لبنیات در کش و قوس ریالی
معصومه روزبهانی
لبنیات، همان مهمانی است که سال‌ها در سفره‌های ما حضور داشته است. آری، لبنیات سال‌ها است که مکمل سفره‌های رنگین و زیبای ایرانیان است و خیلی از نیازهای پروتئینی بدن ما را تامین می‌کند.

در حال حاضر قیمت‌های لبنیات سوار بر چرخ و فلکی شده است که هر روز بالا و پایین می‌شود ولی آنقدرها هم نیست که نظر مشتری را جلب کند،‌ لذا هیچ یک از مصرف‌کنندگان نیز هیچ اعتراضی بر روی این موضوع نمی‌کنند.
سعید میرزایی، یکی از مصرف‌کنندگان لبنیات می‌گوید: «آنقدر گرفتاری و مشکل در زندگی روزمره ما وجود دارد که این تفاوت قیمت‌ها اثری در زندگی ما نمی‌گذارد. ولی در کل هر کالایی که در کشور ما گران می‌شود، سبب گران شد کالاهای دیگر می‌شود.
وی معتقد است که این گونه مسائل کنترل بسیار زیادتری را از سوی مسوولان ذی‌ربط می‌طلبد.
خوب دقت کنید، هنگامی که در شهرستان‌هایی که بیشترین و مهم‌ترین صنعتشان پرورش و فروش دام باشد، گرانی به وجود بیاید، این گرانی از سوی دامداران تهرانی به تهران می‌آید و ایشان نیز به سبب گرانی، قیمت اجناس جانبی دام که از جمله آن می‌توان به شیر اشاره کرد را بالا می‌برند در نتیجه شرکت‌های تولید لبنیات به دلیل قیمت خرید بالایی که انجام داده‌‌اند، قیمت محصولات خودشان را بالا می‌برند.
اسکندری از فروشندگان لبنیات می‌گوید: اصولا قیمت لبنیات سالی یک مرتبه تغییر می‌کند که آن هم از سوی اتحادیه اعلام می‌شود. اما مبالغ کمی که هر روز شاهد کم و زیاد شدن آن در صنعت لبنیات هستیم، مربوط به شرکت‌ها و مراکز پخش آن است.
بورس شهری
در تمام سطوح مختلف شهر و در تمام سوپرمارکتی‌های گسترده در آن،‌ لبنیات به وفور یافت می‌شود. انواع و اقسام محصولات لبنیاتی از کیلویی گرفته تا بسته‌بندی شده آن در این مراکز یافت می‌شود ولی اصولا قیمت‌ها در تمام این فروشگاه‌ها یکسان نیست. مغازه اولی اگر یک ماست نیم‌کیلویی کاله را به قیمت پانصد و پنجاه تومان بفروشد در مغازه دومی حتما قیمت همین محصول حداقل ده بیست تومان با مغازه اولی تفاوت دارد.
حسن همدانی، از عمده‌فروشان این‌گونه محصولات می‌گوید: دلیل این تفاوت‌های چندتومانی بسته به نوع صاحب مغازه‌های سوپرمارکتی است، چرا که اگر آنها از شرکت و به صورت نقدی خریدکنند شرکت مربوطه حدود ۳درصد به آنها تخفیف می‌دهد ولی علت آنکه تعدادی از فروشگاه‌های سوپرمارکت مقداری از دیگران گران‌تر می‌فروشند،‌ این است که خریدشان به صورت وعده‌ای است. یعنی یا به صورت چکی از شرکت اجناس خود را تهیه می‌کنند یا اینکه از مراکز فروش عمده به شکل امانی مایحتاج خود را تهیه می‌‌کنند.
حال این‌گونه قوانین خودسرانه چه وقت سامان‌دهی می‌شود، ا... اعلم!