خداحافظی فرشیدی از دولت نهم

علی احمدی، رییس دانشگاه پیام نور، سرپرست وزارت آموزش و پرورش شد. عکس: خبرگزاری فارس

کابینه بازهم ناقص شد

وزیر آموزش و پرورش استعفا کرد

مجید اغرازی: محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش پس از چند روز شایعه سرانجام دیروز استعفا کرد. رییس‌جمهوری در حالی استعفانامه فرشیدی را پذیرفت که کابینه‌اش به تازگی و پس از کسب رای اعتماد وزرای نفت، صنایع و معادن ترمیم شده بود، اما گویی قرار نیست این کابینه برای مدت قابل‌اعتنایی با ظرفیت کامل به فعالیت خود ادامه دهد. اگر طی روزهای گذشته شایعه برکناری و استعفای اجباری محمد جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی دولت نهم لباسی از واقعیت بر تن خود نکرد، دیروز شایعه استعفای وزیر آموزش و پرورش به قامت یک واقعیت رخ نمود و خبرگزاری‌ها خبر دادند که با درخواست محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری، فرشیدی از وزارت آموزش و پرورش استعفا کرد و مجتبی ثمره هاشمی مشاور عالی رییس‌جمهوری در جلسه خود با وزیر مستعفی آموزش و پرورش پس از طرح درخواست احمدی‌نژاد مبنی‌بر استعفا، علیرضا علی‌ احمدی رییس فعلی دانشگاه پیام نور را به عنوان سرپرست و همچنین وزیر پیشنهادی برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش معرفی کرد.

ساعت ۱۷دقیقه بامداد دیروز خبرگزاری نزدیک به دولت نهم - فارس - برای اولین بار خبر استعفای فرشیدی از وزارت آموزش و پرورش را مخابره کرد و نوشت: شنیده شده است که استعفای فرشیدی مورد پذیرش رییس‌جمهوری قرار گرفته و احمدی‌نژاد به زودی علی احمدی را به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش معرفی می‌کند. این خبرگزاری در ساعت ۰۹:۰۹ بامداد دیروز نیز بر این استعفا و پذیرش آن از سوی احمدی‌نژاد تاکید کرد و حتی حدود یک ساعت و نیم پس از آن از خداحافظی فرشیدی با معاونان خود در وزارت‌خانه یادشده خبر داد، اما در ساعت ۱۱:۲۳ خبر دیگری مبنی‌بر صحیح نبودن خبر استعفای وزیر آموزش و پرورش به نقل از علی سعیدلو معاون اجرایی رییس‌جمهوری منتشر کرد. سعیدلو قاطعانه و به همان شیوه‌ای که خبر استعفای وزیری هامانه از وزارت نفت و ابراهیم شیبانی از بانک مرکزی را تکذیب می‌کرد، به خبرگزاری فارس گفت: چنین خبری وجود ندارد. معاون اجرایی رییس‌جمهوری با ابراز تاسف از این که برخی هر روز با اهداف خاص، اخباری در خصوص استعفای وزرای دولت نهم منتشر می‌کنند، تصریح کرد: باید بررسی شود که چرا برخی با طرح این مطالب به دنبال ایجاد ناهماهنگی و ضعف در دولت هستند؟

در این میان، گویی همه‌چیز دست به دست هم داده است تا بار دیگر سخنان تکذیبی سعیدلو تکذیب شوند؛ چرا که نه تنها دیروز خبرگزاری‌ها از خداحافظی فرشیدی با مدیران خود خبر دادند که گلناز سعیدی، مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام‌نور به خبرگزاری مهر گفت:‌ رییس دانشگاه پیام‌نور، اصغر ابوالحسنی، معاون آموزشی این دانشگاه را به عنوان قائم‌مقام خود منصوب کرده است. بدین ترتیب خبرهای مربوط به جانشینی علی احمدی در جایگاه وزارت آموزش و پرورش قوت یافت. پس از پرویز کاظمی، وزیر رفاه و تامین‌اجتماعی، محمد ناظمی اردکانی، وزیر تعاون، کاظم وزیری هامانه، وزیر نفت و علیرضا طهماسبی، وزیر صنایع و معادن این پنجمین وزیر است که به درخواست رییس‌جمهوری کابینه را ترک می‌کند.

