شیک‌پوشی، از رم تا پاریس

رویا وزیری

تا چند روز دیگر سال ۲۰۰۸ آغاز می‌شود و از هم اکنون نبرد طراحان لباس برای کسب سهم بیشتری از مارکت رنگارنگ پوشیدنی‌ها آغاز شده است. امسال نیز در آغاز تغییر فصل از پاییز به زمستان، طراحان برتر لباس و پوشاک جهان همه هنر و ایده‌های جدید خود را به کار بسته‌اند تا برای مشکل‌پسندان طرحی نو دراندازند. حالا همه چشم‌‌ها به مزون‌های رم و پاریس دوخته شده است. جایی که ایده‌‌های نوین از آنجا بیرون می‌آید و با اندک تغییراتی به سراسر جهان سفر می‌کند. طراحان هر منطقه از جهان این ایده‌ها را گرفته و با هماهنگ کردن آنها با شرایط فرهنگی و آداب و رسوم خود، طبع تنوع‌طلب مردمانشان را تغذیه می‌کنند.

آن گونه که می‌نماید، امسال جنگ اصلی در دنیای طراحی لباس بین جورجیو آرمنی و کریستین دیور است.

پیر طراحی ایتالیا امسال خط پررنگی روی طرح‌های سال ۲۰۰۷ خود کشیده است و رنگ و مدل را کاملا تغییر داده است.

سال ۲۰۰۸ سال رنگ‌های روشن است. البته کریستین دیور و جورجیو آرمنی هر کدام راه خود را رفته‌اند. در دنیای طراحی لباس اصطلاحی به نام کلاسیک کاربرد دارد که منظور از آن مدل‌های کاربردی است که در اکثر نقاط جهان قابلیت استفاده دارد. موضوع اصلی این نوشتار نیز مدل‌های کلاسیک است و خلاصه اینکه ذهنتان دنبال مدل‌های مفهومی نرود. مدل‌های مفهومی اغلب به عنوان وسیله‌ای برای ابراز قدرت طراحان لباس در مقابل یکدیگر به کار می‌روند و بسیاری از آنها در فروشگاه‌های اصلی مزون‌ها نیز عرضه نمی‌شوند و کسی که قصد خرید دارد، باید آنها را سفارش بدهد.

اگر چه زمستان ۲۰۰۸ در تسخیر رنگ‌های روشن است؛ اما آرمنی و دیور خلاف یکدیگر عمل کرده‌اند. آرمنی امسال لباس‌های زنانه‌اش را اغلب با رنگ‌بندی تیره‌تر طراحی کرده است و لباس‌های مردانه‌اش رنگ‌های روشن دارند. در مقابل، کریستین دیور لباس‌های زنانه را روشن عرضه کرده و لباس‌های مردانه تمامی تیره هستند و رنگ سیاه وجه غالب در آنها است.

البته اگر لباس، کیف و کفش سیاه دارید، نیازی به دور انداختن آنها نیست؛ چرا که رنگ سیاه در سال ۲۰۰۸ نیز پرطرفدار خواهد بود. رنگ سیاه چه برای لباس و چه برای کفش تنها رنگی است که غول‌های طراحی لباس روی آن اتفاق نظر دارند.

امسال را می‌توان سال بازگشت به گذشته نیز نامید. در سال ۲۰۰۸ موهای ژولیده و شانه نخورده دیگر شما را شیک جلوه نمی‌دهند. بهتر است برای شروع سال ۲۰۰۸ میلادی یک شانه خوب نیز تهیه کنید. جورجیو آرمنی برای خانم‌ها امسال مدل کلاسیک کت و دامن را پیشنهاد می‌کند، آن هم با یقه‌های پهن که تا عرض شانه کشیده می‌شوند. این یقه‌ها به سادگی روی هم می‌آیند و در سرمای اروپا می‌توانند محافظ خوبی باشند. جورجیو آرمنی بافت‌های طرح‌دار را برای سال ۲۰۰۸ در نظر گرفته است. کفش‌های تخت آرمنی با پاشنه‌های ۲ سانتی‌متری امسال، امید اول این طراح ایتالیایی است. برای کفش شب نیز حداکثر طول پاشنه‌ها ۹سانتی‌متر است. چکمه‌های آرمنی نیز بیشتر چرم طبیعی بر مبنای کلاسیک هستند.

در بخش لباس‌های مردانه جورجیو آرمنی نشان داده که یک ایتالیایی تمام‌عیار است. کفش‌های پنجه باریک و کت و شلوار‌های سه دکمه پیشنهاد اول این مزون هستند. برای سال آینده به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها باید کراوات‌های کج‌ راه را به دست فراموشی بسپارند. همه‌چیز به سمت سادگی پیش می‌رود!

