باید نهایت استفاده را از گزارش البرادعی برد

دنیای اقتصاد - مسوول دیپلماسی اتحادیه اروپایی با اشاره به گزارش اخیر محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نحوه همکاری ایران با این آژانس گفت: باید از فضای مثبتی که این گزارش به‌وجود آورده است، نهایت استفاده را کرد.

خاویر سولانا در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه عربی زبان الوفاق گزارش البرادعی را مثبت و حاوی نکات مهم دانست و گفت: این گزارش محور مذاکرات آتی این اتحادیه با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در لندن خواهد بود. او درباره اعمال فشار آمریکا به اتحادیه اروپایی برای تهیه گزارش منفی درباره پرونده هسته‌ای ایران و زمینه‌سازی برای تشدید تحریم‌ها علیه این کشور گفت: ما هرچند که روابط خوبی با این کشور (آمریکا) داریم؛ ولی به اصولی پایبندیم و من به عنوان مسوول دیپلماسی این اتحادیه وظیفه دارم که به مثبت‌ترین نتایج ممکن در این خصوص دست یابم.

سولانا ابراز امیدواری کرد که مذاکرت آتی اتحادیه اروپایی با ایران نتایج مثبتی را محقق کند.

سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان صبح روز جمعه در لندن با سولانا دیدار و گفت‌وگو می‌کند. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، جلیلی در این دیدار، ایده‌های جدیدی را از سوی جمهوری اسلامی مطرح می‌کند.

سولانا پس از این دیدار گزارشی را درباره مذاکرات خود با نمایندگان ایران به کشورهای ۱+۵ ارائه می‌کند.

گزارش البرادعی و سولانا محور اصلی تصمیم آتی این کشورها در قبال ایران خواهد بود.

محمد البرادعی در آخرین گزارش خود درباره فعالیت هسته‌ای ایران اعلام کرد که پاسخ‌های ارائه شده از سوی ایران درباره برنامه‌های سانتریفیوژهای P۱ و P۲ با یافته‌های آژانس انطباق دارد.

براساس این گزارش، پرونده سانتریفیوژهای P۱ و P۲ به عنوان دومین محور از مسائل باقیمانده در موضوع هسته‌ای ایران بسته شد.

پیش از این نیز، آژانس اعلام کرده بود که پرونده پلوتونیوم و آلودگی انبارهای کرج بسته شده است.

با بسته‌شدن پرونده سانتریفیوژهای P۱ و P۲ ظرف چند هفته آینده ایران و آژانس در مورد سایر موارد مذاکره خواهند کرد.

این اقدامات در قالب توافق ایران و آژانس تحت عنوان «طرح اقدام» صورت گرفته است.

لاریجانی، البرادعی و همچنین سولانا پایه‌گذاران این توافق بودند. از این رو سولانا نمی‌تواند نسبت به نتایج این طرح بی‌تفاوت باشد.

یک دیپلمات نزدیک به آژانس که نامش فاش نشد از تلاش‌های آمریکا برای اعمال فشار بر آژانس جهت تغییر گزارش مثبت «محمد البرادعی» خبر داده بود.

این دیپلمات بااشاره به همکاری‌های مثبت ایران باآژانس در زمینه موضوع سانتریفیوژهای P۱ و P۲ اظهار کرد: در صورت بسته شدن پرونده سانتریفیوژهای P۱ و P۲، «بی‌پایه و اساس بودن» ابهام‌ها و اتهام‌های وارد شده در این زمینه از سوی برخی کشورهای غربی مطرح خواهد شد.

جلیلی گزارش البرادعی را پاسخ روشنی به ابهامات و اتهاماتی دانست که عده‌ای آن را مطرح و براساس آن مبنای یک رفتار نادرست را پایه‌ریزی کرده بودند.