جاسبی هک شد
امیرهادی انواری
سه‌شنبه هفته گذشته دانشجویان دانشگاه آزاد واحد بوئین‌زهرا سایت شخصی عبدا... جاسبی، رییس دانشگاه آزاد را به آدرس www.jassbi.net هک کردند.

هکرها در پیامی‌که در ساعات اولیه هک سایت، روی هوم‌پیج سایت قرار داده بودند علت این کار را رساندن گوشه‌ای از مشکلات دانشجویان این واحد به گوش رییس دانشگاه آزاد عنوان کردند.
براساس پیامی‌که در ساعات اولیه هک سایت روی آن قرار گرفته بود، این اقدام که دانشجویان رشته‌های کامپیوتر، حقوق، روانشناسی و حسابداری همان واحد مسوولیت آن را به عهده گرفته بودند در پی بی‌توجهی مسوولان به خواسته‌های دانشجویان شکل گرفته بود.
ظهر چهارشنبه گویا بالاخره دامنه سایت از سوی دارنده سایت باز پس گرفته و نامه دانشجویان از روی سایت برداشته شد. پس از ساعت 12 ظهر روز چهارشنبه سایت دوباره فعالیت خود را از سر گرفت. حال اینکه آقای دکتر عبدا... جاسبی،
رییس دانشگاه آزاد مطالبات دانشجویان دانشگاه آزاد را با این روش از نظر گذراندند یا خیر، هنوز خبری در این مورد منتشر نشده است.
در ابتدا خبرگزاری فارس، فردا نیوز و جهان‌نیوز خبر هک سایت عبدا... جاسبی را پوشش دادند که بعدا خبرگزاری فارس خبر را از روی سایت حذف کرد.
نامه محترمانه هکر‌ها
معمولا در نامه‌هایی که هکر‌ها برای دارندگان سایت روی هوم‌پیج بعد از هک منتشر می‌کنند از کلمات رکیک و توهین‌آمیزی استفاده می‌شود. اما نامه هکر‌های سایت جاسبی بسیار مودبانه نوشته شده بود و بیشتر به تظلم‌خواهی بود تا نامه اعتراض‌آمیز. لحن نوشتاری نامه، به خصوص به کار بردن الفاظی مانند «مافیا» در متن نامه و ادبیات استفاده شده در آن قابل توجه است و مشخصا نوع نگارش آن به لحن هیچ کدام از گروه‌های صنفی و سیاسی فعال شبیه نیست. البته تا زمانی که عوامل هک سایت مشخص نشوند، هیچ‌گونه اظهار نظری در مورد هویت آنان نمی‌توان کرد.
همچنان که از لحن این نامه مشخص است در بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی‌ و به خصوص در واحد‌هایی نظیر بوئین‌زهرا، پیشوا و... الویت مطالبات دانشجویان مانند دانشگاه‌های سراسری سیاسی نیست. هر چند این اتفاق یعنی هک سایت رییس دانشگاه اقدامی ‌بی‌سابقه است، اما پیش از این نیز دانشجویان دانشگاه آزاد نسبت به برخورد مسوولان حراست و شهریه‌های دانشگاه آزاد خواهان رسیدگی مسوولان رده بالای دانشگاه بودند.
درگیری‌های سیاسی
انتقاد‌های دولت نسبت به دانشگاه آزاد با چاشنی «اعتراض به بالا بودن شهریه‌ها» شکلی مردمی ‌به خود گرفت، اما پس از گذشت بیش از دو سال از اولین اظهار نظر‌ها و ادامه روند تعیین شهریه‌ها اکنون دیگر ثابت شد که انتقاد مربوط اصلی به ترکیب هیات موسس است و میزان شهریه نیز در حاشیه قرار داشته است.
حدودا از ابتدای سال تحصیلی (85-84) به طرز بی‌سابقه‌ای دولت نسبت به میزان شهریه و ترکیب هیات موسس به اظهار نظر پرداخت. در پی این اظهار نظر‌ها و در آذر ماه 84 محمود احمدی نژاد تهدید کرد که در صورت اصلاح نشدن بعضی از موارد ذکر شده، ممکن است «تصمیمی‌ انقلابی» در مورد دانشگاه آزاد اتخاذ کند.