در پاریس مزون کریستین دیور تدارک بیشتری دیده است. رنگ اصلی مزون اول پاریس، خاکستری روشن است. برعکس جورجیو آرمنی، دیور از پارچه‌های طرح‌دار استفاده نکرده است، بلکه پارچه‌های این مزون از بافت‌های درشت برخوردار هستند که موجب ایجاد جلوه بصری مناسب برای لباس می‌شوند. کفش‌های تخت ۲۰۰۸ کریستین دیور با پاشنه‌هایی همانند نیم‌کره عرضه شده‌اند که دارای سرپنجه‌های کوتاه هستند. چکمه‌ها نیز اغلب دارای پاشنه‌های پیوسته هستند که لبه‌های آنها با پوست روباه پوشیده شده است. چکمه‌های سیاه و طلایی دیور نیز که از پوست کروکودیل تهیه شده‌اند، جای خود را دارند. رنگ اصلی چکمه‌های امسال دیور، سفید، کرم و بنفش است. امسال دو مدل چکمه اسکی نیز از سوی این مزون عرضه شده است که چندان تفاوتی با مدل‌های سال ۲۰۰۷ ندارد. این چکمه‌های اسکی با برخی با بند‌هایی یا رنگ متضاد تزیین شده‌اند.

خانم‌ها امسال باید منتظر کفش‌های شب با رنگ متالیک باشند. کفش‌های متالیک ۲۰۰۸ اغلب بارنگ‌های نقره‌ای، بنفش و سیاه به فروش خواهند رسید.

کریستین دیور در سال ۲۰۰۸ رنگ‌های تیره را برای آقایان انتخاب کرده است. کفش اصلی پیشنهادی این مزون برای مردان نیز نیم‌بوت‌های چرمی براق با تخت‌پهن هستند. کت و شلوارهای ساده با طرح‌هایی که در متن پارچه‌ به سختی دیده می‌شوند، گزینه کلاسیک اصلی دیور است. آقایان امسال می‌توانند از پوشیدن البسه چرمی لذت ببرند؛ چرا که اکثر طراحان لباس گزینه‌های متعددی را در سال ۲۰۰۸ پیش روی آنها نهاده‌اند. تفاوت چرم‌پوشی سال ۲۰۰۸ با امسال در این است که دیگر نباید کت و پالتوی چرم را با پیراهن غیرهمرنگ پوشید. طراحان لباس این محدودیت را برای خانم‌ها برداشته‌اند و آنها مجاز هستند که کت و پالتوی چرم خود را با رنگ‌های متضاد و غیرهماهنگ هم بپوشند. امسال چرم‌های پازن یا چرم‌های روشن جایگاه ویژه ای دارند. یکسان بودن رنگ کمربند و کفش نیز برای آقایان از اصول اولیه شیک‌پوشی در سال ۲۰۰۸ است.

در مورد عینک، امسال بار دیگر عینک‌هایی با دسته پهن مد خواهد شد. البته بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که کریستین دیور، امسال حرف اول و آخر را در طراحی عینک خواهد زد. از قضای روزگار مدل‌های دیور به بازار ایران هم راه یافته‌اند و با قیمتی در حدود ۳۲۰ تا ۳۴۰هزار تومان در دسترس هستند. یادتان باشد سال آینده عینک‌هایی که نگین‌دار باشند، شما را در سال ۲۰۰۷ نگه می‌دارند.

با کلاه‌هایتان از هر نوعی که باشند، خداحافظی کنید. این را جورجیو آرمنی می‌گوید. امسال در مدل‌های فانتزی کلاه وجود دارد؛ اما در مدل‌های کلاسیک به ندرت شاهد کلاه هستیم. طراحان گفته‌اند که به گذشته بازمی‌گردیم؛ اما دیگر نه خیلی گذشته و عصر کلاه.

زمستان سرد اروپا بدون پالتو سر نمی‌شود. طراحان لباس امسال پالتوهای زنانه‌ای را طراحی کرده‌اند که یقه اکثر آنها با پوست تزئین شده است. پالتوپوست امسال در میان لباس‌های اصلی کلاسیک حضور پررنگی ندارد. اما یقه‌های پوست به شدت پرطرفدار خواهند بود. پالتوهای مردانه اغلب بالای زانو هستند و یقه‌های کوتاه دارند. یادتان باشد پالتوهای مردانه در زمستان ۲۰۰۸ باید با دکمه‌های باز پوشیده شوند، البته نه در سرمای طاقت‌فرسای مسکو!در مورد قیمت این لباس‌ها نیز چندان نیازی به توضیح نیست که باید با یک کارت اعتباری پروپیمان وارد فروشگاه‌های اصلی این مزون‌ها در پاریس ورم شوید. از کفش‌های ۷۰۰دلاری دیور تا پالتوهای چندهزار دلاری آرمنی، همگی انتظار شما را می‌کشند. هر چند بیشتر مردم جهان عقیده دارند که این کالاها بیشتر برای تماشا کردن و گذشتن هستند تا خریدن و استفاده کردن!