دنیای اقتصاد- روز گذشته چهار طرح دو فوریتی در صحن علنی مجلس مطرح شد که دو فوریت دو طرح به تصویب نمایندگان رسید و نمایندگان با فوریت دو طرح دیگر مخالفت کردند. با توجه به اینکه مجلس ماه‌های پایانی عمر خود را سپری می‌کند و نوبت بررسی به بسیاری از طرح‌ها در صحن علنی نخواهد رسید، نمایندگان تلاش می‌کنند تا با همراه ساختن قید فوریت به طرح‌ها در زمان باقیمانده فرصت رسیدگی فراهم شود، اما طرح‌هایی که روز گذشته در مجلس مطرح شد در دو مورد برداشت از حساب ذخیره ارزی برای حمایت از کشاورزان و گازرسانی به روستاییان بود که برخی از نمایندگان معتقد بودند این طرح‌ها صرفا جنبه تبلیغاتی و برای کسب آرای عامه در آستانه انتخابات است. به نحوی که حسن سبحانی نماینده دامغان در مخالفت با برداشت از حساب ذخیره ارزی برای گازرسانی به روستاها تصریح کرد: «مصوبات سال‌جاری و سال‌های گذشته مجلس که به این سیاق بوده عملیاتی نشده است و اگر هدف مجلس دلگرم شدن روستاییان باشد و این طرح‌ها عملیاتی نشود خسارت آن برای کشور بیشتر است». با توجه به اینکه یکی از دلایل افزایش بی‌رویه تورم برداشت‌های متعدد از حساب ذخیره ارزی و تزریق نقدینگی به جامعه عنوان می‌شود برخی از نمایندگان معترض به تصویب این طرح‌ها بودند. اما درنهایت مجلس، با دو فوریت طرحی برای برداشت از حساب ذخیره ارزی به منظور تامین کسری اعتبار گازرسانی به روستاهای کشور با ۱۸۲ رای موافق، ۲۴ رای مخالف و ۸ رای ممتنع موافقت کردند.

دو فوریت طرح اصلاح جداول شماره ۴ و ۸ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و قانون بودجه سال ۸۶ کل کشور به منظور تامین کسری اعتبار گازرسانی به روستاهای کشور از طرف محمدعلی حیدری شلمانی، نماینده مردم لنگرود در مجلس مطرح شد. وی گفت: تاکنون اگر چه مجلس مبالغی تا سقف ۸/۳‌میلیارد دلار برای گازرسانی به روستاهای کشور در بودجه‌های سنواتی تصویب کرده است، اما تاکنون این بودجه‌ها تخصیص پیدا نکرده و لازم است برای دلگرمی روستاییان مبلغ یک‌میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی به منظور تامین کسری گازرسانی به روستا‌ها تصویب کنیم.

حسن سبحانی، نماینده دامغان در مجلس، در مخالفت با دو فوریت این طرح گفت: مصوبات سال‌جاری و سال‌های گذشته به این سیاق در مجلس عملیاتی نشده است و به این معناست که این پیشنهادات قابلیت عملیاتی ندارد و دلیل آن آثار اقتصادی آن است.

او ادامه داد: اگر هدف مجلس دلگرم شدن روستاییان باشد، با تصویب یک فوریت نیز حاصل می‌شود. دلگرمی که دنبال آن عملیاتی نباشد، خسارت برای کشور است. وی با بیان این که مصوبات مجلس و اجراییات دولت فشار زندگی را بر مردم بیشتر و بیشتر می‌کند، افزود: تصویب مواردی از این قبیل موجب پمپاژ پول به جامعه‌ای می‌شود که از کثرت نقدینگی که نتوانسته هدایت کند در رنج است. همچنین محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز در مجلس، به عنوان مخالف دوم، گفت: نمایندگان مخالف هم با اصل موضوع موافق هستند، اما اجرای آن در آستانه بودجه ۸۷ امکان‌پذیر نیست.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: رییس بانک مرکزی گفته که بانک را سه قفله کرده است، زیرا آن چنان نقدینگی به جامعه اضافه می‌شود و شده که اگر این روند ادامه پیدا کند، قطعا تورم بسیار افزایش می‌یابد؛ بنابراین ما برای یک کار ارزشمند که رساندن گاز به روستاهاست و به این زودی حاصل نخواهد شد، الان مردم را دچار خسارت و مشکل می‌کنیم.

ایرج ندیمی، نماینده لاهیجان در مجلس، نیز به عنوان موافق این طرح، گفت: وقتی می‌خواهیم یک کار توسعه‌ای کنیم؛ می‌گویند تورم می‌شود. در حالی که الان اکثر شهرها گاز دارند و روستاها حتی نفت سفید هم به اندازه کافی ندارند.

پرداخت تسهیلات برای دیه

نمایندگان مجلس همچنین با ۱۸۹ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از بین ۲۱۰ نماینده حاضر با دو فوریت طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی دولت مجاز می‌شود که پرداخت دیه در جرایم غیرعمدی را تضمین کند.

این طرح در قالب دو فوریت طرح اصلاح بند «م» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور مطرح شد و به تصویب رسید.

مخالفت با برداشت از حساب ذخیره

اما نمایندگان با دوفوریت و یک فوریت ارائه تسهیلات به بانک کشاورزی موافقت نکردند.

عباس رجایی نماینده اراک و کمیجان به عنوان طراح گفت: تمام تکالیف دولت در بخش کشاورزی به بانک کشاورزی سپرده شده، اما تسهیلات مصوب مجلس در این بخش به بانک کشاورزی تخصیص داده نشده است.

رای منفی به اصلاح قانون شیلات

دیروز نمایندگان مجلس، با دو فوریت طرح اصلاح تبصره ۴ ماده واحده قانون تاسیس سازمان شیلات ایران مصوب ۱۳۸۳ نیز موافقت نکردند و این طرح به صورت عادی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.