آرامشی برای خیال و بازار
علی طجوزی
روزمر‌گی، ترافیک، سردی آب و هوا در یکی دو هفته گذشته، ساختمان‌های بلند، دوری از طبیعت، کم بودن زمان برای سفر و نیاز به احساس آرامش و احساس پرسه در طبیعت و استفاده از فضایی که آرام، آرام این خستگی‌ها را از تن به در کند، دلیلی شد تا علاقه‌مندان به موسیقی و طبیعت طی هفته گذشته آلبوم‌های «آب‌ درخشان» و «خیال در بیشه‌زار» را به عنوان پرفروش‌ترین در زمینه موسیقی‌درمانی یا موسیقی آرامش معرفی کنند.

این دو آلبوم که مجموعه‌ای از اصوات طبیعی ضبط شده در طبیعت هستند، باعث می‌شوند که بعد از شنیدن به حالتی برسیم که احساس یک سفر خوب را در ذهن خود حک کنیم. تنها کافی است چند دقیقه خویش را در جنگلی آرام، همراه با صدای خش‌خش شاخه‌ها و صدای شرشر رودخانه که با هم سمفونی زیبایی را تشکیل می‌دهند، بسپاریم و با بازیابی توان خویش آماده شویم تا دوباره به زندگی بپردازیم و این دلایل باعث شده است که علاقه‌مندان به این نوع موسیقی که چند وقتی است طرفداران زیادی پیدا کرده، با استقبال از این آلبوم‌ها که به تازگی وارد بازار شده‌اند، هفته خوبی را برای آنها رقم بزنند. در این دو آلبوم، قطعاتی را می‌شنویم که شاید بارها آنها را شنیده‌ایم و تنها بعد از شنیدن مجدد آنها است که پی‌به اثرات آنها می‌بریم و می‌توانیم دیگرگون به زیبایی و جذابیت و توانایی آنها پی ببریم.
بعد از آلبوم‌های «آب درخشان» و «خیال در بیشه‌زار» ، «عشق من» ساخته کلود میشل نیز در رتبه بعدی پرفروش‌ها قرار می‌گیرد.
«عشق من» نیز شامل قطعاتی است که تمی آرام با پس‌زمینه‌های خیال‌انگیز دارند و اکثر قطعات این اثر هم نام‌هایی لطیف و آشنا دارند. قطعاتی نظیر «رویاهای عاشقانه»، «یک روز در زندگی تو»، «پرسه در شب»، «گام‌زدن روی ابرها» از زیباترین قطعات آلبوم «عشق من» هستند.
علاقه‌مندان به این نوع موسیقی می‌توانند پس از شنیدن این موسیقی در فضایی آرام به تغییرات احساسی خود پی ببرند.
غوغا، رازگشا...
از سوی دیگر، در بازار موسیقی سنتی یا کلاسیک ایرانی به دلیل عرضه نشدن کاری جدید طی هفته‌های اخیر، عنوان پرفروش‌ترین هنوز هم متعلق به آخرین کار عرضه شده محمدرضا شجریان است.
«غوغای عشق‌بازان» به گفته فروشندگان محصولات فرهنگی شنیداری هنوز هم از سطح فروش خوبی برخوردار است. «غوغای عشق‌بازان» تنها یکی دو هفته به دلیل آمدن آلبوم‌هایی نظیر «عطر مهر» و «رازگشا» که هر دو از آثار افتخاری هستند در رتبه‌های دوم و سوم قرار داشت و در باقی هفته‌ها در صدر لیست پرفروش‌ها بود. دیگر آثار پرفروش سنتی نیز همچنان آلبوم‌های «راست پنجگاه - سراج»، «دریای بی‌پایان- سالار عقیلی»، «سوگواران خموش- قربانی» و «از بودن و سرودن- رستمیان» هستند. ضمن اینکه به گفته یکی از فروشندگان بازار که در انتظار آمدن کار جدید شهرام ناظری است پیش از این قرار بود با نام «مکتب مولانا» به مناسبت سال مولانا به بازار عرضه شود.
چرا که علاقه‌مندان به صدای ناظری، بعد از نزدیک به سه سال که آخرین کار وی با نام «غم زیبا» به بازار آمد، منتظر ورود این آلبوم از سوی کسی هستند که از اولین کسانی است که شروع به مولانا خوانی کرده‌اند.
در بازار موسیقی کلاسیک بی‌کلام نیز این روزها یک اجرای خصوصی از دو تن از اساتید بزرگ موسیقی ایران از فروش بسیار خوبی برخوردار است. «تنها یک خاطره» نام آلبومی است که با امضای فرامرز پایور و محمدرضا لطفی چندی است که به بازار عرضه شده است.
از زمان اجرای این آلبوم نزدیک به ۳۱سال می‌گذرد. این آلبوم سال ۱۳۵۵ در منزل شاعر بزرگ معاصر هوشنگ ابتهاج در دستگاه شور اجرا شده است و «تنها یک خاطره» نام با مسمایی است که برای این اثر انتخاب شده است. بعد از «تنها یک خاطره» آلبوم‌های «ثنا ابراهیمی»، «۲۰قطعه برای تار» جلیل شهناز، «ایران زمین» کامکارها، «۱۸تصنیف» ذوالفنون، «نغمه‌های خوابگرد» گروه ضربانگ، «پیانوی محجوبی۲» مرتضی محجوبی و «دونوازی دف» برادران سامانی از دیگر آثار پرفروش موسیقی سنتی بی‌کلام هستند.