به اعتقاد برخی از صاحب‌نظران حوزه آموزش و پرورش برآورده نشدن توقع احمدی‌نژاد در خصوص در اختیار قرار دادن فضاهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش به دانشگاه پیام‌نور توسط فرشیدی یکی از دلایل اصلی برکناری وی از وزارت تلقی می‌شود. دولت در آبان‌ماه سال گذشته با صدور بخشنامه‌ای از وزارت آموزش و پرورش خواست که ساختمان‌ها و اماکن اضافی خود را در اختیار دانشگاه پیام‌نور قرار دهد. در آبان‌ماه سال‌جاری نیز با تاکید مجدد احمدی‌نژاد، فرشیدی در بخشنامه‌ای از روسای سازمان‌های آموزش و پرورش خواست تا این بخشنامه هیات‌دولت را اجرا کنند، اما این همه در حالی است که با توجه به کمبود فضاهای آموزشی و وجود ۲۸هزار مدرسه دوشیفته درخواست دولت نهم از آموزش و پرورش توقعی غیرکارشناسی و غیرمسوولانه تلقی شد. در این روزها دیگر دولت اصولگرا با اختصاص بودجه‌های کلان و پرداخت امتیازات ویژه به منظور گسترش دانشگاه پیام نور و از سوی دیگر خرده‌گیری بر روندهای اجرایی و مالی دانشگاه آزاد که اکبر هاشمی رفسنجانی رییس هیات امنای آن است، تلاش دارد تا با ظرفیت‌سازی‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در دانشگاه پیام نور‌درصدد رقابت با دانشگاه آزاد برآید.

بدین ترتیب استعفای ناخواسته فرشیدی بیانگر این است که امکانات آموزش‌وپرورش با آمدن علی احمدی که پیش از این از وی به عنوان وزیر سایه حوزه آموزش دولت نهم یاد می‌شد، بیشتر از گذشته در خدمت توسعه سریع‌السیر دانشگاه پیام نور قرار گیرد.

علی احمدی با روی کار آمدن دولت نهم برای تصدی وزارت تعاون به مجلس معرفی شد، اما نتوانست از نمایندگان مجلس هفتم رای اعتماد بگیرد. با وجود این، به اعتقاد برخی از صاحبنظران به دلیل اینکه تنها ۶ماه از عمر مجلس هفتم باقی است و در این روزها نمایندگان برای کسب رای و جلب آرای حوزه‌های انتخابیه خود در مجلس حضور نمی‌یابند، احتمال کسب رای علی احمدی برای تصدی پست وزارت آموزش‌وپرورش بعید نیست. به ویژه اینکه چندی پیش نیز یکی از نمایندگان با اشاره به اصرار رییس‌جمهوری بر تغییر وزرا از بی‌انگیزه بودن نمایندگان درخصوص چانه‌زنی در این خصوص صحبت به میان آورده است.

مشکلات آموزش و پرورش

مشکلات بزرگ‌ترین دستگاه دولتی، مربوط به دیروز و امروز نیست و عمیق‌تر از آن است که بعد زمانی خاصی پیدا کند.

پس از استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش، در اردیبهشت ماه سال‌جاری وی بارها به مجلس رفت تا به سوالات نمایندگان در مورد مسائل آموزش‌وپرورش پاسخ دهد.

در این میان برخی نمایندگان تذکراتی را هم به فرشیدی داده بودند که از آن جمله، عدم جذب نیروی لازم برای تربیت بدنی به‌رغم افزایش ساعت ورزش، پیگیری پرداخت بدهی‌های آموزش‌وپرورش، به کار نگرفتن مدیران زن در آموزش‌وپرورش و تامین کسر بودجه آموزش‌وپرورش بود. همچنین بر اساس آمار سال ۸۰ آموزش‌وپرورش رتبه چهارم در نسبت سهم ارزش افزوده به سهم مصرف واسطه دستگاه‌ها با ضریب ۴/۳ را به خود اختصاص داده است.