چرا سورن گران شد؟

محسن گروسی

سورن، سوگلی ایران‌خودرو است. این را همه می‌دانند. این خودرو که به نحوی END (آخر) سمند به شمار می‌رود هم‌اکنون با قیمت عجیب و غریب ۱۸میلیون و ۷۰۰هزار تا ۱۹ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. این در حالی است که طبق وعده‌ای که مسوولان ایران‌‌خودرو قبل از عرضه سورن به بازار و در جریان تبلیغات برای این خودرو به مشتریان می‌دادند، قرار بود این سوگلی با قیمتی حدود یک و نیم میلیون تومان بیشتر از سمند LX به بازار عرضه شود. اما حالا عملا بهای این خودرو حدود ۴میلیون بالاتر از سمند LX در بازار است.

البته مشتریان ایرانی چندان از این خوش‌قولی‌های! خودروسازان داخلی تعجب نکرده و تقریبا به آن عادت دارند. به طور مسلم اگر دلیل این تفاوت فاحش میان بهای وعده داده شده سورن و آنچه که هم‌اکنون در بازار شاهد آن هستیم را از مسوولان ایران‌خودرو بپرسیم، یا گناه آن را بر گردن دلالان و واسطه‌های بازار می‌اندازند یا در توجیهی عجیب‌تر، این موضوع را امری طبیعی فرض می‌کنند.

نکته‌ای که هم منوچهر منطقی، مدیر عامل و هم علی‌اصغر سرائی‌نیا، مدیر فروش این شرکت به آن اشاره کرده‌اند. اما نکته دیگر در این زمینه، اینکه مشتریان ایرانی تاثیرپذیری زیادی از تبلیغات داشته و مبنای خرید خود را روی این پدیده امروزی می‌گذارند. در واقع، تاکید بیش از حد ایران‌خودرو در تبلیغات، مبنی بر پیشرفته‌بودن سورن و داشتن امکاناتی مانند ایربگ، فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و مواردی از این دست که تا یکی دو سال گذشته مشتریان داخلی با آنها بیگانه بودند، (البته نه اینکه فکر کنید، الان نیستند) مسلما تاثیر بسزایی در عدم کنترل قیمت این خودرو در بازار داشته است. چرا که خودروسازان کشور، چندان بدشان نمی‌آید از تقاضای بالای یک محصول (که در اثر تبلیغات فراوانی به وجود می‌آید) در بازار، استفاده (منظور سوء‌استفاده نیست!) کرده و پول خون خودرو را با مشتریان حساب کنند. شاید سخن گزافی نباشد، اگر بگوییم قیمت سورن در بازار به نحوی تکرار خفیف‌تر سناریوی تندر-۹۰ است. به هر حال مسوولان ایران‌خودرو و شخص مدیرعامل این شرکت در آخرین اظهارنظر خود در مورد قیمت سورن، وعده داده‌اند که با عرضه بیشتر این خودرو به بازار در آینده نزدیک، تب سورن نیز کاهش یافته، قیمت آن واقعی خواهد شد. البته اگر مثل همیشه خوش‌قول باشند!