از تو دورم
از سوی دیگر هفته‌های اخیر برای علاقه‌مندان به موسیقی پاپ هفته‌هایی خوب بوده است، چرا که بعد از «سلام آخر» کاری جدید به بازار عرضه نشده بود که بنا به گفته برخی از فروشندگان استقبال بسیار زیاد از این آلبوم مانع از توزیع کارهای دیگر می‌شد و آنها منتظر افت سطح فروش «سلام» آخر شدند تا به کار جدیدی که عرضه می‌کنند، لطمه نخورد.
در هر صورت بعد از آمدن کار جدید گروه گپ به نام «تیک و تیک» کارهای دیگری نظیر «1+6» از بردیا و «تندیس» با صدای یاسر و «از تو دورم» با صدای فریدون آسرایی به بازار آمدند که از فروش نسبتا خوبی هم برخوردار هستند. طی هفته گذشته علاقه‌مندان به این سبک آلبوم‌های «تندیس» که در آن برخی از ترانه‌های فریبا وکیلی نیز اجرا شده است به همراه «از تو دورم» را به عنوان پرفروش‌ترین‌های بازار پاپ معرفی کردند.
پرفروش‌های پاپ بی‌کلام هم تقریبا همان کارهای هفته گذشته هستند با این تفاوت که دو آلبوم از جهانشاه برومند نیز به آنان اضافه شده است.
آلبوم‌های «زنده در یاد» و «سرشار از خاطره» جهانشاه برومند، «ییلاق» «اشتیاق» راوی، پویان احمدزاده، «تنها در باران»، هومن راد، «پرنده آتش» علی حان کارهای پرفروش بازار موسیقی پاپ بی‌کلام بودند.
دوباره نامجو، دوباره‌ ترنج
به گفته یکی از توزیع‌کنندگان محصولات شنیداری معلوم نیست یک آلبوم چرا یک دفعه فراموش می‌شود و بعد از مدتی دوباره به یادها می‌آید وسیل مخاطبان به آن سمت سرازیر می‌شود، دلیلش هم استقبال دوباره از آلبوم «ترنج» با صدای محسن نامجو بود. این آلبوم که بیش از چهار پنج ماه است که به بازار آمده در یکی دو ماه اول، از فروش بسیار بالایی برخوردار بود و بعد از آن افت زیادی پیدا کرد، اما در هفته گذشته توانست باز هم نام خود را به عنوان پرفروش‌ترین آلبوم در زمینه موسیقی تلفیقی معرفی کند. این ادعا در مورد آلبوم‌های (آلبا - گروه نور) و (به تماشای آب‌های سپید - علیزاده، گاسپاریان)، نیز صدق می‌کند. چراکه تقریبا عنوان پرفروش‌ترین این بازار از ابتدای سال مابین زرتشت سینا و دجانی و «در سایه باد» مسعود شعاری دست به دست می‌شد.
ژوان همچنان محبوب
علاقه‌مندان به موسیقی محلی نیز طی هفته گذشته با استقبال خود از «ژوان» این آلبوم را به عنوان پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی محلی معرفی کردند. این اثر که کاری مشترک از نوازندگان برجسته ایران است، توانسته است طی مدت یک ماهی که از آمدنش به بازار می‌گذرد، سقف فروش خوبی برای خود به جا بگذارد. در این اثر سعید فرج‌پوری، صادق تعریف، حسین حمیدی و سعدا... نصیری با هم همکاری کرده‌اند.
«خون‌پاش و نغمه‌ریز» که آلبومی قدیمی از دو تارنواز برجسته خراسانی به نام حسین سمندری است نیز یکی دیگر از کارهای پرفروش بوده است. از دیگر آثار پرفروش موسیقی محلی همچنین باید به عالم قاسم‌اف، زرنگیس، بهیگ، دزپارت، کانی سپی و مجنونی اشاره کرد.
لاک‌پشت‌ها هنوز در پرواز
علاقه‌مندان به موسیقی فیلم نیز طی هفته گذشته باز هم یکی دیگر از ساخته‌های حسین علیزاده را در فهرست بهترین و پرفروش‌ترین‌ها قرار دادند.بعد از موسیقی متن «زیر تیغ» این بار نوبت به ساخته‌ای کمی‌ قدیمی‌تر از علیزاده رسید. موسیقی متن فیلم لاک‌پشت‌ها پرواز می‌کنند (بهمن قبادی) در هفته گذشته همراه با خیلی دور خیلی نزدیک (علیقلی) و گذر (پیمان یزدانیان) به عنوان پرفروش‌ترین موسیقی فیلم معرفی شدند.دوستداران موسیقی متن فیلم‌های خارجی نیز همچنان برگزیده‌ای از آثار اینو موریکونه، جان بارین و میشل ژار را به عنوان پرفروش‌ترین‌ها معرفی می‌کنند.