انتقاد لاوروف از سیاست دوگانه واشنگتن در قبال ایران

دنیای اقتصاد - وزیر امور خارجه آمریکا از چین خواست از تلاش‌های آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای ایران حمایت کند. خبرگزاری رویترز به نقل از شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه با یانگ‌جیه‌چی، وزیــر امور خارجــه چین در مقر وزارت خارجه آمریکا دیدار و درباره ایران با وی گفت‌وگو کرد. مک کورمک درباره این دیدار به خبرنگاران گفت: وی بر این حقیقت که ما همگی یک هدف مشترک داریم، تاکید کرد.

مک کورمک در ادامه با تکرار اتهام‌های آمریکا مبنی بر نظامی‌بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: هیچ کس مایل نیست شاهد دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای باشد، از این رو لازم است قطعنامه جدید تحریم شواری امنیت را به پیش ببریم. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که معاونان سیاسی اعضای دائمی‌شورای امنیت سازمان ملل (انگلیس، فرانسه، روسیه، آمریکا و چین) به علاوه آلمان قصد دارند به زودی با یکدیگر دیدار کنند و آمریکا امیدوار است چین در این نشست شرکت کند.

وی درباره جزئیات مکان و زمان برگزاری این نشست اطلاعاتی ارائه نکرد و تنها گفت که احتمالا «در هفته آینده یا دیرتر» انجام می‌گیرد.

مک کورمک گفت: رایس چین را تشویق به داشتن نقشی تاثیرگذار کرد، کاری که این کشور در یک سال و نیم گذشته در تنظیم و تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت انجام داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه آیا چین نماینده‌ای به نشست بعدی قدرت‌های جهانی خواهد فرستاد یا خیر، گفت: اعلام چنین خبری را بر عهده چین می‌گذاریم.

در ادامه این گزارش آمده است: تصمیم چین برای حضور نداشتن در نشست بروکسل که در نهایت لغو شد، ضربه شدیدی برای تلاش‌های غرب در راستای تشدید فشار بر ایران به خاطر خودداری این کشور از توقف فعالیت‌های هسته‌ای‌‌اش بود. چین اعلام کرده بود که این تصمیم دلایل «فنی» داشته و بر مبنای بی‌میلی پکن برای حمایت از تحریم‌های جدید نبود.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از مک کورمک گزارش داد: واشنگتن امیدوار است چین به زودی همکاری خود را در زمینه مساله تحریم‌ها نشان دهد.

وی گفت: ما درچند هفته گذشته مشغول تشویق آنها به داشتن نقشی سازنده‌تر هم در زمینه برنامه‌ریزی برای نشست معاونان سیاسی و هم در زمینه توافق با مفاد قطعنامه تحریم‌ علیه ایران بوده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: من فکر می‌کنم بتوانیم به توافقی دست یابیم. باید ببینم که آیا می‌توانیم در هفته‌های آینده به چنین توافقی دست یابیم یا خیر.

زلمای خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در سازمان ملل روز ۱۵‌نوامبر به چین هشدار داد که اگر جلوی اعمال تحریم‌های جدید را بگیرد، در صورت شکست دیپلماسی در حل مساله هسته‌ای باید مسوولیت آن را بپذیرد.

خلیل‌زاد این سخنان را پس از آن بیان کرد که محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌اعلام کرد که ایران در شفاف سازی ماهیت و دامنه برنامه هسته‌ای خود «پیشرفت چشم‌گیری» داشته است، اما باید در ارائه اطلاعات فعال‌تر باشد.

خلیل‌زاد چین را به اتلاف وقت در زمینه «شرکت در نشست مدیران سیاسی برای رسیدن هر چه زودتر به توافق درباره اعمال تحریم‌های جدیدتر علیه ایران» متهم کرد. این در حالی است که سرگئی لاوروف اعلام کرد که روسیه برای حل مساله هسته‌ای ایران از طریق سیاسی- دیپلماتیک تلاش می‌کند.

خبرگزاری نووستی به نقل از وزیر امور خارجه روسیه گزارش داد: مسکو گفت‌و‌گوی نزدیکی با همه طرف‌های ذی‌ربط برای یافتن راه حل قابل قبول مساله هسته‌ای ایران انجام می‌دهد.

لاوروف در مصاحبه‌ای با مجله ایتوگی، گفت: در عین حال ما مدت‌ها است که دوگانگی مشهودی را در مواضع دولت آمریکا مشاهده می‌کنیم. از طرفی نمایندگان این کشور در سطوح مختلف به طرفداری آمریکا از تلاش‌های مشترک برای یافتن راه حل مساله هسته‌ای ایران از طریق صرفا سیاسی-دیپلماسی سخن می‌گویند، از سوی دیگر تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه تهران و کشورهای ثالث از جمله روسیه اعمال می‌کنند و همچنین اعلامیه‌های آنها در مورد اینکه راه‌حل نظامی‌ مساله ایران هنوز بر روی میز مذاکره قرار دارد نیز بیشتر و شدیدتر شده است.

به گفته لاوروف به اعتقاد مسکو راه‌حل نظامی ‌این مساله غیرقابل پذیرش و غیرسازنده است.

وی خاطرنشان کرد: تنش‌زایی درباره ایران به جو نامطلوب سیاست خارجی و فضای غیرمعتمدانه‌ای مبدل می‌شود که کار یافتن راه‌حل قابل قبول را دشوار می‌سازد.

وی معتقد است: نحوه توسعه بحران اوضاع پیرامون برنامه هسته‌ای ایران در بسیاری از جهات به نتایج همکاری‌های تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ بستگی دارد.