مهدیس فرقانی

تهران بزرگ‌ترین شهر ایران و با ۷میلیون جمعیت، پایتخت کشور است. تهران شامل ۲۲منطقه است که هر منطقه کاربری‌های مسکونی و تجاری خاص مربوط به خود را دارد. منطقه نیاوران در قسمت شمال تهران (منطقه یک) واقع شده است که جزو منطقه شمیرانات به حساب می‌آید.

اغلب آپارتمان‌های آن لوکس و گران‌قیمت هستند. این آپارتمان‌ها با بهترین مصالح و نقشه ساخته شده‌اند. البته قیمت آپارتمان و به طور کلی تمام املاک در این منطقه نسبت به سایر مناطق تهران بسیار بالا است. از عوامل تاثیرگذار روی قیمت مسکن در این منطقه می‌توان به موقعیت جغرافیایی آن در منطقه اشاره کرد. مجتمع دریای نور در منطقه خوش آب‌وهوای نیاوران واقع شده است که شامل ۹۲واحد مسکونی در زمینی به مساحت ۳۹۵۰متر و با زیربنای حدودا ۲۴۷۰۰مترمربع است. سطح زیر زمین و طبقه همکف و ۱۵طبقه مسکونی در دست احداث است. درگاه ورودی مجتمع در طبقه همکف ورودی‌ای مجلل و با وسعتی مناسب با کل بنا و دو ورودی پیش‌بینی شده است. در این فضا علاوه‌بر به‌کارگیری مصالح بسیار زیبا در کف دیوارها تا نصب سقف‌های کاذب و دکوراتیو با ایجاد اختلاف سطح‌های متنوع و امکان نورپردازی‌های جذاب موجب می‌گردد تا در مجموع فضایی بسیار مطبوع فراهم آید.

به منظور تامین دسترسی‌های عمومی به سایر طبقات، سه پیش فضا به صورت مستقل تعبیه شده است که در هر پیش‌فضا یک پله و دو آسانسور و بین این دو نیز پله سومی براساس ضوابط و مقررات سازمان آتش‌نشانی طراحی شده است. فضای موجود در این مجتمع را می‌توان به سه قسمت تقسیم کرد.

در قسمت فضای ورزشی، یک مجموعه ورزشی شامل استخر و سالن چند منظوره همراه با امکانات مناسب پیش‌بینی شده است.

دسترسی به مجتمع ورزشی از طریق ورودی اصلی تامین می‌شود تا کنترل‌های لازم به منظور استفاده اختصاصی ساکنان صورت بگیرد.

جکوزی، سونای خشک و بخار، حوضچه آب سرد، رختکن و تصفیه خانه برای قسمت استخر پیش‌بینی شده است و برای قسمت سالن ورزشی ورزش‌هایی مانند بدنسازی، تنیس روی میز و دیگر ورزش‌های سبک درنظرگرفته شده است. طراحی این فضا به طوری است که برای انجام جلسات سخنرانی می‌توان از آن محل به عنوان آمفی‌تئاتر استفاده کرد.

در فضای مسکونی، ۹۲واحد مسکونی در ۱۵طبقه تهیه شده است. امکان نورگیری از چهار طرف ساختمان و دسترسی کامل ساکنان به نور طبیعی، ایجاد تراس‌های وسیع و اختصاصی برای هر واحد، جداسازی فضاهای عمومی و اختصاصی هر واحد را می‌توان از مزایای مثبت این واحدها دانست. این مجتمع ۱۹طبقه است که طبقات اول تا ششم هر کدام هشت واحد در چهار تیپ و جمعا در قالب ۴۸واحد مسکونی طراحی شده است. ساختمان از طبقه هفتم در هر دو جهت طولی (از سمت شرق به غرب) و از طبقه نهم نیز در جهت عرضی عقب‌نشینی خواهد داشت.