اعلام وضعیت «اضطراری» برای اصلاحات بازار کار در اروپا

مترجم: شادی آذری

بنا به نظر کارشناسان، اتحادیه اروپا به اصلاحات دور از دسترسی برای بازار کار خود نیاز دارد تا قادر شود از نظام تامین اجتماعی خود حمایت کند. فابیان زولیگ، تحلیل‌گر ارشد سیاست‌گذاری‌هــا در مرکـــز سیاست‌گذاری‌های اتحادیه اروپا در مقاله‌ای که روز سه‌شنبه بیست و نهم نوامبر منتشر شد، نوشته است‌: «به نظر می‌رسد اروپاییان تمایل و انتظار دارند یکی از نظام تامین اجتماعی در سطح بالا حمایت کند، اما بسیاری این سوال را مطرح می‌سازند که آیا با توجه به تعداد کم پرداخت‌کنندگان و افزایش زیاد دریافت‌کننده‌های هزینه‌های درمان و مستمری‌ بازنشستگی چنین اقدامی به لحاظ اقتصادی ممکن است یا خیر.»براساس پیش‌بینی‌های‌جمعیت‌شناختی، جمعیت اتحادیه اروپا نه تنها تا سال ۲۰۵۰ تا حدود ۲۰میلیون نفر کاهش خواهد یافت، بلکه ترکیب جمعیتی آن نیز به طرز قابل‌‌‌توجهی تغییر خواهد کرد.

در شرایطی که هم‌اکنون به ازای هر یک‌نفر در سن بازنشستگی چهارنفر شاغل در سن اشتغال در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ به ازای هر فرد کهنسال تنها دو نفر شاغل وجود داشته باشد که علت آن هم افزایش تدریجی سن در این اتحادیه است.

زولیگ خاطرنشان ساخته است که اغلب کشورهای عضو اتحادیه اروپا تازه به مسیر اطلاعات گام نهاده‌اند، اما بودجه‌های دولتی در چندین کشور عضو این اتحادیه رو به کمبود گذاشته است و همین موضوع اقدامی عاجل را برای تسریع در امر اصلاحات نشان‌می‌دهد.

او در توضیح این مساله می‌گوید: «وقت زیادی برای اقدام نداریم. دیگر بیست سال زمان برای ایجاد اصلاحات را در اختیار نداریم».

کارکنان مسن‌تر پول کمتر می‌گیرند

زولیگ گفته است که نرخ اشتغال باید افزایش یابد به خصوص باید در میان زنان، افراد مسن، اقلیت‌های قومی، معلولان و افراد کم‌مهارت بالاتر رود.این گروه‌ها که در‌حال‌حاضر در بازار کار اغلب کشورهای عضو اتحادیه اروپا حضور چندان فعالی ندارند، شاهد تفاوت‌های بسیار بین کشورهای مختلف عضو این اتحادیه هستند.

این تحلیل‌گر مرکز سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا الگویی را پیشنهاد داده است که طی آن اتحادیه اروپا از بازنشستگی زودهنگام خلاص می‌شود، سن بازنشستگی افزایش می‌یابد و سیاست‌هایی در پیش گرفته می‌شود که کارکنان مسن نیز به بازار کار وارد شوند.

یکی از روش‌های پیشنهادی برای اجتناب از کنار گذاشتن نیروهای مسن، این است که دستمزدهای آنان به تناسب بهره‌وری آنها پرداخت شود، حتی اگر این بدان معنا باشد که کارکنان مسن بسیار کمتر از شرایط کنونی درآمد داشته باشند.

اما جسپرهارتویگ پدرسن، مدیر دفتر ملی کار در دانمارک طی جلسه روز سه‌شنبه هشدار داد که نظام تامین‌اجتماعی دانمارک نمی‌تواند به راحتی به این الگوی اتحادیه اروپا تغییر شکل یابد.

او گفته است:‌ «این نظام، نظامی بسیار پرهزینه است. هزینه‌های بازار کار دانمارک در مقیاس با درصد تولید ناخالص داخلی این کشور دوبرابر میانگین هزینه‌های بازار کار اتحادیه اروپا است. علاوه بر این نظامی است که سالیان سال است، به کار گرفته شده و دارای ریشه‌های تاریخی قوی است. تغییر شکل و اصلاح این نظام کار سهل و آسانی نیست.»