روزنامه اسکاتسمن دیروز نوشت: مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی سه‌شنبه در آناپولیس در مریلند با یکدیگر ملاقات می‌کنند تا مذاکرات درباره حل مسائل مورد درگیری‌شان را حل کنند و این در حالی صورت می‌گیرد که ایران همانند یک روح در این کنفرانس حضور دارد.

به گزارش ایسنا، این روزنامه افزود: این کنفرانس یک روزه هفت سال بعد از آن صورت می‌گیرد که تلاش‌های بیل کلینتون، رییس‌جمهوری سابق آمریکا با شکست روبه‌رو شد. این نشست با حضور دست کم چندین کشور عربی برگزار می‌شود که بسیاری از آنها از جمله سوریه با اسرائیل روابط دیپلماتیک ندارند. این گزارش به نقل از تحلیلگران صهیونیستی، افزود: بوش و بسیاری از حاضران امیدوارند که از این همایش عملیاتی را علیه ایران و تلاش‌هایش در خصوص برنامه هسته‌ای آغاز کنند.

یوسی آلفر، مدیر سابق مرکز مطالعات استراتژیک یافا در دانشگاه تل‌آویو گفت: ایران هدف پنهان استراتژیک در این نشست است.

وی افزود: آمریکا در نهایت به پرداختن جدی به درگیری اسرائیل- فلسطین علاقه‌مند است و دلایل آن تنگنایش در خلیج‌فارس و نیازش به اطمینان یافتن از حمایت از سیاست‌هایش در عراق و ایران است.

گالیا گولان، یک متخصص امور بین‌الملل در مرکز هرزیلیا در نزدیکی تل آویو گفت: مشخص است که بوش دستور کار دیگری برای این کنفرانس دارد و آن ایران است. این کنفرانس برای منزوی کردن ایران راه درازی را طی می‌کند.

یک روزنامه صهیونیستی نیز نوشت: ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسرائیل قصد دارد راه‌های توقف برنامه هسته‌ای ایران را یک روز پس از نشست آناپولیس با جورج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «هاآرتص»، یکی از دستیاران ارشد اولمرت که وی را در آناپولیس در مریلند آمریکا همراهی می‌کند، تصریح کرد: این مهم‌ترین دیدار نخست‌وزیر از آمریکا است.

بنا بر این گزارش، اولمرت نگران آن است که بوش در ماه ژانویه ۲۰۰۹ میلادی بدون حل مساله هسته‌ای ایران، قدرت را ترک کند و نتوانسته باشد به این مساله با اقدام نظامی‌یا تحریم‌های سخت‌تر پایان دهد و لذا اولمرت نیز به تازگی نقش خود را در مساله هسته‌ای ایران افزایش داده است.