روغن نباتی صدرنشین افزایش قیمت‌ها

فاطمه ملایری

براساس گزارش اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی، بیشترین درصد تغییر در متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران، در هفته منتهی به دوم آذرماه امسال، روغن نباتی بالاترین افزایش را با ۶/۴درصد نسبت به هفته قبل از آن و ۴/۱۱درصد نسبت به هفته مشابه ماه قبل (آبان ماه) داشته است. عکس‌ها: حمید جانی‌پور

روغن نباتی جامد (حلب ۵کیلویی) در میادین شهرداری تهران بین ۷۶۰۰ تا ۸۲۰۰ تومان خرید و فروش شد که این رقم در بازار آزاد در تاریخ اعلام شده به طور متوسط به قیمت ۸۶۴۷تومان فروخته شده است؛ در حالی که قیمت روغن نباتی در بازار آزاد در هفته قبل از آن با ۲/۴درصد تغییر، ۸۲۹۵تومان فروخته می‌شد.

بهای روغن نباتی مایع (لیتری) نیز در میادین شهرداری بین ۱۳۰۰ تا ۱۴۵۰ تومان و در بازار آزاد به طور متوسط ۱۴۵۳تومان بوده است.

هفته قبل از تاریخ اعلام شده، روغن‌نباتی مایع ۱۳۷۷ تومان بها داشته است.

همچنین به گزارش اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی در هفته منتهی به دوم آذرماه امسال، بهای ماست غیرپاستوریزه، پنیر غیرپاستوریزه و کره پاستوریزه نوسان اندکی نشان داد و قیمت سایر اقلام گروه لبنیات نسبت به هفته قبل ثابت بود. بهای تخم‌مرغ بالا رفت و شانه‌ای ۲۰۴۰۰ الی ۲۶۰۰۰ریال فروش می‌رفت. قیمت برنج وارداتی غیرتایلندی و برنج داخله درجه دو کاهش یافت و بهای سایر انواع برنج تغییر مهمی نداشت. در گروه حبوب قیمت لوبیاچیتی تغییری نداشت، بهای لوبیا سفید بالا رفت و قیمت سایر اقلام نوسان جزئی نشان داد. در هفته مورد بررسی،‌ میادین زیرنظر شهرداری، اقلام میوه و سبزی تازه را که کیفیت نسبتا مناسبی داشت به نرخ‌های سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران می‌فروختند. ضمنا در میادین مذکور، فروش انگور و گوجه‌فرنگی کم بود. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌نمودند که در گروه میوه‌های تازه‌بهای سیب قرمز تخم لبنان، نارنگی، لیموشیرین و خربزه کاهش ولی قیمت سایر اقلام افزایش یافت و در گروه سبزی‌های تازه‌ بهای خیار، کدوسبز، سیب‌زمینی و لوبیا سبز پایین آمد، اما قیمت سایر اقلام به ویژه گوجه‌فرنگی بالا رفت.

در این هفته، بهای انواع گوشت قرمز نسبت به هفته قبل افزایش اندکی یافت. قیمت گوشت مرغ پایین آمد.

در هفته مورد گزارش، بهای چای خارجی ثابت بود و قیمت قند و شکر کاهش جزئی، ولی بهای انواع روغن‌نباتی افزایش یافت.

«گروه‌های مواد خوراکی»

۱ و ۲- لبنیات و تخم‌مرغ

در هفته مورد بررسی، قیمت ماست غیرپاستوریزه و کره پاستوریزه هر یک ۷/۰درصد پایین آمد، اما بهای پنیر غیرپاستوریزه ۳/۰درصد بالا رفت و قیمت سایر اقلام گروه لبنیات تغییری نداشت. بهای تخم‌مرغ ۲/۳درصد افزایش یافت.

۳ و ۴- برنج و حبوب

در این هفته، قیمت برنج وارداتی تایلندی ثابت بود و بهای برنج داخله درجه یک ۴/۰درصد بالا رفت، ولی قیمت سایر انواع برنج تا ۰/۳درصد پایین آمد. در گروه حبوب بهای لوبیا چیتی تغییری نداشت و قیمت عدس ۹/۰درصد کاهش اما بهای سایر اقلام ۲/۰درصد الی ۴/۱درصد افزایش یافت.

۵ و ۶- میوه‌ها و سبزی‌های تازه

در گروه میوه‌های تازه قیمت سیب قرمز تخم لبنان ۳/۰درصد، نارنگی ۰/۳درصد، لیموشیرین ۹/۲درصد و خربزه ۳/۳درصد پایین آمد، ولی بهای سایر اقلام ۸/۰درصد تا ۱/۱۸درصد بالا رفت.

در گروه سبزی‌های تازه قیمت خیار ۸/۹درصد، کدوسبز ۵/۱۷درصد، سیب‌زمینی ۲/۰درصد و لوبیا سبز ۴/۲درصد کاهش اما بهای گوجه‌فرنگی ۹/۳۳درصد و قیمت سایر اقلام ۵/۰درصد الی ۴/۵درصد افزایش یافت.

۷ و ۸- گوشت قرمز و گوشت مرغ

در هفته مورد گزارش، بهای انواع گوشت قرمز ۷/۰درصد بالا رفت. قیمت گوش مرغ ۰/۱درصد کاهش یافت.

۹، ۱۰ و ۱۱- قند، شکر، چای و روغن نباتی

در هفته مورد بررسی، بهای چای خارجی ثابت بود و قیمت قند و شکر به ترتیب ۵/۰درصد و ۷/۰درصد پایین آمد، اما قیمت انواع روغن نباتی ۲/۴درصد تا ۵/۵درصد بالا رفت.