صندلی‌های پف کرده آرام بخش

یوسف آذرنوش

صندلی‌های پف کرده رنگ وارنگ، دور تا دور هم چیده شده‌اند از جنس فوم و چرم و پارچه. در مدل‌هایی مختلف منبت‌کاری شده و ساده.

اینجا بازار مبل است. مبل‌ها کم‌کم جای خود را در تمام منازل شهری باز می‌کنند.

مبل‌ها پدیده‌های حجیم، اما بی‌سر و صدا هستند که بخش زیادی را از یک اتاق خانه دربر می‌گیرند تا نقش خود را به عنوان آرامش‌دهنده روح و جسم ایفا کنند.

وقتی از یک موقعیت خسته‌کننده رها می‌شوی و پا به خانه می‌گذاری مبل‌ها به انتظارت مانده‌اند تا خستگی را از تنت خارج سازند.

زمانی «پشتی»ها چنین نقشی داشته‌اند و تکیه‌گاهی بوده‌اند در خانه‌ها تا احساس راحتی را برای خانواده و مهمانان ایجاد کنند، هر چند که این پدیده در برخی جاها هنوز از مد نیفتاده است و برخی مردم آن را در جهیزیه دختران خود می‌گنجانند و برخی نیز برای وفادار ماندن به سنت‌های خود آن را در خانه‌های خود نگه‌داشته‌اند.

با این حال، گرایش مردم به استفاده از مبل در خانه‌ها، روند فرهنگ، مبل‌نشینی تر خواهد شد تا جایی که می‌توان ادعا کرد که مبل جزو ضروریات زندگی شود.

در‌حال‌حاضر، مبل تا حدود زیادی در گروه کالاهای لوکس زندگی به شمار می‌رود و داشتن آن از دیدگاه برخی خانواده‌ها نوعی «کلاس» تلقی می‌شود و نوعی برتری.

اما وجود مبل گذشته از چنین دیدگاه‌هایی مزیت‌های خاص خود را دارد. اینکه انتخاب یک مبل چگونه صورت می‌گیرد، نیازمند اطلاعاتی است که ما را در خرید بهتر آن یاری می‌سازد.

البته پیش از آن که بخواهیم مبلی انتخاب کنیم، باید میزان پولی را که به آن اختصاص داده‌ایم، در نظر آوریم.

چرا که قیمت مبل‌ها از ۱۰۰هزار تومان تا ۲۷میلیون متغیر است، در نتیجه نمی‌توانیم با میزان پولی که داریم به انتخاب هر نوع مبل دست بزنیم.

البته باید توجه داشته باشیم که عمر مبل‌ها متفاوت است و در واقع هنگام انتخاب مبل کیفیت آن باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

تهران دو بازار عمده مبل دارد. یکی بازار مبل امام حسین(ع) واقع در خیابان مازندران و سه‌راه نارمک و دوم، بازار مبل تهران که در یافت‌آباد است.

به قول یکی از فروشنده‌ها، بازار مبل یافت‌آباد مختص پولدارها است و بازار مبل امام حسین (ع) مختص کم‌درآمدها و به گفته همین فرد، به‌رغم وجود دیدگاه‌های منفی نسبت به بازار امام حسین (ع) اما در همین بازار مبل‌هایی وجود دارد که در بازار مبل تهران با قیمت‌های بیشتری به فروش می‌رسد.

نکته دیگر اینکه اغلب مبل‌ها در بازار امام حسین(ع)، تولید داخلی هستند که اغلب کیفیت مرغوبی دارند و در مقابل، اغلب مبل‌های بازار یافت‌آباد وارداتی هستند و با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسند.

به طور کلی هنگام خرید مبل مولفه‌های مختلفی مطرح می‌شوند. به اعتقاد اخلاقی، تولیدکننده و فروشنده مبل در بازار امام حسین(ع)، سه عامل «چوب»، «پارچه» و «جنس ماده‌ای که داخل پارچه به کار می‌رود» باید هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد.

چوب یکی از بخش‌های اصلی یک مبل محسوب می‌شود، جنس خوب چوب برای مبل راحتی، «راش» است که از همه بهتر است.

در این مرحله، در برخی مبل‌ها از چوب روسی استفاده می‌شود که چندان مطلوب نیست و در مقابل برخوردها ضعیف است.

در مبل‌های استیل (منبت‌کاری شده روی چوب آن)، چوب گردو و راش از کیفیت بالایی برخوردار است، اما متاسفانه در این مرحله از انواع چوب‌ها استفاده می‌شود و کیفیت کار را کاهش می‌دهد.

