زندگی در جوار امام رضا (ع)
امیرهادی انواری
جالب‌ترین موضوع در مورد آپارتمان‌های مسکونی مشهد نحوه قیمت‌گذاری آنها است که برخلاف تهران بر مبنای واحد متر مربع محاسبه نمی‌شود. آپارتمان‌ها در متراژ‌های سه‌گانه: زیر ۷۰متر، بالای ۷۰متر، و بالای صد متر قیمت‌گذاری می‌شوند.

مشهد با 2 و نیم میلیون نفر جمعیت در سال 2007 سومین شهر پرجمعیت کشور پس از تهران به شمار می‌رود. وجود بارگاه حضرت امام رضا (ع) در این شهر به عاملی برای جذب زائران از تمامی نقاط کشور تبدیل شده است. به طوری که سالانه حدود 13میلیون نفر زائر به مشهد سفر می‌کنند.
مشهد با حدود ۴۰۰کیلومتر مربع مساحت، ۹۲۵کیلومتر از تهران فاصله دارد. مشهد در نیم قرن اخیر رشد ملایم و در دو دهه اخیر رشد سریع داشته است. سیمای ظاهری شهر در سال‌های ۱۳۲۰-۱۳۰۰ه.ش تغییر کرده و تحت‌تاثیر سیاست شهرسازی، دارای چند خیابان و میدان شد. به طور کلی مشهد ۱۲منطقه شهرداری دارد.
از سوی دیگر مشهد پایتخت خراسان است که امروزه به 3 استان‌ تقسیم شده است. وجود بازارهای متعدد به علت زیارتی بودن شهر موجب شده تا بسیاری از مردم سایر شهر‌ها و روستاهای هم‌جوار به مشهد مهاجرت کنند.
بازارهای مهم شهر مشهد عبارتند از: بازار رضا، بازار مرکزی مشهد، زیست خاور، مرکز تجاری پروما، الماس شرق و بازار بین‌المللی مشهد، دیگر بازارهای شهر مشهد که به صورت مجموعه‌ای فروشگاه‌های مجتمع در یک منطقه خاص وجود دارند، به صورت بازارهای موضوعی درآمده‌اند. بازار پوشاک مشهد در خیابان جنت، بازار طلا در حد فاصل چهارراه دروازه طلایی و چهار راه خسروی، بازار مانتو در خیابان راهنمایی و آزادشهر (به علاوه جنت) و بازار لوازم خانگی در بازار بلوار واقع است.
بازارهای کلی فروشی پوشاک در مشهد عمدتا در میدان 17شهریور واقع هستند. شش پاساژ جواد، کیمیا، آسیا، افشار، کویتی‌ها و مجتمع رضا قطب پوشاک کلی و جزیی مشهد به شمار می‌روند. پاساژ کیمیا عمدتا اجناس خارجی ارائه می‌کند.
همچنین دیگر مرکز مهم کلی فروشی پوشاک در خیابان مدرس (دروازه طلایی)، پاساژ شکوفا قرار دارد. این کلی‌فروشی‌ها، به صورت جزیی نیز جنس عرضه می‌کنند. عمده تولیدی‌های پوشاک و کفش در خیابان جنت قرار دارد. جزیی‌فروشی‌ها و بوتیک‌های لباس بیشتر در خیابان جنت و چهارراه آزادشهر مجتمع است.
پاساژ روس‌ها که در آن اجناس روسی فروخته می‌شوند نیز یکی از پررونق‌ترین پاساژهای مشهد به شمار می‌رود که اگر چه نام «پاساژ روس‌ها» را از آن خود کرده، اما بسیاری از اجناس ساخت کشورهای آسیای شرقی نیز در این پاساژ به فروش می‌رسد. از شهرک‌های جدیدالتاسیس مشهد می‌توان به شهرک‌های گلدیس، ناجا و پروانه در قاسم‌آباد، پردیس در بلوار هاشمیه، شهرک مهدی در بلوار فردوسی و شهرک ایثار در کوی امیر اشاره کرد.
خیابان‌ها، بلوارها و مناطق معروف مشهد عبارتند از: بلوار امام علی (ع)، میدان بار مرکزی، بلوار معلم، بلوار وکیل‌آباد، میدان ۱۵خرداد، طرقبه، کوه سنگی، بلوار سجاد، بلوار هاشمیه، بلوار ملک‌آبا، بلوار پیروزی، پنج‌ تن، کوی طلاب، پایین خیابان و قلعه ساختمان اشاره کرد.
از نکات جالب در مورد شهر مشهد نحوه قیمت‌گذاری در این شهر است. مشهد مانند تهران به بخش‌های شمالی و جنوبی تقسیم نمی‌شود. در تهران منازل مسکونی هر‌چه در نقاط شمالی‌تر واقع شوند، از قیمت بالاتری برخوردارند، اما در مشهد هر چه منازل مسکونی در نقاط غربی‌تر قرار گرفته باشند، از ارزش بیشتری برخوردارند. از محله‌های گران‌قیمت مشهد می‌توان به: بلوار سجاد، بلوار احمدآباد، خیابان کوه‌سنگی، بلوار ملک‌آباد و بلوار هاشمیه اشاره کرد. گران‌قیمت‌ترین ویلاهای مشهد در بلوار ملک‌آباد هستند که قیمت بعضی از آنها میلیاردی است.
از محله‌هایی که قیمت‌های متوسط‌تری دارند می‌توان به آزادشهر، بلوار معلم و بلوار پیروزی اشاره کرد. از مناطقی که قیمت‌های حداقلی در مشهد در آنها مستقر شده‌اند، می‌توان به پنج تن، کوی طلاب، مجلسی، پایین خیابان و قلعه ساختمان اشاره کرد.
محله‌های نزدیک به بارگاه حضرت امام‌رضا (ع) بیشتر از نظر تجاری ارزش دارند. گذشته از مغازه‌ها، نوع خاصی از املاک وجود دارند که به صورت «هتل آپارتمان» در آمده‌اند.
بعضی دیگر از منازل نیز به صورت غیررسمی به زائرپذیر تبدیل شده‌اند. اکثر این هتل آپارتمان‌ها در خیابان تهران متمرکز شده‌اند.
اکثر هتل‌های معروف مشهد نیز در همین مناطق نزدیک به حرم قرار گرفته‌اند. از محلات نزدیک به حرم‌ مطهر امام‌رضا(ع) می‌توان به: بلوار نواب، طبرسی و بلوار شیراز اشاره کرد.
قیمت‌ها به تومان و بر حسب مترمربع است.
اطلاعات براساس اظهارات منابع محلی درج شده است.