عبدا... جاسبی، رییس دانشگاه آزاد نیز به کرات در پاسخ به چنین اظهار نظر‌هایی در مورد اصلاح ساختار سازمانی دانشگاه، همچنین تعدیل شهریه‌ها، ضمن خلاف واقع خواندن آنها، طرح چنین مسائلی را تشویش اذهان عمومی‌دانسته است. و خاطر نشان کرده است که تصمیم در مورد چنین مسائلی تنها در اختیار هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد است. در آذرماه سال ۸۴ و پس از چند ماه انتقاد تند احمدی نژاد از افزایش شهریه‌های دانشگاه آزاد، جاسبی با رییس‌جمهوری دیدار کرد و از کاهش ۱۰ تا ۱۸درصدی شهریه‌ها خبر داد؛ اما معاون وی بلافاصله کاهش شهریه را رد کرد و گفت به جای کاهش شهریه، به دانشجویان وام خواهند داد!
این برخورد دانشگاه آزاد هر چند با انتقاد وزیر علوم روبرو شد؛ اما سرانجام مسوولان دانشگاه آزاد نه تنها شهریه‌های سال تحصیلی 85-84 را کاهش ندادند، بلکه در شهریور سال بعدـ یعنی پیش از آغاز سال تحصیلی 86-85 با اعلام نرخ‌های علی‌الحساب شهریه، از افزایش 10 تا 14 درصدی شهریه‌ها خبر دادند. خبری که یک بار دیگر احمدی‌نژاد را به واکنش واداشت و این بار جدی‌تر از همیشه، مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی‌ را تهدید کرد.
موضوع از ابتدای سال تحصیلی ۸۵-۸۴ همچنان مطرح است و پرونده مناقشه دولت و دانشگاه آزاد هنوز بسته نشده. اما از اواخر پاییز سال گذشته تا اواخر بهار سال‌جاری موضوع تا حدی مسکوت مانده بود و به شکل قبل جنجالی دنبال نمی‌شد. تا اینکه پیش از آغاز سال تحصیلی امسال باز هم اظهارنظر‌ها آغاز شد، باز هم دو طرف بیانیه‌هایی را صادر کردند. اما از زبان دانشجویان دانشگاه آزاد وضع آنها چندان فرقی نکرده است.
چه دانشجویان و چه خانواده‌های دانشجویان، به خصوص در بعضی از رشته‌های پزشکی و هنر که کمر زیر هزینه‌های تحصیل در دانشگاه آزاد فرسوده کرده‌اند، پس از گذشت بیش از دو سال هنوز هم در انتظار «تصمیم انقلابی» رییس جمهوری هستند، که گویا به فراموشی سپرده شده است. با وعده‌ها و اظهار نظر‌های مهیج که هیچ‌گونه تاثیری در روند شهریه‌های دانشگاه آزاد نداشته، موضوع کاهش شهریه دانشگاه آزاد امروز دیگر به صورت یک موضوع فکاهی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد مطرح است که هرگز محقق نخواهد شد.
آیا دولت می‌تواند اظهارنظر کند
در حال حاضر و با قوانین موجود (در صورتی که قوانین مربوط به دانشگاه‌ها و موسسات علمی‌آزاد به همین شکل باقی بماند) تنها شورای خارج از دانشگاه که توانایی تاثیرگذاری بر روی روند اداره دانشگاه آزاد اسلامی ‌را دارد«شورای عالی انقلاب فرهنگی» است.
اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی‌ که مصوب همین شورا است، ارکان این دانشگاه را هیات موسس، هیات امنا، رییس دانشگاه و شورای دانشگاه می‌داند. هیات امنای این دانشگاه نیز که اختیارات گسترده ای از جمله عزل یا پیشنهاد نصب رییس دانشگاه و نیز پیشنهاد میزان شهریه برای تصویب نهایی وزارت علوم را دارد از ۹ نفر تشکیل شده که رییس‌جمهور فقط می‌تواند دو نفر از آنها (نماینده وزارت علوم و استاندار تهران) را تعیین کند. با تمام اینها دولت یک ابزار مهم در دست دارد. میزان شهریه دانشگاه آزاد پس از پیشنهاد هیات امنا باید به تایید وزیر علوم برسد.
تاریخچه دانشگاه آزاد
دانشگاه آزاد در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۶۱ آغاز به کار کرد. در مدت بیش از ۲۵ سال فعالیت خود، بیش از یک میلیون و ۹۰۰هزار دانشجو در مقاطع مختلف از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.
دانشگاه آزاد اسلامی‌از سوی آیت‌ا... ‌هاشمی‌ رفسنجانی در تریبون نماز جمعه سال 61 رسما اعلام موجودیت کرد و امام خمینی (ره) با اهدای کمک یک میلیون تومانی برای مسوولان دانشگاه دعای خیر کردند.
