دنیای اقتصاد- ۴ زلزله نسبتا بزرگ از شنبه شب تا عصر دیروز شهر تبریز و حوالی آن را تکان داد و موجب وحشت و هراس مردم این شهر شد.

زلزله نیمه‌شب یکشنبه، تبریزی‌ها را با وجود هوای سرد و بارش برف به خیابان‌ها کشاند، به طوری که برخی مردم این شهر تا عصر دیروز که زلزله چهارم نیز رخ داد، در کوچه و خیابان‌های این شهر سرگردان بودند. بر اساس این گزارش، وقوع اولین زلزله در ساعت ۵۲/۲۱ شنبه شب به قدرت ۹/۳ریشتر به وقوع پیوست. به دنبال آن دومین زمین لرزه در ساعت ۱۵/۲۲ همان شب اتفاق افتاد. مرکز لرزه‌نگاری کشوری، بزرگی دومین زلزله شنبه شب تبریز، ۶/۴درجه در مقیاس ریشتر اعلام کرد. این در حالی است که یک ماه و نیم قبل نیز در همین منطقه زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۴/۴ریشتر اتفاق افتاده بود.

این گزارش می‌افزاید: این زلزله در طول ۴/۴۶ درجه جغرافیایی، ۲/۳۸درجه شمالی و در عمق دو کیلومتری سطح زمین به وقوع پیوسته است.

زلزله سوم نیز در ساعت ۲۳/۶ صبح دیروز تبریز را تکان داد و باعث شد مدارس تبریز در نوبت صبح تعطیل شود. چهارمین زمین‌لرزه دیروز با قدرت ۸/۳ریشتر ساعت ۱۳ و ۲۹دقیقه تبریز را لرزاند و کانون این زمین لرزه ۷کیلومتری شرق تبریز گزارش شد. علی حق‌بین، مسوول هماهنگی امداد و نجات ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه، کشور در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد پیرامون این زمین‌لرزه‌ها گفت: از ابتدای سال تاکنون ۹زمین‌لرزه بالای ۳ریشتر در آذربایجان شرقی به وقوع پیوسته که ۴مورد اخیر آن در شب و روز یکشنبه این هفته رخ داد.

به گفته وی هم اکنون تعدادی از مردم در خیابان‌ها مستقر شده‌اند. وی از آمادگی کامل تمام نیروهای امدادگری کارگروه‌های عملیاتی در تبریز خبر داد و گفت: هم چنین ستاد حوادث غیرمترقبه نیز در تبریز تشکیل جلسه داده و وضعیت منطقه را مورد بررسی قرار داده است.

وی گفت: طی تماس‌هایی که با مراکز علمی و تحقیقاتی برقرار شده این زمین‌لرزه ناشی از فعال شدن گسل‌های فرعی در ۱۲۰کیلومتری تبریز بوده است. محمود فاطمی عقدا، رییس پژوهشکده سوانح طبیعی کشور نیز پیرامون احتمال وقوع زلزله‌های مجدد در تبریز به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: طبق بررسی‌های انجام شده زلزله خطرناکی به وقوع نخواهد پیوست، اما این موضوع همچنان در دست بررسی است.