روزشماری افتتاح جشنواره موسیقی فجر

نگاه سوم - در حالی که هنوز تکلیف جشنواره تئاتر فجر معلوم نیست، اما اخبار خوبی از جشنواره موسیقی فجر به گوش می‌رسد. جشنواره امسال با سال‌های پیش یک تفاوت بزرگ هم دارد و آن شرکت گروه‌های پاپ و به رسمیت شناخته شدن این نوع از موسیقی جشنواره بیست و سوم است.

در صحبتی که با روشن روان دبیر این دوره از جشنواره داشتیم، وی در تشریح این دور از جشنواره گفت: اجرای سبک‌های موسیقی در بخش‌های سنتی، تلفیقی، نواحی، کلاسیک و موسیقی پاپ را با چهره‌های شاخصی از جمله خشایار اعتمادی، حمید عسگری، مانی رهنما، مجتبی کبیری و گروه آریان خواهیم داشت.

دبیر جشنواره بیست و سوم در ارتباط با تعداد گروه‌های شرکت‌کننده و جنبی توضیح داد: در بخش رقابتی ۱۵۰گروه متقاضی حضور در جشنواره بودند که از میان این ۴۲گروه ۲۵گروه سنتی تلفیقی، ۷گروه کلاسیک و ۱۰گروه پاپ است که از تهران و شهرستان‌ها انتخاب شده‌اند و در بخش جنبی نیز ۳۸گروه توانستند به جشنواره راه پیدا کنند که گروه‌های موسیقی بانوان نیز در این بخش حضور دارد.

وی در پاسخ به این سوال که موسیقی بانوان در بخش رقابتی نیست، گفت: امسال به علت کمبود فضا برای اجراها نتوانستیم این موسیقی را در بخش رقابتی قرار دهیم؛ اما نکته جالب اینجا است که در تمام گروه‌های موسیقی حضور بانوان پررنگ‌تر از آقایان است چه در بخش نوازندگی و چه در بخش خوانندگی؛ اما ما با وجود کمبود فضا و مشکلات دیگر ما در بخش جنبی از گروه بانوان استفاده کردیم.

روشن‌روان در ارتباط با بخش بین‌الملل موسیقی فجر توضیح داد: در این بخش هشت کشور هلند، اتریش، فرانسه، آمریکا، ترکیه، هند، آذربایجان و رمانی شرکت کرده‌اند که سعی شده در انتخاب این گروه‌ها به سبک‌هایی که قرار است، اجرا شود توجه شود تا موسیقی «کلاسیک، سنتی، عرفانی و ...» را نیز داشته باشیم.

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از تاریخ ۳۰ آذر تا ۸ دی‌ماه در سالن‌های تالار وحدت، سالن رودکی، سالن آوینی، تالار بزرگ کشور، فرهنگسرای نیاوران، بهمن و خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.