این فروشنده در مورد پارچه به کار رفته در مبل می‌گوید: در پارچه خارجی، پارچه‌هایی به کار می‌رود که رنگ قاطی نمی‌کند و بافت‌ آن چاپ نیست.

البته در این میان، برخی پارچه‌های ایرانی هستند که از جنس‌های خارجی آن بسیار بهتر است.

اخلاقی با اشاره به این که متاسفانه در ایران مردم هنگام خرید به قیمت اهمیت بیشتری می‌دهند تا کیفیت آن و به همین دلیل، تولیدکنندگان مبل داخل به‌رغم اینکه در ساخت مبل بسیار قوی هستند، اما گرایش مردم به خرید مبل ارزان موجب شده تا آنها از مواد اولیه کم‌کیفیت‌تر استفاده کنند.

وی می‌افزاید: به عنوان مثال به جای استفاده از چوب مرغوب، از چوب‌هایی استفاده می‌شود که آنها را در ساخت جعبه میوه به کار می‌برند. اخلاقی می‌گوید: تشخیص اینکه کدام مبل از کیفیت بالا برخوردار است و از مواد باکیفیت استفاده شده، برای مردم بسیار مشکل است.

به اعتقاد وی نوع چوب به کار رفته در مبل را هر کسی نمی‌شناسد تا بتواند کارآیی آن را درک کند. واقعیت این است که هر چوبی، یکسری خصلت‌های خاص خود را دارد که کاربرد آن را از دیگر کارها تفکیک می‌کند. به عنوان مثال، چوبی که در کلاف سرویس‌خواب به کار می‌رود با چوبی که در میز آشپزخانه به کار می‌رود، متفاوت است و این دو را نمی‌توان به جای همدیگر به کار برد.

اخلاقی، در خصوص قیمت مبل می‌گوید: در مبل‌های راحتی، پایین‌ترین قیمت ۲۸۰هزار تومان است که تا یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان نیز وجود دارد. البته مبل سناتور با قیمت ۱۰۰هزار تومان فروش می‌رود.

اما قیمت مبل‌های استیل (منبت‌کاری شده) از ۴۷۰هزار تومان شروع می‌شود و تا ۱۰میلیون تومان ادامه دارد.

در میان مبل‌های خارجی که بهترین آنها ایتالیایی و آلمانی است، قیمت‌های بسیار بالایی دارند که از ۱۰میلیون به بالا است. مبل‌هایی هم هستند که از کشورهای جنوب شرقی آسیا نظیر چین، مالزی، هنگ‌کنگ وارد شده‌اند که قیمت‌های آنها بالای یک‌میلیون تومان است.

حسینی، تولیدکننده و فروشنده مبل در میدان امام‌حسین در مورد کیفیت یک‌مبل می‌گوید: مصالحی که در مبل‌ها به کار می‌رود، بسیار مهم است. به عنوان مثال، نخی که در آن به کار می‌رود از ۵۰۰تومان تا ۵هزار تومان متفاوت است که در برخی مبل‌ها چون از نخ خوب استفاده نشده است، پس از مدتی درز پیدا می‌کند. در مورد پارچه، قیمت‌ها از ۳هزارتومان تا ۲۰هزار تومان برای هر متر وجود دارد.

وی می‌افزاید: اینکه چرا برخی مبل‌ها پس از مدتی دچار نشست می‌شود و فرو می‌رود، ناشی از این است که از اسفنج بدون فنر استفاده شده است که به این نوع مبل‌ها می‌گویند کار «بازاری»؛ چرا که برخی تولیدکنندگان بدون توجه به استانداردهای یک مبل و تنها برای کسب پول به تولید مبل‌هایی بی‌کیفیت روی می‌آورند.

وی می‌گوید: مبل‌های استیل تهران که از دستگاه‌های منبت‌کاری جدیدتر استفاده می‌کنند، در مقایسه با مبل‌های استیل تولید شده در شهرستان بهتر است و از ظرافت بیشتری برخوردار است.

این تولیدکننده مبل‌های راحتی می‌گوید: متاسفانه وجود برخی دیدگاه‌ها موجب شده است تا گرایش افراد به خرید مبل به بازار یافت‌آباد بیشتر جلب شود و مردم احساس کنند که مبل‌های خوب و با قیمت مناسب تنها در آنجا وجود دارد؛ در حالی که در بازار امام‌حسین (ع) مغازه‌های زیادی هست که مبل‌های مختلف با قیمت‌های مناسب عرضه می‌کنند.

وی به مبلی اشاره می‌کند و می‌گوید: این مبل را ما ۴۵۰هزار تومان می‌فروشیم، اما همین مبل در بازار یافت‌آباد ۷۰۰هزار تومان عرضه می‌شود.