بانکی و کنسولی، سرمایه‌گذاری همکاری‌های مشترک ساخت نیروگاه بادی از سوی بخش‌خصوصی ایران در ارمنستان و نیز صدور بیانیه مشترک روسای جمهوری ایران و ارمنستان، حاصل سفر احمدی‌نژاد به ایروان بود.

رییس جمهوری صبح سه‌شنبه در جمع ایرانیان مقیم ارمنستان گفت: جمهوری اسلامی ایران در صنعت هوافضا پیشرفت‌های خوبی داشته است که در آینده‌ای نزدیک، اخبار آن به اطلاع ملت ایران خواهد رسید. به گزارش ایرنا وی افزود: امروز قدرت‌های زورگو تلاش می‌کنند تا به هر بهانه‌ای در مقابل پیشرفت ملت بزرگ ایران مانع ایجاد کنند.

وی افزود: برخی از قدرت‌ها خیال می‌کنند صاحب دنیا هستند و از اینکه شاهد پیشرفت یک ملت با فرهنگ هستند، ناراحتند و تلاش دارند تا با ایجاد مانع از پیشرفت چنین ملتی جلوگیری کنند.

احمدی‌نژاد همچنین دوشنبه شب به وقت محلی در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیون دولتی ارمنستان، در پاسخ به سوالی در ارتباط با ترانزیت گاز ایران از طریق ارمنستان گفت: خط لوله انتقال گاز ایران به ارمنستان با ظرفیت مشخص درحال آزمایش است، اما انتقال گاز ایران به اروپا از طریق ارمنستان پیشنهاد خوبی است که نیازمند بررسی و مطالعات فنی و اقتصادی است. رییس جمهوری ایران درخصوص ساخت پالایشگاه در ارمنستان و همچنین نیروگاه برق آبی در رودخانه ارس نیز تصریح کرد: توافق‌های اولیه برای ساخت پالایشگاه صورت گرفت و مطالعه برای مکان یابی به خوبی پیش می‌رود.

احمدی‌نژاد ظرفیت منطقه‌ای این پالایشگاه را بیش از نیاز مردم ارمنستان دانست و افزود: این پالایشگاه می‌تواند زمینه خوبی برای همکاری مشترک بین ایران، روسیه و ارمنستان باشد.