پس از آن هیات موسس ۶ نفره دانشگاه آزاد متشکل از: آیت‌ا... ‌هاشمی‌ رفسنجانی، آیت‌ا... خامنه‌ای، مرحوم سیداحمد خمینی(ره)، آیت‌ا... موسوی اردبیلی، مهندس میرحسین موسوی و دکتر عبدا... جاسبی تشکیل شد.
با گذشت زمان و با رحلت مرحوم سیداحمد خمینی(ره) عملا هیات موسس دانشگاه آزاد به 4 نفر تقلیل یافت. از همان ابتدا سایر اعضای هیات موسس به آیت‌ا... ‌هاشمی‌ رفسنجانی برای پیگیری امور مربوط به دانشگاه آزاد وکالت داده بودند و رییس دانشگاه آزاد با حکم حضرت امام خمینی(ره) و ابلاغ تنفیذیه توسط آیت‌ا... خامنه‌ای، رییس‌جمهور وقت و قبل از مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به عنوان رییس دانشگاه آزاد اسلامی ‌انتخاب شد و به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز درآمده‌ بود.
پس از اختلاف دولت و دانشگاه آزاد نهایتا در آذرماه سال ۸۵، دکتر علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، دکتر حسن حبیبی رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام دکتر محسن قمی، معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجلس خبرگان، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، تولیت آستان حضرت امام (ره) و دکتر جعفر توفیقی، عضو هیات علمی‌دانشگاه تربیت مدرس، به عنوان پنج عضو جدید هیات موسس دانشگاه آزاد معرفی شدند.
با افزوده شدن این پنج نفر اعضای جدید، تعداد افراد عضو هیات موسس به 9 نفر افزایش یافت.
در مواد ۲، ۳ و ۴ کلیات آیین‌نامه تاسیس موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی که به ترکیب اعضا، وظایف هیات موسس و شرایط عمومی اعضای هیات موسس پرداخته است، در تبصره ۲ ماده ۲ در مورد جایگزینی اعضای هیات موسس آمده است:«چنانچه اعضای هیات موسس به هر دلیل از حد نصاب کمتر شود، به تعداد مورد نیاز افراد واجد شرایط دیگری با تایید اعضای هیات موسس انتخاب می‌شوند، ولی در این ماده، صرفا تشخیص و احراز شرایط به عهده شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گذاشته شده‌است.»
متن نامه هکرها به عبدا... جاسبی
«جناب دکتر ما دانشجویان دانشگاه آزاد واحد بوئین‌زهرا از شما خواهشمندیم راجع به وضعیت دانشجویان این دانشگاه رسیدگی کامل را مبذول فرمایید. در این واحد جو بسیار سنگینی حاکم است. به نظر شما آیا در دانشگاه نباید به رای دانشجو ترتیب اثر داده شود؟ در این واحد نه تنها دانشجویان بلکه حقوق استادان نیز پایمال می‌شود. در این واحد جو فرهنگی و آموزشی به یک جو خفقان تبدیل شده است. به طوری که هر نوع تصمیمی ‌به دلخواه خود در مورد دانشجویان اتخاذ می‌شود. وضعیت غذایی دانشجویان به طوری اسف‌بار است که در غذای دانشجویان «چسب زخم مصرف شده» یافت شده است و جدای از آن کیفیت غذایی بسیار پایین است.
در این واحد به دانشجویان به دید متهمان بالقوه نظاره‌گرند! به‌طوری که در داخل راهروهای دانشگاه دوربین‌های مدار بسته گذاشته است! برخورد مسوولان با دانشجویان بسیار توهین‌آمیز است. به طوری که این واحد کوچک دانشگاهی تبدیل به یک زندان کوچک شده است. جناب آقای دکتر آیا شان دانشجو در این حد است که با او به‌صورت یک مفسد برخورد شود؟
آقای دکتر دختران این واحد دانشگاهی از امنیت جانی در رفت و آمد به دانشگاه برخوردار نیستند که حتی جناب آقای «آ» یکی از استادان به این موضوع اشاره کرده‌اند که کسی ترتیب اثر نداده‌است و جالب است بدانید که این منطقه جزو حوزه نظارتی ایشان است و به صورت کتبی و رسمی‌از طرف ایشان به ریاست دانشگاه ابلاغ شده است! جناب دکتر خواهشمندیم خودتان به این واحد دانشگاهی بیایید و از نزدیک پاره‌ای از مشکلات ما را مشاهده فرمایید و از تک‌تک دانشجویان از شرایط حاکم بر آنها سوال کنید و آگاه شوید. به امید آن روز که ببینیم شما فرشته نجات ما شده‌اید نه کس دیگری.»


شرح: سایت عبدا... جاسبی پیش از هک

شرح: سایت عبدا... جاسبی پس از هک